Äntligen fick vi sova ut. Lite i alla fall, vi vaknade vid 8, åt frukost vid 9 och började gå vid 10. Den här dagen var bara till för att acklimatisera och vänja sig vid höjderna. Vi gick till ett vattenhål (typ en liten sjö) som låg en timmes vandring ifrån campet som vi bodde på.

Vattenhålet var jättefint och det var ganska många som badade där, men inte jag för det var alldeles för kallt enligt mig. Vi stannade vid vattenhålet i kanske 1-2 timmar och sen gick vi tillbaka till campet. Tro det eller ej blev man utmattad av att bara gå så kort sträcka som vi gjorde och när vi kom tillbaka somnade vi och vaknade lagom till middagen för att sedan kunna somna om igen.

Vi blev väckta vid 7 och åt en snabb och äcklig frukost som bestod av bönor, torrt bröd och äpplen. Efter frukosten packade vi ihop alla våra saker och började vandra igen. Den här dagen skulle vi gå från Met Station till en annan camp som jag tror heter Naro Muro, eller nått sånt. Längs vägen tog vi som vanligt många stopp eftersom vi kom högre och högre upp och det blev jobbigare och jobbigare.

Vi gick vid 8 och var framme vid 5 på kvällen. Jag vet inte hur långt det var men jag hörde att vet var ungefär 17 kilometer. Det kanske inte låter så långt, men tro mig när jag säger att det var såååå jobbigt, både fysiskt och psykiskt. Jag tycker det typ är jobbigt att verkligen inte ha någonting att göra eller tänka på, utan det enda man kan göra är att gå.

Nått som är värt att nämna är att vi hade bärare som bar våra väskor, maten, ’’köket’’, tälten och allt sånt. Det var verkligen tur att vi hade hjälp med detta, annars hade vi absolut inte klarat av det. Bärarna bar våra stora väskor där vi hade alla kläder och necessären, men vi själva bar våra dagsryggsäckar där man hade snacks, lite vatten och regnkläder typ.

I alla fall så gör bärarna vår mat och sätter upp tälten också. Den här dagen fick vi köttfärssås, potatis och ris. Det var inte speciellt gott men det gäller att äta allt man kan för att minska risken att drabbas av höjdsjuka.

Höjdsjuka är nått man får på grund av de höga höjderna. Man kan få ont i huvudet, man kan bli yr och till och med spy. Gör man inget åt höjdsjukan kan man dö, då lungorna fylls med vatten och man drunknar inifrån.

Än så länge hade inte så många fått höjdsjukan, men det blir värre..

Efter middagen gick vi till tälten och somnade vid 8 typ.

Frukost!!

Nu ska ni få läsa litegrann om vår hemska och fruktansvärda (och lite roliga) bergsbestigning. För er som missat åkte vi tidigt i torsdags till ett berg, och inte vilket berg som helst, utan Afrikas näst högsta berg, Mount Kenya.

Som jag nämnde tidigare åkte vi tidigt i torsdags till berget som vi skulle bestiga. Bussresan tog ungefär 4 timmar totalt, med ett stopp halvvägs då vi kunde köpa lite dricka och gå på toa.

När vi väl kom fram var klockan runt halv 12 och då började vandringen upp för det 5199 meter höga berget. Fast vad jag inte visste förrän vi var på toppen var att vi skulle till en annan topp av berget som heter Point Lenana, som ligger på 4985 meter över havet. Alltså inte den högsta.

Vi började med en kort vandring som varade i typ 5 minuter innan vi kom till ett ställe där vi skulle äta vår packed lunch, som bestod av mackor, nån mangodryck och lite godis.

När vi hade ätit klart började vi gå igen mot campet vi skulle sova på. Vi sov nämligen i tält varje natt på två olika camps. Den första natten sov vi på ett ställe som heter Met Station. På campet fanns det typ ingenting förutom små hus med hål i golvet där man kunde gå på toa. Dock fanns det stugor med typ 10 sovplatser i varje, så vissa hade tur och fick sova i stuga.. Men inte jag..

Vid halv fyra var vi framme, dock tog vi många pauser då det är FRUKTANSVÄRT jobbigt att gå eftersom vi var så högt upp och luften var tung att andas.

