Spanar efter delfiner

Och det är jag inte ensam om...

Hur charmig är man inte i en stingsuit med snorklingsglajjor?

Alltså färgen på vattnet! Aldrig sett något liknande!

På den här stranden spelades tydligen Pirates of Caribbien 5 in. Pretty cool!

Kontrasterna gör ju att havet ser ännu blåare ut och stranden ännu vitare. Stranden var dessutom en silikonstrand Hahah låter lite konstigt men det är sant.

Hur konstigt är det inte att detta träd växer på stranden?

Lever

In action

Så glad att dela resan med någon man står nära, allt blir lite roligare när man kan dela resan med någon. När man vet att det finns någon som förstår allt man vart med om!

Suger dock att min kompis hade feber igår på resan hit men man kan ju bara inte missa Australiens höjdpunkt så hon kämpade på!

Kan ligga här och glassa ett bra tag. Den personen som påminner mig om att jag har en månad kvar av livets resa hör jag inte. Från och med nu hittar ni mig här!

Ni vet ställen man ser på instagram och tänker att WOW ställen som dessa kan ju bara inte finnas på riktigt. Men Whit Sundays levde upp till alla förväntningar! Det var till och med finare än alla bilder man sätt. Kan fortfarande inte förstå att det finns så här vackra platser??

Eftersom jag bara har trötta tidsoptimister till vänner så missade vi vår transport till hamnen igår morse. Det blev snabbt in i närmaste taxi och vi hann precis med båten som var påväg att åka utan oss. Ibland har man visst lite tur i oturen. Egentligen hade vår resebyrå bokat in oss på en motorbåt men den hade blivit dubbelbokad så vi fick alternativet att åka segelbåt eller byta till en annan dag. Så glad att vi valde segelbåten, för om jag inte minns fel så har jag aldrig seglat förut. Nu är jag istället fast besluten i att jag ska skaffa mig en egen segelbåt när jag blir stor. Solen som sken och lyste upp det turkosfärgade vattnet där det simmade delfiner... kan inte klaga för en sekund!

Båten tog oss först på en snorklingstur där jag övervann min rädsla (iallafall något) för hajar. Men måste säga att jag är lite besviken på det stora barriärrevet för det var inte så bra snorkling som jag hört. Men vi kanske bara var på fel ställe vid fel tidpunkt, vad vet jag. Efter att ha värmt sig på däck i 30 grader med en kaffekopp i handen bar det av mot Whit Sunday Island. Jag känner att jag börjar sakna bra ord för att beskriva alla otroliga platser som vi fått se på vägen. Kan inte säga annat än W O W !!!!!

Nu sitter jag med världens brutala träningsverk som inte direkt blev bättre av hittills 15 timmar i en buss. Gymmade lite för 4 dagar sen och sen drog jag en springrunda i solnedgången i förrgår vilket resulterade i jordens träningsverk. Efter att spenderat 17 timmar på en buss när vi väl kommer fram till Noosa kommer jag förmodligen knappast kunna sätta mig ner. Fast mer än gärna att jag inte gör det efter mina timmar på bussen, känner mig lagom stel. Nu skulle det verkligen behövas lite indonesisk yoga och Thaimassage! Ja tack till det!

Syns det hur jag spanar efter dödliga maneter? Dem rekommenderade överallt att inte doppa sig men efter att ha vandrat i minst 35 grader hela dagen så har man inte så mycket val...

Öarna i Aussie är verkligen inte lika dem i Asien. Känns som att komma till öknen fast med regnskog och havet vid sidan.

Vattnets temperatur är minst sagt 30 grader, så även om det inte svalkar så mycket kunde jag inte låta bli att sitta här i tills fingrarna såg ut som russin Hahah.

Min otursfågel till kompis

Världens bästa trio har ni här👩‍👩‍👦

”Strike a pose Josse” - Holmis

Får inte nog av solnedgångar! Dem ser verkligen olika ut överallt! Den här var magisk men inget slår ändå de solnedgångar vi såg i Koh Tao!

