Mycket har hänt sen sist jag skrev, jag har hunnit sova bort min enda dag i Malaysia, flugit till Thailand, vart tre dagar i en djungel i en nationalpark utan kontakt med omvärlden, sett en kungcobra, spenderat alldeles för mycket tid i olika sorters transportmedel och hunnit tagit mig ända till Koh Lanta där jag befinner mig just nu.

Djungeln var fantastisk, otroligt skönt att vara bortkopplad ibland. Vi hann med två olika vandringar/klättringar, båda var jobbiga förmodligen mest på grund av att jag är otränad hehe. Paul våran guide lärde oss allt han kunde om djungeln, det fanns giftiga spindlar, giftiga träd, giftiga blad, giftiga myror, saker som befann sig på marken var förmodligen giftigt eller ja, allt var giftigt. Så under första vandringen försökte man vara en ninja och undvika att röra något vilket ledde till att man inte höll i sig och det slutade med i många väldigt nära att falla fall och tyvärr ett fall för Johanna, det gick bra med henne, dessvärre sämre för skon som tog sig ett dopp i det förmodligen giftiga vattnet. Åh juste, det var under första vandringen vi fick ett öga mot ett öga moment med kungkobran. Mäktigt ändå att vi fick se den!

Andra vandringen var lite mer utav en klättring, speciellt mot slutet, men wow vilken utsikt vi kom till! Man satt på toppen av det lilla berget, undrandes om man hade lyckas göra hål på sina skor från dom sylvassa stenarna samtidigt som man kände sig som en blandning mellan Tarzan och en panda när man tittade ut över djungeln. Jag rekommenderar alla att åka till Khao Sok National Park om man ska till Thailand.

I djungeln hann vi även med onödigt många båtsafarisar, dom gick mest ut på att sitta att lyssna på Paul när han satt och försökte härma djuren, vilket i och för sig kanske gjorde hela grejen lite roligare. Vi lyckades se apor, tre bisonoxar och lite fåglar. Tyvärr ingen elefant. :(

Thailand hittills har klått Sri Lanka med mycket, men det är förmodligen mest för att man gillar att ha de lite bekvämare för sig. Här i Thailand är det enklare att hänga med när man pratar med lokalbefolkningen, det finns riktiga butiker så man kan handla egen mat, det är jättelätt att hitta, dom har OLW chips, det finns svenskar överallt och ja det är mer ”turist-vänligt”. Det Sri Lanka har bättre är alla fantastiska utsikter och fina platser, bland annat tågresan mellan Kandy och Ella, wow är ordet jag hittar för att beskriva det. Om en vecka kanske jag hatar Thailand på grund av allt folk och alla turister men just nu så gillar jag det.

Juste, efter vi hade vart i Galle så åkte vi vidare mot Unawatuna vilket var fint och mysigt, vi fick två tyska kompisar som vi följde med och körde lite yoga med en dag och vi hade även en snorkel/beach dag med dom. Efter Unawatuna åkte vi till Colombo där vi spenderade två nätter, en av dagarna var alla hjärtans dag så vi finade till oss lite och gick på en dejt, mycket mysigt även fast min mat såg ut som en skål med risgrynsgröt.

Vi mellanlandade i Malaysia, vi hade planer på att gå ut och kika lite på staden men vi bokade in oss på något slags rum (det var typ bunkrar) och låg och sov där ända tills nästa flyg skulle gå. En av dom skönaste sängarna jag sovit i sen den här resan.

I skrivande stund så är klockan 08.34 och jag ligger i en underslaf still som en överkörd ödla (sett många sånna här) eftersom varenda liten rörelse skapar jordbävningskänslor för engelsmannen som ligger ovanför. Med tanke på att det är jag som har sovit under honom så är jag garanterad över att han redan hatar mig, anledning är för att när jag sover så har jag en tendens att röra på mig som att jag höll på träna på olika brottartekniker. Vi får hålla tummarna att han sov väldigt hårt!

Planerna för dagen kan jag inte berätta för dom finns inte, men imorgon börjar vi i alla fall med våran dykcertifikats utbildning som kommer hålla på i 3 dagar och det känns väldigt roligt, alltid velat lära mig att dyka.

