Nu har vi bara 3 dagar kvar på yogalärarutbildningen! Det har varit både kul, lärorikt och jobbigt. Utbildningen är rätt tuff med två yogaklasser per dag (2 respektive 1,5 timme) och 2 teoriklasser. Jag är väldigt glad att jag tränat så mycket yoga senaste månaden så att det inte är någon chock att träna två timmar i värme! Vi får öva i smågrupper på att instruera vissa flöden och övningar men det mesta tiden är det som ett hårt yogapass där läraren stannar upp ibland och förtydligar en övning och många gånger skriker ”Inhale! Exhale!”. Vi gör även andningsövningar och övar mycket på huvudstående vilket både jag och Cissi klarar nu!

Efter första morgonyogan bjuds det på en vegetarisk måltid och i rasterna får vi te och frukt. Teoriklasserna kan vara anatomi, filosofi, mantran osv. Dessa pass har för mig varit de svåraste eftersom att jag tycker att det är svårt att koncentrera mig så länge då klasserna är på engelska (ibland med någon mummlig lärare) och inte är så pedagogiskt uppbyggda utan man mest sitter och lyssnar, och de är snåla med rasterna (jag och Cissi är de enda som avbryter ibland och säger att det kanske är dags för en fem minuters rast).

Det har varit mycket blandade känslor under utbildningen men jag är glad att vi tog beslutet att gå en yogalärarutbildning och inte "bara" gå ett retreat. Det var verkligen välbehövligt med en fördjupning i yogan efter SAFE´s yogainstruktörsutbildning som vi gick för ett år sedan.

Det blev en mjukstart på yogautbildningen, lördag var halvdag och söndag ledig. ”Vamos a la playa!” tänkte vi och packade en liten rygga och tog en rickshaw (tuk-tuk) till Kovalam en timme bort. Efter mycket ståhej som inkluderade att mitt bankkort fastnade i bankomaten och behövde spärras (bästa backpackertipset: ha alltid med 2 bankkort utspridda när man reser!), ett mycket omständligt och tidskrävande system för att checka in på hotellet (förutom passnummer ska man även fylla i yrke, hur länge man ska stanna, tid när man kom, visumnummer osv.), bli runtkörda till typ 7 bankomater som ingen ville ta emot Cissis kort, leta upp ett svenskt par som vi kunde swisha så de kunde ta ut överlevnadspengar till oss när våra sista pengar hade gått till bananer och 7up när vi höll på att bryta ihop för att vi var så trötta, hungriga och svettiga - för att sedan hitta ett växlingskontor med en hemmasnickrad Forexskylt precis mitt emot hotellet! Men förutom detta hade vi en riktigt mysig minisemester men poolhäng, trevliga middagar i solnedgången och shopping! Det var så mycket mer folk på stranden här än vad vi är vana vid på Sri Lanka och mycket mer jobbiga försäljare. Som tur var hittade vi en strand runt udden som var mycket lugnare (tips; kolla alltid runt udden!).

Bilder kommer men just nu är internet lite skakigt,

I går morse när vi hade gått igenom två säkerhetskontroller, visat pass och biljett och gick för att se vilken incheckningsdisk vi skulle gå till dök inte vårt flygnummer upp, ”är det fel dag eller?” tänkte vi och kollade datumet på mobilen. Japp vi var ett dygn för tidiga! När man inte har någon koll på dagarna då vet man at man har semester ;) Trots att vi var så trötta kunde vi skratta åt situationen och satte oss och bokade ett hotell. När vi kom till hotellet tyckte vi faktiskt att det var rätt skönt att få sova några timmar, hänga vid poolen och att åka dagen efter istället. Dessutom behövde vi båda plugga/jobba en del så det var skönt att kunna checka av det innan Indien. Vi bodde i Negombo, utanför huvudstaden Colombo, och tog en tuk-tuk till stranden för att äta lunch. Negombo var ett ganska tråkigt ställe, turistigt utan charm och rätt skräpigt, men vårt hotell var trevligt.