Det enda vi gjorde på kvällen var att packa in i tältet, äta middag och sova. Vi gick och la oss vid 8 och somnade direkt.

(såklart fick jag och Matteus det minsta tältet som fanns)

Som ni vet är vi ganska instängda på internaten på grund av säkerhetsskäl och vi brukar inte göra så mycket på helgerna, förutom då vi har boardingaktiviteter. Men förra söndagen bestämde vi oss för att åka till hotell som heter Four Point by Sheraton och besöka deras pool. Dom har en takterrass och en pool där uppe med jättefin utsikt över Nairobi skyline.

Inträde till poolen kostade bara 1500 kes (typ 120 kr) och vi låg där hela dagen. Det var jag, Maja, Matteus och Vendela som åkte dit. Det som är lite synd är att dom bara har 6 sunchairs, men vi hade tur och fick varsin. I alla fall åt vi lunch där och jag tog en goat cheese salad som var jättegod!

Varför jag inte uppdaterat på ett tag är för att internet legat nere och vi har haft väldigt mycket i skolan. Igår till exempel, hade vi Model UN seminarium om det land vi ska representera på FN-konferensen. Sen hade vi bokföringsprov idag på ekonomin, som för övrigt var jäÄÄÄäÄÄttesvårt.

Jag har inte så mycket mer att skriva om eftersom vi inte gjort så mycket mer. Men imorgon ska vi åka och bestiga Mount Kenya, som är 5199 meter högt. Bussresan dit kommer ta ungefär 4 timmar och det kommer ta hela torsdagen, fredagen, lördagen, söndagen och halva måndagen att gå upp och ner för berget. Jag är faktiskt lite nervös eftersom jag inte är någon hikingmänniska, dessutom kan man drabbas av höjdsjuka eftersom det är så högt upp. Om man har höjdsjuka brukar man ha väldigt ont i huvudet, vara yr och kanske till och med spy. Det som är svårt är att man inte kan träna eller göra något annat för att inte drabbas av höjdsjuka, utan det kan vem som helst få, även fast man är vältränad.

Under bestigningen ska vi bo i tält och det är jag inte så förtjust i heller, men jag kanske ändrar mig efter berget ;)

Igår besteg vi Mount Longonot som är en gammal vulkan. Vi åkte från skolan vid 7 och bussresan dit tog ungefär en timme. När vi kom fram började vi att fixa lunchen som vi skulle ta med upp och äta uppe på toppen och vi fick våra Wild Life-kort som man ska han när man åker in i olika nationalparker.

Vandringen började med att vi gick upp för vulkanen, sen gick vi runt den för att sedan ta samma väg ner. Vandringen upp tog ungefär två timmar och det var jättejobbigt.. Det var väldigt brant och stigen var ojämn.

När vi väl hade kommit upp gick vi runt hela vulkanen, som var ungefär 7 kilometer och på den högsta toppen av stannade vi och åt lunch. Det är jobbigt att vara så högt upp eftersom luften blir jobbigare och andas än vid havsnivå. Dessutom var det strålande sol och varmt, vilket inte heller gjorde det lättare.

När vi hade gått runt hela skulle vi gå ner igen och det var nog vandringen ner som var jobbigast. Det är faktiskt jobbigare än man tror, att hela tiden bromsa och hålla emot för att inte ramla.

Hela vandringen tog kanske 6 timmar och det här är uppvärmningen inför Mount Kenya som vi ska bestiga om två helger. Det kommer vara ännu jobbigare och vandringen upp och ner på Mount Kenya tar 4 dagar!! Mount Kenya är 5199 meter högt och Mount Longonot (som vi besteg igår) är ’’bara’’ 2766 meter.

Det är svårt att beskriva hur fint det var där uppe på vulkanen. I mitten av den växter det många olika träd och växter och jag tror att det bor djur där nere också. Det är ju så att de inte kan komma ut därifrån eftersom det är för brant och väldigt djupt, men dom har det säkert bra eftersom det inte går massa människor och sånt där.

