Som jag skrev i förra inlägget är roys peak något av det jobbigaste vi gjort! Men som ni ser är utsikten så mycket värt det!

Rob roy glacier track, var lättare i alla fall! Njut av bilderna så får vi se när nästa inlägg kommer!!

Från Franz josef ner till Wanaka blev det lite stopp på vägen bland annat, blue pools. Det skulle vara något liknade Hokitika gorge och Valle sa "vi måste hoppa där med från bron": Vilket vi gjorde, jag tänkte först inte och Valle hoppade helt själv och sen hoppade vi båda två! Det var inte riktigt lika fint som Hokitika, vilket var så speciellt där. Men blue pools var coolt ändå och man kunde se ner till botten vilket var häftigt!

Efter blue pools begav vi oss mot Wanaka där vi chillade under dagen och låg längst med sjön och sola, bada och tog det allmänt lugnt! Dagen därpå gjorde vi en hike "roys peak" vilket var något av det jobbigaste vi gjort under hela resan!! Det var totalt 16 km och rak backe upp för berget och sen brant backe ner. Det var varmt och allmänt jobbigt men fin utsikt så värt var de!

Dagen efter gjorde vi en annan hike på 10 km "rob roy glacier track". Den var dock lättare då man kunde gå inne i skuggan och kändes allmänt bättre. Vi hikade upp och tittade på glaciären.

Inlägg/bilderna om de två hikarna vi gjorde kommer i nästa inlägg!

Vi såg även en flock delfiner i havet!! Dem var så nära!

Vi har tagit oss en liten tur till Franz josef glacier! Turen utgick från Franz Josef och man åkte upp på glaciären med helikopter. Självaste turen var inte riktigt vad vi tänkt oss men ändå värt det och en häftig upplevelse. Vi trodde det var lite mer helikopter tid och mer vandring på glaciären. Vi var cirka 12 stycken i grupp med en guide. Guiden förklarade om glaciären och vi gick och stanna osv. Man gick inte så högt upp som vi trodde man skulle men det var coolt att provat gå med såna spikar vi hade på skorna (vet inte namnet på dem). Vi hade med trott att det skulle vara lite mer snö och blått/isigt! Det var ganska lite snö och så mera smutsigt ut! Men en riktigt häftig och cool upplevelse!!

Nu blir det tre saker i ett inlägg! Vi har varit in om Abel tasman national park, tog en camping i närheten. Vi checkade bara en dag där och kollade bara vid split apple rock. Sen körde igenom lite och stannade här och där. Dagen därpå körde vi mot Punakaiki Pancake Rocks and Blowholes. Vi stannade och kollade på det och även tog en natt där! Vi körde sedan till en av höjdpunkterna på sydön för oss, Hokitika Gorge!!

Vi hade sett på bilder om Hokitika Gorge som såg fett coolt ut och det var det med! Helt ljusblått/turkost vatten !! Först såg vi ingen som badade men när vi såg någon hoppa i tog vi oss ett dopp, svin kallt!! Vi hörde sedan ett riktigt "plums" och det var några som hoppade från bron och stod och fundera om vi skulle göra det.. Vilket vi gjorde! Det var läskigt att stå där men det var bara att räkna 1,2,3 sen hoppa!! När vi väl hoppa gick det så fort så var vi i. Där var stor ström i vattnet och lite halvjobbigt att simma i land men det var fett värt det!! Vi vet inte riktigt hur hög bron var men folk sa mellan 10-12 meter!! :)

Det var ett tag sedan vi bloggade! Vi är nu på sydön och har hunnit med en del! Vi kom till sydön sent på kvällen och körde direkt till camping. Båtresan var fin och härlig! Dagen därpå åkte vi till ett ställe där vi gick längst en bordwalk typ och såg ett "övergivet" skepp. Sedan körde vi mot Abel Tasman nationalpark och på vägen dit hittade vi en "å" eller bäck vad man nu kallar det som vi badade och hoppade i. Det var så fint och härligt varmt lagom liksom! Vi stannade ett tag och sedan körde mot en gratiscamping mitt ute i ingenstans med värsta vägarna att köra på och hur mycket mygg som helst! Haha vi valde att byta camping och körde till en annan. Inlägget heter dag 100 eftersom vi under denna dag varit borta i 100 dagar!!!

Tre bilder från Wellington, innan vi skulle med båten

Två bilder från båtturen :)

Igår gjorde vi tongariro alpine crossing vilket är en hike på 19, 4 km som tog oss 6h 25 min! Det var jobbigt, kallt, blåsigt och varmt på samma gång. Det var mycket upp och sen mycket ner! Där var hur mycket folk som helst som gör denna hiken! Det kändes som att vi var dem ända som inte var förberädda haha! Vi hade inga vantar, mössa eller något i den stilen. Alla såg ut att vara redo med stavar och varma kläder medans vi hade jeans! Men vi klarade oss bra ändå! Idag känns det i kroppen!

