Halloj,
Idag klev vi upp redan klockan 6 och gjorde oss i ordning för att åka på en dagstur på Great ocean road och till 12 apostles. Great ocean road var som Highway 1 i Kalifornien. En väg som går längs kusten. Vi stannade på några olika platser längs vägen, dom första platserna var inte särskilt fina. Men vi åkte in i en park och fick se koalor som sov i träden, Så häftigt! Dom har ju så sjukt mycket speciella djur här. Bara idag har vi sett massor av färgglada fåglar, koalor, papegojor, dromedarer och alpackor. Vi stannade för lunch på ett ställe som hette Apollo bay. Vi begav oss vidare mot en regnskog och wow vad fint det var! Så grönt och stora häftiga träd. Där fanns det en svart snigel som var köttätare. Vi kunde se en liten som jag nästan trampade på. Efter det kom vi fram till 12 Apostles, det är berg som har suttit fast i berget men nu står ute i vattnet i stället. Ja jag vet inte riktigt hur men hur som helst riktigt fint. Dock var det rätt mycket folk, det svämmar över med asiater överallt haha. Vi stannade i alla fall på flera ställen där omkring 12 Apostles och något som dom kallade för London bridge. Det går inte att förklara hur det ser ut så jag lägger in lite bilder så ni ser. Vi gillar det här!
Igår såg vi ju pingviner nere vid vattnet. Dom var så små men söta.
Vi sitter på bussen hem nu och vi tänkte bara lägga oss och ta det lugnt innan vi somnar.
Det har inte varit så varmt idag men imorgon ska det bli strålande sol så vi tänkte lägga oss på stranden ett tag då, spana lite killar haha. Vi har det superbra och alla australiensare är supertrevliga.

I regnskogen

Här ser ni apostlarna

Det där där ute har varit en bro men det ramlade bara ihop en dag. Såg tydligen ut som London bridge förut

Hejsan hoppsan! Just nu sitter jag och Elin i en park utanför Luna park och käkar mackor till lunch. Det är inte särskilt varmt idag, det blåser för mycket så att det blir kyligt plus att det är molnigt. Däremot igår och i förrgår var det varmare däremot, men Attans vad solkräm vi smörjer oss med. Trots det har Elin bränts sina tår haha dom är helt illröda. Jag har bränt mig lite på näsan bara. Vi har varit här i St Kilda sen jag skrev sist och vi har spanat in stan, varit på barrunda med ett annat hostel, hängt på stranden. St kilda är lite utanför själva stan stan så det finns en lång strand och promenad längs stranden. Igår begav vi oss till Brighton Beach, tog oss ca 40 minuter att komma dit. Vi har åkt gratis buss och spårvagn hela tiden vilket är kanon. Men där var det jättefint! Stor strand, hur fint område som helst men världens lyxigaste strandhus, det stranden är mest känt för är väl egentligen deras små hus som står på stranden i massor av olika färger. Vi åkte även till Black rock beach som vi hade hört om som skulle vara speciellt men det var inge speciellt alls direkt. På kvällen sen var det white night inne i Melbourne, det var smockat med folk och olika shower och evenemang runt om på olika ställen. Massor med färg och ljus överallt.
Idag har vi äntligen bokat hela resan, så nu har vi en plan på vart vi ska hela tiden. Vilket jag tycker är skönt, jag tycker det är jobbigt när man liksom inte har en plan på vad det är man ska göra utan allt bara hänger i luften.
Nu ska vi spana in marknaden som är vid stranden idag. Och sen ikväll vid solnedgången ska man kunna se pingviner vid vattnet så dit tänkte vi gå.
En rolig grej är att vi dom senaste nätterna har sovit i ett rum med 16 personer. Jag var lite skeptisk till det innan men sa ändå att det nog kan bli kul. Och det är det faktiskt. Och det är väldigt rent och fräscht på rummet trots att vi bor så många. Dock verkar typ alla människor som bor på hostel bara vara på hostelet. Jag och Elin är nästan alltid uppe först, och vi går därifrån på kvällen sen igen. Medan dom andra alltid är på hostelet, känns det som i alla fall. Det som verkar kul med det är dock att alla verkar hänga med alla och skaffar kompisar. Men jag gillar ju inte riktigt det där med att prata med nya människor och lära känna folk. Eller jag gillar det väl men jag tycker det är jobbigt att stå o kallprata och försöka bli kompisar. Det är ju någonting med mig och andra människor haha. Men jag ska bli bättre på det under den här resan! Och om ni undrar så är Elin lika långsam som vanligt haha.
Det enda vilda djuret vi sett än så länge är papegojor, dom såg vi en en superfin botanisk trädgård.
Nu ska vi titta på marknaden vi hörs snart!
Ska försöka skriva oftare för blir svårt att få med vad vi gör på ett inlägg och jag glömmer bort saker

