Instagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflneInstagram joseflne

Tips för att sova gott

Innehåller affiliate-länkar

I flera år har jag haft problem med att somna på kvällarna. Får ofta en känsla av oro och stress och ligger och längtar tills det blir ny dag. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men varje kväll när jag går och lägger mig så längtar jag efter att det ska bli morgon och dag igen. Jag har haft den känslan i snart fem år och vet inte varför. Självklart har jag dagar då jag är jättetrött och bara vill sova och struntar i allt annat. Men oftast så håller känslan av att jag vill att det ska bli dag igen mig vaken på kvällarna. Ofta så vaknar jag 1-3 gånger på natten och har samma känsla och blir irriterad över att klockan är för inte för att kunna gå upp.

Under de senaste månaderna har jag experimenterat en del och hittat grejer som faktiskt funkar för att ge mig en djupare sömn och få mig att somna snabbare. Det här inlägget är inte sponsrat utan kommer straight from my heart. Jag vet inte hur många kvällar jag googlat runt efter artiklar kring hur man kan somna snabbare eller sova djupare. Många gånger har jag önskat att jag skulle trilla över en ärlig och icke-sponsrad text med beprövade tips - här kommer den!


Tyngdtäcke - Jag skaffade ett tyngdtäcke fyllt av små tunga pärlor på 8 kg från Qali i våras. Ett tyngdtäcke är ett täcke som är fyllt med pärlor, sand eller kedjor för att ge tyngd på kroppen. Tyngden ska fungera dämpande mot ångest och oro och stimulera kroppen till ett lugn som gör att man sover bättre och somnar snabbare. Den första natten med mitt tyngdtäcke fick jag panik, det kändes tungt och jag kunde inte röra mig ordentligt tyckte jag. Men envist fortsatte jag att sova med täcket och efter några nätter kände jag av effekterna av det. Nu sover jag enbart med mitt tyngdtäcke, det känns mesigt med ett vanligt täcke. Tyngden på kroppen får mig att slappna av. Jag vet inte hur, men det funkar verkligen! Tyngdtäcket ser ni på bilden, det är grått och i ett mjukt material. Finns att köpa HÄR .

Kamomillte - Ett klassiskt husmorsknep! Jag dricker en kopp kamomillte varje kväll. Jag vet inte om det är placebo eller om det faktiskt har effekt på riktigt. Kamomillte ska ha en lugnande effekt på kroppen, det smakar milt och är hälsosamt på många sätt. Jag köper mitt kamomillte på Coop och det fungerar super! Finns att köpa HÄR .

Pillow spray - Jag har skrivit om den har sprayen på min blogg förr. Jag fick det i decemberboxen från Lookfantastic och har använt den flera gånger sedan dess. I början var jag rädd för att använda sprayen då jag var rädd att det skulle lukta för mycket. Finns inget värre än en stark parfymdoft i sängen. Men när jag väl provade så insåg jag att det luktar extremt lite, det känns bara om man borrar ner näsan i kudden. Nu ligger jag istället och sniffar så jag får känna lukten från sprayen på kvällarna. Doften är lite lätt lavendel och den fungerar lugnande på mig. Pillow spray finns att köpa HÄR . Jag har en liten förpackning på bara 20ml och den har räckt sedan december, alltså är den extremt dryg och man får mycket för pengarna.

Samla dina tankar - Att inte fundera över någonting du är stressad eller orolig över är en viktig del i att kunna somna för mig. Det som funkar allra bäst för mig är att hitta ett specifikt ämne att fundera på och sedan göra upp en lista eller ett schema kring det i huvudet. Då fokuserar jag på det och släpper de dåliga tankarna. Det kan till exempel vara att jag gör upp ett schema för hur min morgondag ska se ut i huvudet. Då gåt mina tankar ungefär så här: 06:00 gå upp, 06:20 gå till gymmet, 06:35 spinningpass på gymmet, 07:10 gå hem, 07:30 äta frukost, 08:00 duscha... Jag brukar inte komma längre än så. Att tänkta i detalj på någonting får mig att somna riktigt fort.

ASMR - Det kan inte vara någon som missat vad ASMR är vid det här laget! Jag älskar ASMR och lyssnar på det så fort jag får chans. ASMR är ljud som triggar hjärnan och det ska lyssnas på med hörlurar för bästa effekt. Jag har flera favoriter på youtube som jag lyssnar på när jag har svårt att sova. ASMR är verkligen ett säkert kort vid sömnsvårigheter och det finns visa videor som är speciellt anpassade för att man ska somna. Nedan är tre av mina favoriter, men jag skulle rekommendera er att söka på ASMR på youtube eller spotify och leta er runt tills ni hittar era favoriter.

1. ASMR 12 Triggers To Make You Sleep Instantly

2. ASMR 50+ Triggers over 3 Hours (No Talking)

3 .ASMR - Relaxing Hair Brushing


Sov gott!


X

Josefine

Gillar

Kommentarer

janielindahl
janielindahl,
Vilket fint och hjälpsamt inlägg ❤️ Hade faktiskt ingen aning om vare sig pillow spray eller ASMR, får kolla vidare på detta! Kram fina du 💕
nouw.com/janielindahl
joseflne
joseflne,
Tack fina <3 Rekomenderar verkligen att ta en titt på det <3 Ha en fin dag bästa du <3
nouw.com/joseflne
Maria
Maria,
❤️❤️❤️
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229