Annars har vi inte så mycket inplanerat i veckan förutom att vi ska åka till FN:s huvudkvarter på onsdag på fältstudieutflykt. Jag läser en kurs som heter East African Model UN och kursen går ut på att skriva en resolution och sedan åka till FN för att delta i en FN-konferens och representera det land vi blivit tilldelad. Besöket på FN på onsdag blir som en förberedelse så vi ska veta vad vi har framför oss.

På söndag ska vi ha en Mock Debate med en skola som heter Precious Blood School. Mock Debate är också en typ av förberedelse inför FN-konferensen och det innebär att vi ska debattera olika resolutioner med den andra skolan. Det är en katolsk flickskola och de kommer till våran skola då Mock Debaten ska genomföras här. Det ska bli roligt att träffa lite annat folk som inte är från Sverige och dessutom träna inför den riktiga konferensen.

I tisdags klockan 06:30 gick planet tillbaka. Jag och pappa åkte ner på måndagskväll och sov i Stockholm. Tidigt på morgonen tog jag en taxi till Arlanda och mötte upp några andra som också skulle tillbaka till Kenya.

Flygresan tog ungefär 13 timmar, men det kändes mycket snabbare eftersom antingen sov, eller pratade med Lisa eller John som satt bredvid mig. Två timmar efter takeoff, mellanlandade i Amsterdam och där åt vi lunch och gick runt litegrann på taxfreen. Schiphol är verkligen en jättestor flygplats, så det var tur att vi hade tre timmar på oss.

Vi landade i Nairobi vid 22 på kvällen och började med att gå igenom passkontrollen. Det kändes ganska konstigt att gå i kön ’’Resident’’, men eftersom vi har studentvisum fick vi göra det. Hur som helst, när vi hade gått igenom den gick vi vidare till bagagebanden och som tur var, hade båda mina väskor kommit fram, utan att försvinna efter vägen. Utanför flygplatsen stod Bigge (som är en boardingvärd) och väntade på oss med bussar som vi skulle åka med tillbaka till skolan.

Det har gått tre dagar och jag börjar äntligen få ordning på saker, till exempel har jag packat upp mina väskor och kommit igång med skolan. Just nu har vi inte så mycket läxor, men det kommer säkert..

Redan nästa lördag ska vi göra vår andra vandring, runt en krater som heter Mount Longonot. Då ska jag ta många bilder och lägga ut så ni får se! Varför vi gör dessa vandringar är delvis för att uppleva naturen här, men även för att träna inför Mount Kenya (5199 meter över havet!!!) som vi ska bestiga framöver.

Fick äntligen paketet som mamma och pappa skickade typ för 4 månader sen :D:D

I lördags gjorde jag min första vandring!!

Vi åkte från skolan vid 7:30 till ett ’’berg’’ som heter Ngong Hills. Egentligen är det många små berg, typ kullar, som man går upp- och nerför. Det var väldigt fint där och hela vandringen tog ungefär 4 timmar. Vi hade med oss en guide som berättade om naturen runt omkring och dessutom hade vi några vakter som följde med oss och de hade vapen så de kunde rädda oss om det skulle komma något farligt djur.

Vi vandrade i en halvtimme, sen tog vi en paus på ungefär 15 minuter. När vi kom till den kullen som var högst upp tog vi en lite längre paus på kanske en halvtimme. Utsikten var jättefin och naturen också. Det var faktiskt väldigt jobbigt att bestiga berget eftersom det ligger så högt upp ovanför havet och där uppe blir det jobbigt att andas än vid havsnivå. Som tur är har vi redan vant oss en del, eftersom Nairobi ligger ungefär 1800 meter ovanför havet.

Tyvärr såg vi inte så många djur, men i slutet på vandringen mötte vi flera kor, får och getter, inte så roligt kanske, men någonting i alla fall..

När vi hade gått upp- och nerför alla kullar kom bussen och mötte oss där vandringen slutade och då fick vi korv med bröd, chips och dricka :D

Efter vi hade ätit upp åkte vi raka vägen hem eftersom det var sista lördagen i Nairobi 2017. Imorgon åker jag nämligen hem och det ska bli såå roligt att träffa alla kompisar och familjen där hemma!