Efter 27 dagar på Sri Lanka var det alltså dags att åka vidare till Indien där vi är nu! Flyget tog inte ens en timme från Colombo till Trivandrum. När vi landade skulle vi fylla i emigrationspapper och vi hade glömt att skriva ner adressen där vi skulle bo (vi hade förbokat transfer genom yogaskolan) och de är verkligen noggranna med sånt, det räckte inte med namnet på skolan. Mannen som jobbade i emigrationen var ganska otrevlig och sa hela tiden ”Faster, faster!” när vi försökte koppla upp till wifi för att hitta adressen. Men det gick snabbt att få våra väskor och sedan satt vi i taxin på väg till Santhi Yoga Teacher Training Institute. Kursen började igår men pga grovt uppskjutarbeteende hade Cissi inte hunnit fixa visum (vi skulle egentligen åka till Indien den 9:e februari men ändrade planerna då vi inte hittade någon yogakurs som matchade de datumen vi skulle vara där). Det gick dock bra att vi hakade på kursen i dag istället. När vi kom vid 10-tiden fick vi lunch och sedan åkte vi till vårat guest house typ 5 minuter från skolan. Vi sov några timmar och var sedan med på sista yogapasset kl 14.30-16. Det var ett tufft pass med en sträng lärare men jag kände att jag lärde mig mycket så det blir nog bra. Jag är glad att jag yogat så pass mycket i Sri Lanka så jag hänger med rätt bra ändå. Vi bor i ett hus med 4 andra från skolan och två av tjejerna lagade middag som de bjöd på, trevligt!

Vad är detta för superbloggare som uppdaterar två gånger per dag undrar ni nu va?!

Efter Hirikiteya åkte vi till Unawatuna, vårt favoritställe, och checkade in på ett hotell på stranden. Men först stannade vi en natt i Galle som ligger nära Unawatuna eftersom Cissi behövde ta rabiesvaccin och där har de ett sjukhus. Tyvärr var vaccinet slut när vi kom så vi fick åka tillbaka dagen efter. Man kan säga att vi är experter på sjukvården i Sri Lanka vid det här laget. En positiv överraskning är att vi aldrig behövt vänta mer än 30 minuter på att få vård i Sri Lanka. Hemas hospital i Galle är vårt favvosjukhus hittills, där hade de vanliga sjukhuskläder och allt kändes modernare än det i Kandy.

När vi skulle till sjukhuset hade vi satt på oss lite mer täckande kläder och Cissi hade en sarong, när det precis var Cissis tur att gå och ta sprutan gled sarongen upp, vi börjar skratta och jag försökte fånga upp sarongen och täcka henne så gott det gick. Typ 3 sjuksköterskor, 1 läkare, 3 studenter och de som satt i väntrummet såg detta och skrattade gott. Tack för att du bjuder på skratt Cissi! :D Två dagar senare var det dags för Cissi att ta sin 3:e dos (av 5) och nu kände vi oss riktigt hemma på sjukhuset, vi visste precis hur det skulle gå till; först lämna in vaccinationskortet och få vaccinet, betala vaccinet i en annan kassa, få tillbaka vaccinationskortet i första kassan, ta vaccinet i rum 16 och sedan betala injektionen i andra kassan.

Under vårt dygn i Galle hann vi även med att besöka Galle Fort. Galle är en kolonialstad som varit belägrat av britter, portugiser och holländare. Delar av Galle hör även till Unescos världsarvslista. Området kring Galle Fort var en väldigt mysig stadsdel med många små gelaterior, gallerier och designbutiker.

Våra sista tre dagar hängde vi på stranden i Unawatuna och den närliggande Wijaya beach, var på ett 2,5 timmar (!!) lång yogaklass på Sri yoga shala, yogade lite mer och gjorde en utflykt till Hikkaduwa där vi simmade med jättesköldpaddor (typ 1 meter stora!!). Det stället vi var på i Hikkaduwa var väldigt turistigt och stranden var trång och inte lika fin som de andra stränderna vi varit på. Vi åt en dyr lunch (för att vara Sri Lanka) på ett turistigt ställe som inte var så bra. Säkert finns det fina stränder i närheten av Hikkaduwa också men av det vi såg var vi glada att vi valt att stanna i Unawatuna.

Klockan 4 imorse blev vi upphämtade av en taxi och åkte till flygplatsen i Colombo två timmar norr ut. Mer om det lilla äventyret kommer i nästa inlägg.

Det har hänt så mycket sedan jag skrev senast och imorgon åker vi vidare till Indien. Jag ska försöka att skriva lite om vad vi haft för oss senaste tiden.