En gubbe skulle hjälpa oss att fota och vi tyckte bilderna såg precis ut som något ur en typ H&M katalog

Från white night. Det var musik, dans, massor med grejer på museet. Det höll på mellan 19-7

Tjenare, igår anlände vi äntligen till Australien! Flygningen gick bra! Lite turbulens och mitt under flygningen börjar nödutgångslampan lysa och låta både jag och Elin fick lite smått panik men efter ett tag stängdes den av. Väl på flygplatsen kom våra väskor och det var inte alls särskilt svårt att komma in i landet som jag varit lite nervös över. Vi gick igenom en helt vanlig spärr bara och visade upp ett papper.
Vi hittade oss till vårt hostel som vi ska bo på inatt också. Ett trevligt hostel faktiskt. Vi spanade runt lite på stan och vi hittade ett jättestor marknad med kläder, dricka, mat ja allt möjligt så vi strosade runt där ett tag innan vi gick hem o tog en dusch och gick och la oss.
Vi kom upp i tid idag och gick för att leta frukost/lunch. Då hamnade vi på en annan matmarknad. Sånt som liksom inte finns hemma. Kul att gå runt där. Ja sen har vi spanat in staden, gått nere vid hamnen. Det är väldigt fräscht här må jag säga. Det är nytt allting på något vis, ganska höga hus. Men inte direkt någon speciell stad. Vi åkte med en Tram (typ spårvagn) till en stad som heter Fitzroy, lite annorlunda stad, lite hipsteraktig med mycket färger och speciella butiker. Där käkade vi middag. Det har inte varit supervarmt idag. Typ svensk sommar så nästan lite kyligt. Nu har vi gjort oss i ordning och tänkte gå ner till hostelbaren. Imorgon förflyttar vi oss till en stad som heter St Kilda, inte långt härifrån där vi är nu. Just nu bor vi mitt i Melbourne typ.
Puss och kram skumbanan

Marknaden inomhus med allt möjligt

Matmarknaden

Yarra river

Hallå där, nu sitter jag och Elin på varsin stol på Dohas flygplats. Flygningen gick jättebra, och ganska snabbt också. Incheckningen och allting på flygplatsen gick också smidigt. Förutom att jag såklart blev utvald för slumpmässig kontroll. Men jag var okej så det var ju tur haha.
Vi käkade på en gång när vi kommit av flyget för vi fick bara frukost på flyget. Eller ja vi tror det vi båda sov förmodligen när dom kom med mer mat. Flygplatsen här är sjukt stor och fin. Dom har till och med tåg inomhus som går mellan dom olika gaterna. På toaletterna hade dom duschar eftersom alla ska kunna tvätta sig innan dom ber. Och bredvid toaletterna fanns det ett bönerum. Lite kul och se hur olika kulturerna är. Sen att männen här går runt med såna där vita kläder, skynke på huvudet och romartofflor. Varken jag eller Elin har koll på om det är religionen eller om det är så dom bara klär sig. Tydligen var det 34 grader här. Men vi har ju inte gått ut så vi vet inte exakt hur varmt det faktiskt var.
Vi båda har rätt ont i huvudet just nu så vi tänkte vila lite o spela lite Fia med knuff innan vi kliver på planet. Så hörs vi av igen när vi är framme i Australien! Om vi kommer in i landet såklart.

Två nervösa tjejer (ja det är den värsta bilden som tagits på mig någonsin)

Två sista bilderna är flygplatsen!