Har visst inte uppdaterat er om resan på ett tag. Så det ni har missat är att jag för några dagar sen slängde mig utför ett flygplan 50 000 feet över marken. Okej låter mer om man säger det så, egentligen var det ”bara” 5000 m. Men WOW vilket adrenalin påslag det var! Sjukaste grejen jag gjort i mitt liv! Vill göra det igen igen och igen. Förstår varför dem som jobbar med det blir beroende. Dessutom var det den vackraste utsikt jag nånsin sett. Dem första 60 sekunderna hann jag visst inte tänka på vyn för då var det fritt fall som gällde. Men när fallskärmen var utlöst och jag 150% skulle överleva fallet var det bara att njuta av utsikten över det stora barriär revet. Om ni hoppar fallskärm i Australien så gör det på Mission Beach, verkligen ett måste! Kändes dessutom tryggt att personen jag hoppat med hade jobbat med det dag ut och dag in i 45 år och gjort flera flera tusen hopp i sitt liv. Jag var minst sagt i trygga händer. Men detta lugnade dock inte mig när jag satt på kanten av flygplanet redo att hoppa. Ända tills den punkten var jag bara taggad på det jag skulle få uppleva, men där och då var paniken enorm. Men gissa vad, det fanns ingen återvändo och utputtad från planet blev jag sekunden efter jag hann tänka på hur livrädd jag var.

Den dagen var till en början en av dem bättre, men det ändrades sen. Vi skulle tagit en nattbuss till Airle Beach för att dagen efter åka på en tur till Whit Sundays i två dagar och en natt. Men Cornelia har vart sjuk ett tag och det slutade med att vi åkte ambulans, hängde på akuten hela natten och därmed missade både bussen och vår trip till Australiens så kallade paradis. Men det viktigaste är att Cornelia mår bättre nu och att vi kan fortsätta vår resa. Så nu sitter vi på bussen mot Airlee beach och ska göra ett nytt försök att komma på segelbåten till ön. Vi kommer dock köra på en dagstur den här gången av lite olika skäl.

Eftersom vi helt plötsligt hade flera dagar över då turerna till Whit Sundays alltid är fullsmockade bestämde vi oss för att ta oss ut på äventyr till Magnetic Island. En ö som ingen resebyrå rekommenderade men som jag älskade. Lyssna inte på resebyråer angående den ön för dem har inga turer dit och tjänar inga pengar på det, men det var en riktigt häftig upplevelse! En typisk Australienska ö där man behövde kriga sig på stigar där livsfarliga ormar bodde för att sedan komma fram till ödelagda stränder. På kvällen klättrade vi även upp till en viewpoint som visade sig vara en perfekt plats för att njuta av solnedgången. En riktigt mysig dag som vi alla behövde efter vår lilla mysstund på akuten..

Första stoppet vid ett vattenfall i Josephine Forrest, min skog med andra ord!

Vi åkte rushkana nerför berget i vattenfallet😍

Åk till Milla Milla waterfall om ni är i Cairns! Visste inte att vattenfall kunde va så häftiga.

En Holmis bakom Milla Milla falls

Den obligatoriska hairflip bilden...

Kommer inte ihåg vad det här vattenfallet hette eftersom vi var vid 3 olika igår.. men värt att se var det med!

Sista stoppet badade vi i en sjö med den här skylten, kändes ju tryggt...

Ett 500 år gammalt avatarträd

Igår åkte jag, en Cornelia med lunginflammation och en förskyld Jakob på en vattenfallstur med 18 andra personer. Är fullt av svenskar här i Cairns ändå var det bara vi och en till svensk tjej. Dagen bjöd på massor med bad i de olika vattenfallen varav ett vattenfall hade en grotta bakom sig, så det var en upplevelse i sig. Vi såg tyvärr inga krokodiler men istället såg vi massor av spindlar och näbbdjur. Är dock lite överdrivet hur farligt det ska vara i Australien. Vist att det finns farliga djur men vi överlevde en dag i regnskogen utan problem och inte en ända gång såg vi ett djur som skulle kunna döda en på fläcken. Men lite rädd var det svårt att låta bli att vara.. kändes som en orm skulle trilla ner i ansiktet hela tiden Hahah.