Min finafina hund Asko blev påkörd av tåget i förrgår och han klarade sig inte :( så det är en av sakerna som tynger mig just nu, men samtidigt så klarar jag av att inte tänka på det eftersom jag befinner mig här, det kommer kännas sämre när jag kommer hem när han inte står där och viftar på svansen och ser glad ut... Det suger också att jag inte kan vara hemma med resten av familjen och kramas med dom just nu. Men jag har två fantastiska vänner som får mig att skratta hela tiden så jag är glad att jag har dom.

Nu ska jag ta tag i livet och kliva upp, kanske gå och ta en rostad macka med marmelad på, kanske inte, återstår att se.
Hörs hej!

Vi har anlänt till Galle och i skrivande stund sitter jag ensam i ett litet hål vid en mur vid havet. Dom andra ville lägga sig och vila vilket jag förstår att dom ville, vart en lång och varm dag och dessutom åt vi precis väldigt mycket mat, så man är sådär mätt så man bara vill sova. Ni kan vara lugn är typ 100 meter från vårt boende och tog med min fickkniv så ingen kommer kunna skada mig och jag tränade idag för första gången sen vi kom hit så jag känner mig lite sådär extra snabb av hybrisen som kickar in så jag kommer lätt kunna springa ifrån vem som helst.

Så, resan hittills... wow!! Alltså det har bara typ gått en och en halv vecka och jag har hunnit med så himla mycket. Fått in olika intryck som jag kommer ha med mig hela mitt liv. Det känns magiskt allt vi gör, alla människor vi träffar och alla vackra saker vi ser. Naturen går inte att beskriva, den måste ses med egna ögon, det är som att leva i ett paradis när man står på toppen av Lion’s Rock, sitter i ett hål vid havet o kikar på stjärnorna eller när man sitter på tåget mellan Ella och Kandy. Jag tycker alla som har chansen ska åka hit. Självklart finns det sämre saker också, exempelvis deras galna busschafförer, tuctuc förarna som inte förstår att man klarar av att gå 50 meter eller den där jävla curryn. Jag älskar curry men assså nä, gillar inte Sri lankas curry. Det jobbigaste med den här resan har nog vart att se alla fantastiska djur som behandlas som skit, hundar som blir sparkade på, överkörda eller bara rent utav hatade, det gör så ont i hjärtat och man vill vara ta upp dom och bevisa att det finns goda människor också.
Ni undrar säkert hur det går för Anna, Johanna och mig som grupp och ja, det går riktigt bra, vi har insett att det är klokast att ta diskussioner efter vi fått i oss mat, så efter vi lärde oss det så har det gått hur bra som helst. Vi har skrattat och skrattat och till och med gråtit tillsammans och jag är glad att dom är här och delar det här äventyret med mig.

Vi har ju somsagt träffat hur mycket människor som helst, dom flesta träffade vi på ett hostel som hette Space Garden, det var en grabb där som hette Victor som volontärade för hostellet och såg till att det alltid var någon typ slags aktivitet. Redan första 10 minutrarna som vi spenderade på hostellet så hade vi blivit bjuden på bonfire för kvällen, det var liksom så enkelt, alla var där och tänkte lika, alla var inbjudande och alla var så sjukt snälla. Det kändes jobbigt att behöva lämna Space Garden, man blev så snabbt nära med alla andra som bodde där, det var som ens lilla crew, men det kommer komma fler ställen som liknar det där och jag vill se mer.
Vi skulle stanna i Mirissa i 2 nätter men vi stannade där 5, vilket betyder att vi hann med att göra några saker. Vi lärde oss att surfa, vi brände sönder våra kroppar, vi åt väldigt mycket friterad svamp, vi körde onödigt många drinking games och vi hann även med en volleyboll turnering.