Det var vad vi gjort än så länge i Nya Zeeland! Förhoppningsvis kommer det mer uppdatering om ett tag!! Puss på er alla där hemma!

En liten karta på vår hike!

Då jag och Valle ville göra olika saker så gick jag på en park själv! Det har med vulkaner att göra. Kommer inte riktigt ihåg faktisk! Ni får se på bilderna! Hittade liten text om det ni kan läsa själv!

"Sculptured out of volcanic activity and thousands of years in the making, Wai-O-Tapu Thermal Wonderland is considered to be New Zealand’s most colourful and diverse geothermal sightseeing attraction. You are introduced to a uniquely different natural landscape – the key to what you see lies below the surface – one of the most extensive geothermal systems in New Zealand, extending over 18-sq. km."

"Come and see the history and beauty of the Lady Knox Geyser at 10.15am every day. Presented by our fantastic staff in a natural amphitheatre. Lady Knox Geyser provides a unique opportunity to see an eruption to heights of 10 to 20 metres."

På morgonen innan Hobbiton besökte vi Blue spings. Det var ganska coolt att se hur blått vattnet var! Det fanns skyltar som förklarade varför det var blått och allt! Som inte jag kommer ihåg.. Efter blue springs blev det Hobbiton och efter det körde vi mot Omanawa falls som jag hört om. Det var tydligen ett stängt vattenfall men alla som åker dit hoppar över stängslet osv. Såklart ville jag (josse) göra detta.. Men Valle var inte riktigt på samma sida men jag fick min vilja igenom! Vi hoppade över och började hika. Det var tufft och jobbigt och en dum ide av mig. Det var egentligen livsfarligt, hade någon av oss trillat hade vi inte kunnat få hjälp osv. Valle var lite sur på mig att jag ville men vi gick lite vilse inne i skogen och hittade inte vägen ner till vattenfallet och bestämde oss att försöka gå ner igen. Vi hittade tillbaka till bilen!

Jag skulle baka ut bilen och såklart kör in i en liten stolpe/pelare så en del på bilen där bak gick typ söner/av... Men Valle lyckades fixa det bra med ett rep. Så vi kan köra med bilen ändå utan problem. Förhoppningsvis tar försäkringen det så det inte blir för dyrt för mig! Det värsta är att dagen efter råkade jag baka in i några kundvagnar på parkeringen haha klumpiga jag.. Förhoppningsvis blir det inget mer !!

Precis som rubriken lyder var det idag dags att besöka Hobbiton! Det var hur mycket folk som helst, klart vi hade förväntat oss folk men det var en hel buss med grupper var 30 minut eller nåt. Det är en guidad tur och man måste stå och lyssna och vänta tills man går till nästa steg eller hur man förklarar! Det är intressant att lyssna om när de förklarar men när guiden pratat klart om inte gruppen innan oss var klar var man tvungen vänta på samma ställe vilket var lite tråkigt och när man ville ta bilder är det folk i vägen. Men det var helt klart värt det och coolt att ha besökt!! Dem berättade att 40 procent av alla som besöker Hobbiton har inte ens sett filmerna! Det var intressant hur dem berättade att ex dörrarna är olika stora för att man ska se större och mindre ut och hur dem tänkt ut allt! Väldigt intressant!! :)

Eftersom det gått ett tag sedan allt hänt blir det mer bilder än text!! Men vi åkt upp till Coromandel och checkat läget, fint!! Även den berömda Hot water beach, vilket vi inte riktigt förstod. Alla hade med spadar och grävde hål som de sedan låg i och vattnet skulle vara varmt. Vi hittade ett hål nån grävt och låg där ett tag men det var inte varmt! Valle tyckte det var ok men inte jag hahah! Men det var kul att ha provat! Vi besökte även Cathedral cove vilket var super fint! Som en liten egen strand med stora stenar och allt med tunnel. Ni får se på bilderna men riktigt fint!!

Natten innan vi kom hit åkte vi på lite böter med... Det är lite annorlunda här med camping i jämförelse till Australien. Vi har två olika camping appar och båda sa att vi fick stå där men på morgonen kom en gubbe och gav oss 200 dollar i böter ca 1000 kr. Han var väldigt otrevlig och förklarade inte nåt om varför vi inte fick stå där. Men vi ska försöka överklaga de.. Men nu har vi lärt oss mer om camping här i alla fall och förhoppningsvis inte får mer böter! Vi fick i alla fall se den finaste solnedgången på campingen så vi får nöja oss med det!