Saknar redan maten i Asien, folk lever som amerikaner här. Pizza och burgare är det som gäller så blir ju lite svårt när magen inte är fan av gluten. Annars fortsätter Australien att bjussa på sånt får mig att vilja stanna här. Skulle jag inte bo i Sverige hade Australien absolut varit ett alternativ. Känns lite som Sverige här borta bara att det är lite varmare och folk är lite trevligare och gladare.

Dock är vissa lite för mycket. Vår busschaufför på vår trip igår hade verkligen inget stop. Han slutade aldrig snacka och skämta, och det roligaste var egentligen att han skrattade åt sina egna skämt. Men lite kul var det ändå, slutade med att han övertalade alla i bussen påvägen hem att dansa en löjlig dans för annars skulle han inte sluta spela en viss låt. Och den ville man inte höra igen...

Eftersom det är Valentines idag ska vi 3 på bio här och se fiftyshades. Hemma gjorde jag Cornelia och Maria plus våra pojkvänner det förra året. Så nu när dem är hemma så tvingar vi med Jakob istället. Hoppas ni har det bra hemma i kylen. Är verkligen inte avis men satan vad jag cravear semlor. Nu hade det vart rätt underbart att jobba på Coop och fått semlor i överflöd. Som jag dock inte kan äta nu eftersom de innehåller gluten...

Hur mysigt ser inte det här ut?

Igår kom vi alltså fram till Cairns här i Australien! Har varit så extremt taggad på vår månad i Australien sen vi bokade allting! Och nu händer det! Men inte nog med det så träffade vi vår kompis Jakob här som har pluggat i Aussi sen vi tog studenten. Så 7 månader senare möts vi alltså på andra sidan jorden! Så roligt att få träffa en saknad vän. Och roligt att vi nu hänger med någon som känner oss bra och som man själv vet att man alltid har roligt med.

Jakob hade som tur en vän från hostellet han jobbat på under sitt sommarlov, som nu jobbar på en resebyrå. Så tur för oss, för vi fick 100 dollar i rabatt på allt vi bokade att göra under vår resa utmed Aussis östkust. Just nu har vi bokat en dagstur till vattenfallen i regnskogen här uppe i Cairns. Dem ska tydligen vara helt otroligt fina nu för innan vi kom till Cairns har det regnat i två veckor. Men nu är det strålande sol och klarblå himmel så kan inte bli bättre. Sen bokade vi också en dag till mission beach där vi ska hoppa fallskärm! Så galet, blir pirrig och nervös av att tänka på att vi ska hoppa från ett flygplan om 3 dagar! Vi bokade även en 2 dagars tur till Whit sunday Island där vi kommer sova på en båt. Låter som en dröm jag vet, bättre kan det ju bara inte bli!

Cairns är verkligen en stad full av backpackers! Vi ligger just nu vid ett ställe som kallas Lagunen vilket är ett ställe med konstgjord strand och pooler. Här kan man tydligen inte bada i havet, eller jo det är klart man kan men då riskerar man att bli uppäten av en krokodil eller bränd av livsfarliga manet. Det skippar jag gärna! I stort sätt varje halvtimme kommer det förbi ungdomar som delar ut biljetter till utekvällar där middag ingår och gratis dricka om man vill, så är man ute efter att festa är det inga problem här i Cairns!

Jag förstår redan vad folk menar med att Australienare är så trevliga. Alla är så glada och framåt och verkar påriktigt vilja lära känna en. Älskar redan Australiens atmosfär.