Innan vi kom till Mirissa så var vi i Sigiriya, Ella och Kandy. I sigiriya bodde vi på ett jättehäftig hostel som låg i djungel, våran värd varnade till och med oss att inte vara ute för sent för då kunde man råka stöta på några elefanter. Vi besteg även Lion’s Rock vilket var hur fint som helst. Vi tog tuctuc från Sigirya till Kandy, där vi endast spenderade en dag, men vi hann ändå med att gå och kolla på den botaniska trädgården i Kandy. Vi åkte senare vidare till Ella, vi tog ett tåg som tog ungefär sju timmar, dom första tre var ett helvete för vi stod upp och trängdes med lokalbefolkningen och man kunde knappt andas men efter ett tag så var det en familj som tyckte så synd om oss så vi fick skifta platser med dom lite då och då, dom var helt underbar och jag hoppas vi stöter på dom några fler gånger innan vi åker från Sri Lanka. I Ella så besteg vi Little Adams Peak, vilket var en kort me mysig vandring, vi fick även se turister för första gången kändes det som. Efter Ella så tog vi en fem timmars taxitur till Mirissa, vilket kostade oss 12000 rupees, alltså ungefär 210 kr var.

Så som sagt så befinner jag mig just nu i Galle, vi bor i en liten ministad som är omringad av en mur, så det är väldigt lugnt och skönt här, inte så mycket trafik och ovanligt mysigt för att vara Sri Lanka. Vi har ätit gott och bara tagit det lugnt, imorgon bär det av mot Unawatuna, vi har inte mycket inplanerat så vi får se vad vi hittar på, jag vill verkligen testa surfa igen, alla som inte testat det måste göra det!!

Ni ska jag sitta och njuta av stjärnorna lite mer innan jag går tillbaka och behöver packa om väskan, jag har inte så bra koll på mina saker så det lär ta ett tag och eftersom vi delar rum med nio andra så måste jag ta tag i det innan det blir för sent.

Ha det bra!
Hörs hej.

Sitter i skrivande stund på Helsingfors flygplats och käkar lite snacks och dricker lite gott på O’learys.
Resan har gått superbra och just nu väntar vi på att få hoppa på nästa flyg där vi ska mellanlanda i Dubai. I Dubai blir vi en hel dag så då hinner vi förhoppningvis med att kika lite på staden.

Nu måste vi dricka upp och sticka vidare till våran gate så vi inte missar flyget.

Hörs hej.

• 307 Readers

Imorgon åker vi alltså (??) det känns så overkligt så jag är varken taggad eller nervös. Hållit på att packa och donat hela dagen, eller ja.. jag har kanske ägnat 20 minuter åt det jag faktiskt skulle göra. Resten av tiden så har jag typ bara suttit och kollat på min fina tomma ryggsäck, min telefon och det senaste avsnittet på grey's anatomy som förövrigt var hur bra som helst (i cried), rekommenderar starkt till alla. Jag var även så produktiv att jag lyckades somna två timmar där innan maten och jag har fortfarande inte packat klart, men jag fick lite skriv-feeling så jag gjorde som jag alltid gör och utgår efter magkänslan (inte klokt).

Den här helgen har vart 10/10, jag hann gå ut i fredags med Ella och Wilma, ett lugnt och skönt arbetspass på lördagen som avslutades med att jag åkte till Fanbyn där Stickan hade sin 20 års fest. En tredjedel av kvällen spenderades i ett duschrum med Ida, Emmelie och Ida där vi försökte lära oss texten och dansen till "All in this together" från high school musical som vi senare (efter lite högra promillehalt i kroppen) framförde inför alla festens deltagare.

Pappa kom precis in och avbröt mitt skrivande och tjata lite att jag skulle "packa färdigt", så jag ska för en gångs skull lyssna på honom och göra det.

Hörs hej!

Jag hade tänkt skriva ett nytt inlägg för en månad sen och sen varje dag efter det men jag kända mest naaaah och sket i det. Jag har ingen självdisciplin eller motiviation, inget jag blev chokad över men det är ju kul att känna lite hopp om sig själv ibland.

Jag hade i alla fall ett bra avslut på mitt år och en bra början. Jag är väldigt nöjd eller bara kanske alldeles för ointresserad för att komma ihåg dom sakerna jag då klagade på.

