Instagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflne

Vad jag äter och varför

Som jag kanske nämnt tidigare så äter jag just nu en sockerfri kost och undviker så mycket gluten och kolhydrater som möjligt då det påverkar min migrän och mitt smärtsystem negativt. Jag har fått ok från både min neurolog och husläkare att plocka bort socker, gluten och kolhydrater från min kost då det finns forskning som visar att detta kan påverka personer med mycket huvudvärk och migrän (och flera andra sjukdomar). Jag har i samband med detta även börjat äta RDI av magnesium i tablettform varje morgon då magnesiumbrist också kan ha en koppling till huvudvärk och migrän. Jag har haft så pass mycket problem med migrän där jag tappar synen, blir yr och nästintill svimmar, under den senaste tiden så jag är villig att testa vad som helst som kan få mig att må bra. Jag har fått förebyggande medicin utskriven från min neurolog men valde att prova att lägga om min kost först och se om det hjälper då jag inte vill äta mer mediciner än jag redan gör.

Så vad äter jag för att hålla mig mätt? Det är verkligen inga problem att bli mätt för mig, jag kan äta olika former av protein som kyckling, fisk, kött och ägg. Ett stort plus är även att jag kan äta många sorters ost, vilket jag älskar!

Vad äter jag om jag har bråttom eller är på väg någonstans? Det här har faktiskt varit det svåraste för mig, jag är en tidsoptimist som alltid är på väg någonstans och hinner sällan sätta mig ner och äta ordentligt. Det har varit så smidigt att köpa en smörgås eller chokladbit i farten förut, de flesta snabba och smidiga alternativen är fulla med socker och kolhydrater. Nu köper jag istället en påse nötter, keso, smaksatt kvarg, en påse grönkål eller en ask plommontomater. Det finns flera olika alternativ, det gäller bara att vara väl förberedd så man inte hamnar i en hunger-panik och köper någonting som innehåller för mycket socker.

Vad äter jag då? En vanlig dag kan se ut så här:

Frukost - Kaffe med mjölk, keso och avokado

Lunch - Kyckling och spenat med sås

Middag - Sashimi med misosoppa

Däremellan äter jag 2-3 mellanmål som brukar vara kvarg, sallad, nötter, avokado eller keso.

Jag har ätit på det här sättet i cirka tre veckor nu och kan inte säga att jag har känt någon jättestor förändring i min migrän, men jag har blivit av med mycket av min vanliga huvudvärk som jag tidigare hade varje dag. Jag vet att det kan vara kämpigt i början och ta tid innan man märker effekt av att ändra sin kost, och jag har även fuskat några gånger. Därför är mitt hopp fortfarande högt, jag tror verkligen att det kan hjälpa. Jag skulle inte lägga om min kost för att gå ner i vikt eller liknande, jag älskar godis, pasta och snabbmat och önskar av hela mitt hjärta att jag kunde äta det dagligen. Men jag märker av min migrän så fort jag äter socker och mycket kolhydrater och det är inte värt att ligga däckad och inte kunna leva normalt för att få äta det. Jag har som sagt även diskuterat det med både läkare och neurolog och fått ok, man ska inte lägga om sin kost utan rådgivning. Men jag ville ändå dela med mig av detta till er ifall det finns någon där ute som lider av huvudvärk, migrän eller någon annan form av smärta. Det finns en chans att ihop med läkare lägga om kosten och förhoppningsvis bli bättre <3

x

josefine

Gillar

Kommentarer

linnearosengren
linnearosengren,
Åh så himla smart att försöka hitta lösningar i kosten! Hoppas verkligen att även migränen ger med sig tack vare detta! Kram 💕
nouw.com/linnearosengren
janielindahl
janielindahl,
Fint att du delar med dig om din kost Josefine ❤️ Kan tänka mig att det hjälper mer än vad man tror att lägga om den som du gör genom att avstå socker, gluten och kolhydrater. Håller alla tummar att du ska få bli bättre i din migrän, kram 💖
nouw.com/janielindahl
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229