Vi bor på hostelet som Jakob jobbade på i en månad och det är så stor skillnad mot vissa hostell i Asien. Duscharna har varmvatten, frukost ingår, kök finns ifall man inte vill äta ute och det finns en pool plus tillgång till ett gym! Bättre blir det inte. Dock är det ju rejält mycket dyrare här i Australien. Vi fick nästan en chock när vi kom hit. Dock är det samma priser överallt för att konkurrensen är så stor. En natt kostar tydligen 25 dollar här i Cairns på alla hostel. Men eftersom det är så mycket backpackers här i Cairns så finns det dessutom massa bra etbjudanden. Vi åt till exempel middag för 60kr igår vilket ändå är billigare än i Sverige. Vi lär dock hänga i köket på hostelet en hel del. Från och nu är det slut med att äta ute tre gånger om dagen..

Är så glad över att vara här och att vi nu i 2,5 veckor kommer resa tre stycken ihop som en liten familj. Är också så glad att Cornelia är på bättringsvägen igen! Hon var nyss hos läkaren här i Aussi och fick veta att hon hade lunginflammation i Asien. Läkarna där tog henne dock inte på allvar men nu så kommer det bara bli bättre och snart kommer vi nog kunna dyka igen hoppas vi!

Att lämna måsten hemma, att lämna tryggheten hemma, att lämna allt jag älskar hemma, att lämna allt som är jag hemma för att dra ut i världen är något alla borde göra!

Att man skulle känna sig fri efter studenten är jordens lögn. Istället ökar kraven på en. Det är inte längre okej att vara en arbetslös student som festar på helgerna. Nu måste man ta tag i livet och faktiskt agera vuxen. Men nu när jag lämnat alla de där måstena hemma och även alla krav på att prestera är bortblåsta då ska jag säga att då känner man sig fri! Uppe i luften påväg mot nya länder och äventyr, skulle vilja stanna i dethär ett bra tag till. Vill bara att tiden ska stanna för allt går för fort! Vill bara vara fri ett bra jävla tag till!

Att börja dagen med jordens svettigaste crossfit pass, åh vad jag har saknat det!

För att sedan äta detta till frukost! Något jag kommer sakna!

Så konstigt att inte träna på som vanligt nu när jag är borta och reser! Därför blev jag så lycklig när jag insåg att dagens WOD på boxen jag testade på idag, innehöll en satans massa boxjumps, löpning och wallballs! Sånt gillar jag! Det är jobbigt som tusan men kommer man in i rätt flow så är det bara att nöta på! Dock har jag aldrig kört en sån här jobbig WOD i 30 graders värme. Crossfit brukar vara svettigt men det här var till att ta det till en ny nivå! Det var dock väldigt skönt att få ta ut sig till 100%, känna endorfinerna som träning ger en och därmed känna sig utmattad men ändå lyckligast i världen. Att sedan toppa med en smoothiebowl, det ni det var verkligen inte helt fel!

Kommer sakna maten här i Bali så mycket! Den billiga och himmelskt goda maten! För just nu sitter vi i en uber påväg mot flygplatsen och det flyg som ska ta oss till Brisbane där vi sedan hoppar på nästa flyg mot Cairns! Men oj vad taggad jag är!!! Äntligen ska lilla jag få uppleva Australien, inte bara ett nytt land utan en helt ny kontinent!

Ett tips är att använda uber om ni är på Bali, det är mindre än hälften av det pris som man betalar till vanliga taxichaufförer. Dock verkar det inte vara accepterat av lokalbefolkningen här även om det faktiskt inte är olagligt! Så se till att ta er till någon annan än huvudgatan annars möts ni av en galet stressad uberchafför som ropar hurry hurry med någon ibland oförståelig brytning.

Idag hälsade vi på aporna i Ubuds Monkey forest! Kolla in de små aporna de är bara för gulliga!

Att aporna var flockdjur märktes klart och tydligt, inte en ända hängde för sig själv.

Lika glupska som jag hehe.