Mycket har hänt sen jag skrev sist, Moa har dragit till Chicago , Philip till Eskilstuna och Sebastian till Malta. Tre personer som oftast alltid ställde upp när jag ville köra laserhallen eller bara ha något att göra, så det känns lite tomt utan dom... Men snart drar jag också så jag får bara se till att kämpa igenom en vecka till. Japp, en vecka.... sjukt! Det känns inte alls verkligt så det är svårt att känna sig övertaggad, självklart känner jag ett pirr i magen av tanken på att jag kommer åka zipline mellan träden som tarzan (nästan) eller bara över ideen om att jag kommer få sova i en stuga som flyter på vattnet. Aja nog om det, ni kommer förmodligen få höra mer om det när jag befinner mig på plats (lita inte på mig).

En ny sak sen jag skrev sist är att vi äntligen har kommit igång med fotbollen igen. Jag tror jag aldrig vart såhär taggad på att få köra på riktigt och spela matcher så det är lite surt att jag bara har två träningar kvar innan jag åker och blir borta på obestämd tid..

Jag har fortfarnade inte lagt ut några bilder från 2017 som jag sa att jag skulle göra, kanske gör det någon annan dag (förmodligen inte) för just nu vill jag sova. Här får ni en bild på min hund istället.

Shit
Hej
Jag satt och läste igenom min blogg och insåg hur fantastiskt det här med att skriva ner allt man gör är, jag kunde leva mig tillbaka till precis den dagen i Spanien när jag och Alicia låg i en solstol och levde livet eller när jag satt på tåget hem från Hudiksvall. Jag fick en stunds ledighet och insåg att det var dags igen, så här får ni en kort version av vad som hänt sen den 23 april 2017.

- Tre baler
- Yran
- Jobb
- Boda Borg stammis <3

Jag har haft ett så jäkla bra år, två fantastiska resor, umgåtts mycket med mina kära vänner och hittat på så himla mycket skoj! Jag är nöjd även fast 90% av det senaste halvåret bestått av jobb... Ja, jobb....”vuxenlivet” som jag såg så mycket fram emot där i april, jag skulle inte säga att jag fortfarande känner så, men de är verkligen skönt att kunna göra lite vad man vill, inte alltid kanske bra, men skönt!

Jag skulle egentligen ligga i en säng någonstans i USA och skriva det här inlägget, men någongång där efter studenten så bestämde jag mig för att vänta med det, jag behövde den här hösten och vintern hemma, eller ja... jag har i alla fall vart i trakterna här hemma om man frågar mina föräldrar. Istället för aupair så har jag satsat på att åka och backpacka i Asien, så den 29onde januari åker jag, Johanna och Anna, det känns ofattbart att det bara nästan är en månad kvar tills vi åker.
Anna blir bara med en månad men jag och Johanna satsar på att vara borta så länge som möjligt, vi måste båda vara hemma innan juni så det är väl ett datum vi försöker rikta in oss på, vi får hålla tummarna på att pengarna räcker bara haha.

Jag har vart väldigt stressad ända sen dagen jag tog studenten över idéen om att inte har något riktigt planerat med livet. De har jag fortfarande inte haha, men jag har i alla fall lyckats hittat en preliminär lösning, i slutet på september åker jag till Sydney och utbildar mig till bartender(??). Det har verkligen aldrig vart någon tanke jag haft på att göra men jag hittade en utbildning med EBS som verkade hur kul som helst, själva utbilningen är en månad och sen ser planen ut just nu att jag stannar där så länge jag kan samtidigt som jag reser runt och småjobbar.

Idag har jag vart på skolan och jobbat, kört två spel av laserhallen och spelat innebandy för första gången sen jag var typ 12, om man frågar mig så var jag världsklass, andra kanske eller kanske inte håller med... haha.

Om 5 dagar är det julafton och om 4 dagar fyller jag år?? Jag tror inte någon förstått hur fort det här halvåret gått... Jag har i alla fall planer för första gången på min födelsedag! Jag börjar dagen med att jobba från 7-14 och sedan är det jag och några vänner som ska till Östersund och käka lite gott och sen mysa ner oss på spa. Jag ser verkligen fram emot att bara få ta det lugnt och umgås. Vet inte hur länge jag kommer klara av att ta det lugnt med tanka på min höga energinivå, men jag ska göra mitt bästa.