I Kandy besökte vi den vackra botaniska trädgården och tittade på apor (och ett gäng Srilankesiska tonårstjejer tittade på oss och kom fram och frågade om de fick ta en selfie med oss, så gulliga!). Vi besökte även Herbal garden där de odlar växter som används till ayurveda (en lära från Indien som handlar om hur man ska äta, naturliga läkemedel m.m.), där utlovades stora ord om krämer med olika naturingredienser som skulle bota alla möjliga besvär och sjukdomar. Dagen avslutades med en shoppingtur i ett köpcenter. Vi bodde på ett jättebra hotell där vi till och med fick blomblad på sängen, haha.

Efter två nätter i Kandy åkte vi en 8 timmar lång bilresa, utan AC, söderut till Hirikiteya. Anledningen till att vi åkte så långt söderut igen var för att möta upp Cissis kompisar Malin och Manne som också var i Sri Lanka. Vi välkomnades med en öl på stranden och de hade bokat bord på en trevlig restaurang, så skönt och gulligt av dem att fixa, precis vad vi behövde efter en lång bilresa! Dagen efter hängde vi på den mysiga lilla stranden, yogade på Salt och Dots, åt gott och njöt av att åter vara tillbaka i strandlivet. Vi stannade tre nätter och M&M åkte vidare efter två nätter. Vår sista kväll var det en jättemysig fest på ett hostel som heter Dots. Det var ett liveband och det var verkligen bra drag och riktigt kul! Jag gillade verkligen Hirikiteya, så mysigt med restaurangerna med bord mitt på stranden i den lilla bukten. Dock var det ett väldigt litet ställe så det kunde bli lite trångt på stranden (tills vi hittade några gömda solstolar längst bort =)) och det räckte med 2-3 dagar där.

Det har hänt mycket sedan jag skrev sist. Sista dagen i Ella blev vi runtkörda av tuk-tukförare som vi kallar Ananasen för att besöka ett tempel och en cool bro, Nine arche bridge. Kvällen var händelserik där Cissi blev biten av en hundvalp och vi blev utelåsta. När vi kom hem märkte vi att hänglåset satt på dörren. Vi knackar på, gick runt och knackade på andra dörren men ingen öppnade. Tillslut kom gubben och öppnade och skällde ut oss för att vi inte var hemma klockan 23. Detta var inget som stod i beskrivningen när vi bokade men första kvällen sa tanten att vi skulle komma hem klockan 23 för att hennes man var sjuk och behövde sova (så konstigt att ta emot gäster då!). Vi var alltid tysta när vi kom hem för att inte störa men vi trodde aldrig att de skulle låsa oss ute. När vi tillslut kom in blev vi lite oroliga för rabies (kanske mest jag eftersom de två enda reglerna jag haft under uppväxten är att inte klappa hundar utomlands och att använda solkräm) så vi ringde till 1177. Kvinnan på 1177 läste innantill om risken för infektioner vid hundbett men nämnde inte ens rabies men efter att ha läst på och ringt mamma kom vi fram till att vi borde åka till sjukhuset.

​Morgonen efter tog vi tåget till Kandy. Det var en jättevacker tågresa genom böljande teodlingar och små byar. Denna tågresa är tydligen utsedd till en av de vackraste i världen. När vi stannade på tågstationerna kom försäljare springandes och man kunde köpa mat genom fönstret. Vi hade köpt första klass, med tanke på hur det såg ut där undrar jag hur tredjeklass såg ut… När vi kom fram till Kandy tog vi en tuk-tuk till hotellet som vi bokat. På väg dit stannade chauffören Namal plötsligt och tog upp en bok. Det var hans gästbok som alla som åker med honom skriver i, Old school Tripadvisor. Han hade fått bra recensioner och eftersom han inte körde som en galning bokade vi in honom och dagen efter kom han och hämtade oss och körde oss runt hela stan. Men först skulle vi alltså till sjukhuset. Först var vi på ett privat sjukhus, det kändes väldigt gammeldags men rent. Sjuksköterskorna hade vit klänning, knästrumpor och en liten hatt. Vi behövde inte vänta länge och Cissi fick träffa en doktor som sa att hon borde ta rabies immunoglobulin/vaccin men att det inte fanns där utan på ett annat sjukhus. Så vi åkte dit. Det kändes däremot som ett sjukhus från en skräckfilm. I korridoren blinkade trasiga lysrör, det sprang en kackerlacka över golvet och människor låg på bänkar och britsar. Cissi fick sprutan och sen pustade vi ut på hotellet. Puh!