Vi hade iallafall tur som lyckades hålla våra saker för oss själva, så många apor försökte stjäla turisters väskor. Vi såg några som till och med blev av med sitt pengabälte.

Squadgoals👯‍♂️

Dem små aporna var verkligen hur söta som helst men mamma och pappa aporna hade jag ändå respekt för! De va så stora och sprang runt och fightades hela tiden...

Smoothiebowls gör mig lycklig, men det kanske ni har förstått vid det här laget😂

Mmmmmmm

Trodde katter brukade vara sociala men alla katter på kttcafét låg och tog en nap. Livet som katt verkade inte helt fel just där och då.

Idag har vi hängt med apor, katter och hundar. En riktig djurdag helt enkelt! Vi började dagen med frukost på sängen, inte varje dag man får det va? Dagen kunde inte börja bättre! Efter det gick vi och hängde med aporna och tyvärr med myggen! Tips spreja myggsprej som aldrig förr om ni ska in i skogen här i Bali. Aldrig visste jag att myggbet kunde göra så ont. Men det var ändå värt det! Dock hade man inte behövt gå in i apskogen för att se apor, dem är överallt här på gatorna ändå.

Efter det lunchade vi och åt varsin green snoothiebowl, så nyttigt men också så himla gott! Sedan bar det vidare mot kattcafeét. Har alltid velat gå på ett men hade också trott att katterna skulle vara socialare än vad dem var. Men vi fick iallafall gosa med två katter medans de andra 20 katterna sov, plus vi fick sötpotatis pomfrites. Om det är något jag saknat i matväg så är det just sötpotatis så det var inte helt fel. Plus katterna hade det så bra där, inte som dem som hängde på gatorna i soptunnorna. Gör så ont i hjärtat att se dem.

Men tur att det finns folk som gör allt för att rädda djuren. När vi strosade runt här på gatorna i Ubud så hittade vi ett ställe där streetdogs numera bor. Det är alltså några få människor som beslutat sig för att rädda sjuka hundar på gatorna. De hade totalt 300 hundar nu som ändå verkade ha det helt okej. Chansen att de överlever där är iallafall tusen gånger större än på gatan. Om jag någon gång köper en hund ska det vara från ett rescuecenter! Fler borde hjälpa till att rädda hundarna!

Frukost vid poolen sätter nivån på dagen😍

Efter frukosten begav vi oss till Campuhan ridge walk. Så skönt att röra på sig efter våra senaste resdagar!

Vet ni vad jag gillar mer än smoothiebowls?? Kanske inte så svårt att lista ut hehe.

Swing swing

Life by the pool is cool🤩

Iallafall tills håret blir grönt... syns inte på bilderna här men numera har mitt hår en mer grön en silvrig ton :( Tips: bada inte i pool med blont hår!

Nötter gillar jag också Hahah Cornelia skulle ta en inspo bild men allt jag ville ha var nättterna...

Älskar Cornelias baddräkt😍

Vår första heldag i Ubud fick mig att gilla staden ännu mer! Känns som vi hamnat på en sparesa bara för att man känner sig så fräsch hela tiden när vi faktiskt bor på ett lyxigt ställe. Dessutom unnade vi oss en timmes arom massage ikväll. Helt galet att en timmes massage här bara kostar 60 kr! Hemma kostar det ju minst 1000kr. Vi hade tänkt att ha en liten kultdag idag men vi hann inte med allt vi tänkte oss så morgondagen kanske bjussar på det istället.. ni får se.