Jag vet inte vad jag ska skriva, så jag tror jag ska leave this som det är och köra en bättre livsuppdatering någon annan dag, kanske imorgon? Jag är helt ledig nu i två dagar, det känns som att jag inte vart det sen i somras så jag ska njuta av varje minut.

Jag orkar inte lägga ut nå många bilder nu, dom tar alldeles för lång tid att hitta så jag fixar det när jag har ork.

Saker vi hunnit göra:
Kraschat ett spansk bröllop
Gått på museum
Spelat fotboll
Tränat (en gång sen blev jag förkyld)
Testat spansk mat
Sovit för mycket
Hamnat mitt i en parad
Blivit hjälpt ur folkmassa av vakt
Lärt känna världens bästa handledare
Shoppat upp alla mina pengar
Badat i en fontän

• Bilder
  • 1155 Readers

I skrivande stunds så ligger jag i solen och filosoferar, tänker på hur tacksam jag är över att jag fick den här chansen att vara i Spanien på praktik, att mitt "vuxenliv" börjar snart och att jag faktiskt snart får börja använda den där jävla studentmössan.

Jag är jättenöjd över allt här i Spanien, verkligen supernöjd, det är varmt (lite för varmt för min smak men klagar inte), de är sol hela tiden, jag och alicia har inte bråkat än, vi har ett skönt praktikschema och våran handledare är hur fantastisk som helst. Hon är väldigt omtänksam, hon vill visa mig och Alicia hela staden, hon har bjudit med oss att simma på en välgörenhetsgrej, tror det var någon typ av stafett och hon bjöd dessutom in oss på hennes födelsedagsfirande nu på lördag. Alla runt om kring oss är så snäll och tar hand om oss, vi har fått några svenska vänner som bor på samma ställe som oss så vi har varit ut med dom några gånger, vi fick även lära känna några väldigt pratglada från Turkiet som också bott med oss men som redan åkt hem. Vi körde en fotbollsmatch där vi svenskar mötte alla från Turkiet, de va en dead serious match som tyvärr slutade oavgjort. Vi har fått skrattat mycket, ätit mycket friterat och smält bort, precis som det ska vara.

Vi jobbar på ett badhus med simtränare för barn och vuxna med någon typ av svårighet, någon har asperger, en amputerad arm, muskelsjukdom eller någon kanske har downsyndrom, ingen är den andra lik och det är fantastiskt att se. Praktikplatsen har verkligen vart eye-opening och man har fått respekt för både dom som jobbar men mest för dom som är där för att simma. Dom som vi jobbar med gör ett helt otroligt bra jobb, dom är pedagogiska och kärleksfulla och dom som simmar har en sån otroligt kämparglöd och styrka i sig så man själv känner sig lat, man får sån inspiration ifrån dom. Skillnaden på svensk och spansk simskola är inte så lik, speciellt inte om man kollar på simskolan som håller till en bana bort från oss, det var en liten tjej som grät, hon ville verkligen inte bada (kanske 5 år) men då tog simtränaren och kasta i henne och lät hon ligga i vattnet och gråta istället i väntan på att hon skulle starta, det var en sjuk syn för mig som är van att man tröstar ett barn och tar allt i dens takt.

Det känns sjukt att det nästan bara är en vecka kvar här, jag vill inte hem men jag vill ändå hem, ni förstår hur jag menar. Jag har så mycket att se fram emot, tre baler, studenten och allt runt omkring det, jag är så himla taggad! Det känns även skönt att vuxenlivet börjar snart, jag har äntligen blivit klar med min aupair ansökan och fått prata med några familjer, det känns så häftigt och jag får ett pirr i magen av att läsa om alla olika familjer. Jag är redo för en förändring, jag behöver det, något nytt! Något nytt jag redan ordnat är hårförläningar, jag ville verkligen göra något med mitt utseende och sist jag hade det så var jag supernöjd jag kände mig mer feminin om det makes any sence haha, så dom ligger hemma och väntar på mig, det känns som att jag kommer tycka om att ha dom nu den sista månaden.

Nu måste jag lägga min telefon i skuggan innan den exploderar, jag lägger upp ett inlägg med alla mina bilder sen, ni får en nu från fotbollsmatchen. Ha det bra kompisar 😘