Nu har vi tagit oss några timmar norrut och hamnat i bergsbyn Ella. På vägen hit stannade vi i nationalparken Udawalawe där vi var på några timmars safari. Det var inte lika rikt djurliv som när jag var på safari i Sydafrika men vi såg massa elefanter (med elefantbebisar!).

Nu är vi alltså i Ella där vi bor på ett guest house. Kvinnan vi bor hos är jättegullig men lite sträng. Hon sa att vi måste vara hemma klockan 23 och vi kände oss som busiga tonåringar när vi smög hem vid halv tolv. Hon hade frågat när vi ville ha frukost och vi sa klockan 9. När klockan var 9.01 bankade hon på dörren och sa att frukosten var färdig.

Till Ella kommer man främst för att vandra in den vackra naturen. Igår vandrade vi upp för Ella Rock. Det var bara 3,5 km men eftersom att det var mycket uppför och det var mitt på dagen var det ganska jobbigt. Men väl uppe belönades vi med fantastisk utsikt. Imorgon tar vi tåget vidare till Kandy.

Vi har haft 6 fantastiska dagar på Camp poe! Jag har yogat två gånger per dag, tagit två surflektioner, besökt ett teplantage och tefabrik, tagit massage och hängt på stranden och vid poolen. Första surflektionen hade vi en jättedålig lärare som pratade med massa andra istället för att hjälpa oss fast vi bokat privatlektion, han gick iväg två gånger och kom knappt med någon feedback. Vi har inte surfat sedan vi var i Portugal i juni men båda kom upp och kunde åka lite så det var kul att kunskaperna fanns kvar i alla fall. Min andra surflektion bokade jag genom Camp poe och då var det bara jag och en annan tjej från campet och den läraren var bra

Middag har vi ätit med de andra på campet eller på restaurang, det har varit ett bra gäng! Här om dagen yogade vi på stranden i solnedgången och drack sedan öl på en strandbar, så viktigt med balans i livet ju.

Idag åkte jag, Cecilia och våra nya vänner från Australien, Tyskland och Irland på en jättehärlig SUP-boardutflykt (stand up paddle) på en flod i vackra omgivningar. Det var så lugnt och avkopplande! Vi hade en jättebra guide som klättrade upp i en palm typ 10 meter och hämtade kokosnötter till oss. Vi såg också en jättestor varan! Vi trodde först att det var en krokodil för den var så stor, typ 1,5-2 meter! Vi hade också besök av en varan eller ödla eller dinosaurie eller vad det nu är på campet här om dagen, den var kanske en halvmeter och höll på att hamna i slagsmål med en av hundarna, men som tur var hände inget. Det är så mycket coola djur här; ödlor, apor och idag såg jag en iller.

Nu ska jag strax gå och lägga mig för klockan 4 i morgonbitti ska vi och 4 andra från campet åka på safari! Därifrån ska vi sedan åka till Ella som är ett måste när man är i Sri Lanka har vi hört.

Camp poe i Ahangama där vi bor nu är fantastiskt! Det ligger bara några minuter från stranden men det känns verkligen som att vara i djungeln! Apor hoppar omkring i palmerna och på taket till yogasalen och kikar in, så gulliga! Vi bor i tält, men det liknar mer en liten stuga för det är riktiga sängar och ståhöjd. Första natten blev vi dock lite avskräckta för det var en stor spindel i taket, jag vet att jag är extra känslig för spindlar men denna var verkligen den största jag sett (förutom på Skansen)! En tonårskille som också bor på campet fick komma och hjälpa oss men han lyckades inte fånga hen och efter att vi tvingat killen att leta igenom hela tältet utan resultat det var bara att förtränga och gå och lägga oss...

Här har vi inkluderat 75 minuters yoga varje dag klockan 8 och 16 samt frukost och middag. Igår efter yogan åkte vi ett gäng och besökte ett tempel. För tillfället sitter vi och jobbar lite men snart ska vi åka till Kabalana beach där vi boka resans första surflektion! Ikväll ska vi gå ut och äta med andra från campet.