Vi började dagen med frukost (som ingick på vårt hotell) vid poolen. Så mysigt och lungt, inte ett ända oljud trots vi bor 50 meter från huvudgatan. Skulle inte vara svårt att tro att vi bor på landet..
Efter frullen begav vi oss till en ridge walk och vandrade runt bland risfälten och stannade på ett café och drack en kokosnöt och en juice. Därefter tog vi det bara lungt vid poolen. Tanken var att vi skulle gått till ett kattcafé, ett kaffe där massor av katter bor. Katter som faktiskt har det bra och inte går runt på gatan och äter det minsta lilla de ser som skulle kunna vara ätbart. Men tyvärr chillade vi vid poolen lite för länge så det får bli av imorgon. Vi skulle nämligen på yoga på eftermiddagen. Yoga är verkligen en stor grej här i Bali så vi kände att vi behövde testa på det! Har bara gått på Friskis och Svettis yoga innan och det var verkligen inte samma grej! Och att vi gick på level 1 idag märkte man inte, jisses vad vig vår ledare var. Och att vi skulle lyckas göra samma saker, dröm och glöm. Jag trodde jag var vig från konståkningen men måste nog ta tillbaka det Hahah.

Nu mår man! Yoga, massage, solbränd och nytvättat dock grönt hår... vet inte när jag kände mig såhär fräsch senast. Är verkligen underbart!

Smothiebowls är verkligen livets grej! Skulle kunna äta det till frukost, lunch och middag för alltid!

Att vi hittade en gömd strand och var helt ensam, då måste man ju passa på att fota lite ;)

Ser ni den svarta sanden? Det är aska från vulkanen som var aktiv här på Bali för inte så länge sen.

Hur härlig är inte denna bild?

Tror jag på riktigt såg jordens finaste plats igår! Glöm alla ställen jag hypeat över innan!

Blev verkligen bergsklättring på hög nivå... vet inte hur många meter det var ner. Men det tog säkert en halvtimme att klättra nerför denna bergsvägg. PS. Det var brantare än de sur ut på den här bilden!!

Ser ni hur högt upp det här är! Pirrade lite i magen när man kikade ner här och det dessutom fanns skyltar som sa åt en att INTE gå ner till stranden eftersom ”staketet” var trasigt.

Efter mycket om och men där vi återigen blev lurade av personer som sålde transportbiljetter kom vi fram till Nusa Penida. Och som alltid blev det en heldagsresa dit från Gili Air medans vi hade räknat att de skulle ta 3 h... Hemlängtan den dagen fanns verkligen för oss båda!

Jag har nog aldrig under denna resa känt mig så överkörd som jag gjorde den dagen. Jag hade garanterat vätskebrist, dessutom åt vi lunch vid 16 så inte så konstigt att jag kände mig lite borta.. Men när vi äntligen hittat fram till vårt boende som dock hade myror överallt MEN med havsutsikt insåg vi att vi såklart glömt ta ut pengar. Som kryddan på alltihopa hade blixten slagit ner och sabbat kontakten mellan bankerna och bankomaterna så där stog vi, på jordens finaste ö med pengar som skulle räcka i en dag. Så idag när vi lämnade ön hade vi utöver båtbiljettspengarna 2000 rupier vilket motsvarar 1,2kr. Vi hade verkligen kunnat fastna på ön men som tur var slutade det inte så! Dock hade vi gärna spenderat mer tid på Nusa Penida! Så om ni åker dit borde ni planera bättre än vad vi gjorde..

Även om vi bara fick en dag på Nusa Penida så hann vi köra runt med moppen och slutligen lyckades vi ta oss till Kelingking beach. Finner inga ord för hur fin den platsen var! Jag låter helt enkelt bilderna säga sitt!

Idag efter en smothiebowl som frulle, vilket har blivit standardfrullen här i Indonesien, tog vi oss över till Bali igen och nu hänger vi på vårt hotellrum i Ubud. Vi använde appen agouda igen för att boka boende och vi betalade via appen, men när vi kom fram till ett hotell som var för bra för att vara sant, var det såklart uppbokat i alla rum. Men lösningen var bättre än något annat. Vi blev skjutsade på scootrar till ett annat hotell med drömutsikt, pool och bara några få meter till huvudgatan. Frukosten ingår dessutom och vi har bara betalat 60 kr var. Ibland har man lite tur trots allt!