Hur som helst gick vi ut och åt på en restaurang som heter Urban Eatery som ligger i Westlands, grannområdet till där vi bor, Kilimani. Där har de väldigt god mat och de har mat från många olika världsdelar, bland annat mexikansk, asiatiskt och indiskt.

Nu när jag skriver det här inlägget är det tisdag och vi har precis checkat av två av tre redovisningar och prov innan jullovet. Imorgon har vi engelska hörförståelse och sen är vi klara. Som jag nämnde tidigare åker jag hem imorgon klockan 23:59 och landar i Örnsköldsvik vid 15 ungefär. Eftersom jag har jullov snart och åker hem, tänkte jag inte skriva någonting här, men jag ska försöka lägga upp ett inlägg så fort som möjligt när jag kommer tillbaka till Kenya.

I fredags åkte vi på till Amboseli som är en jättestor nationalpark och ligger på gränsen till Tanzania. Bussen åkte från skolan klockan 07:00 och eftersom det var en frivillig aktivitet, följde inte hela skolan med och jag tror vi var ungefär 50 stycken som åkte.

Bussresan tog ungefär 6 timmar och det gick faktiskt väldigt snabbt eftersom man alltid har någon att prata med när man åker med sina kompisar, dessutom kan man såklart sova som jag gjorde ;)

Hur som helst skulle vi den här gången inte bo i tält, utan i ’’lyxlodgar’’. Först när vi kom dit såg de jättefina och mysiga ut, men när vi hade varit och ätit middag och var på väg tillbaka till några kompisars lodge, så hör vi hur det regnar kackerlackor ner från taket. Efter typ 10 minuter, när vi vågade gå in märkte vi att där inne var det också kackerlackor, men även andra insekter såsom spindlar, skalbaggar, fjärilar och tusenfotingar.

I alla fall, när vi kom fram var alla jättehungriga så vi började med att äta lunchen vi hade fått med oss från skolan. Efter det fick vi våra lodger som vi skulle bo i och jag fick dela med Tim.

Sen började vi att packa upp våra saker och efter det chillade vi bara till klockan 15:30 då vi skulle åka ut på den första game-driven (när man åker ut på safari i en buss). Vi hade planerat att när vi kom fram till lodgerna, skulle vi ligga vid poolen och sola, men det var tyvärr ingen sol så vi bara satt och pratade istället.

När vi var ute på game-driven såg vi inte så många olika djur, utan mest gazeller och elefanter. Men det är någonting med att åka runt på safari som är så roligt, även fast man inte ser massa djur. Vi var ute i ungefär 3 timmar och när vi kom tillbaka var det dags för middag. Det fanns en restaurang på stället där vi bodde och där serverade dom jättegod kenyansk mat.

När vi hade ätit gick vi och la oss, då vi skulle åka på morning-drive klockan 6 dagen efter. Morning-driven var mycket roligare än den på dagen innan och det var så fint med soluppgången!!

Efter morning-driven käkade vi frukost och sedan åkte vi hem. Jag tycker att det var en jätterolig helg, även fast vi inte bodde så fräsch eller såg så mycket djur, det var som att åka på semester med sina kompisar helt enkelt.

Idag är det måndag och vi har inte gjort något speciellt. Framöver har vi ganska mycket att göra i skolan innan jullovet, men imorgon (tisdag) är vi lediga på grund av en helgdag man har i Kenya, tror den heter Jamhuri-day.

En sak som är jättesjuk är att på onsdag är det bara en vecka kvar tills vi åker hem på jullov!!! Det ska bli så roligt att få komma hem och träffa mina kompisar och familjen, så det ser jag fram emot jättemycket!

I fredags var jag och några fler på en konsert som två av våra kompisar, Elesine och Lovisa var med på. Eftersom dom är så bra på att sjunga fick dom vara med som ett öppningsnummer innan själva konserten började. Vi åkte dit vid halv fem och konserten var i Downtown så det tog ett tag att åka dit. När vi väl kom fram gick vi direkt och köpte biljetter då vi redan var sena….. Öppningsnumret var i alla fall jättebra och konserten var ganska långtråkig. Det var någon musikskola som hade ordnat konserten (typ estet) och det fanns några som var duktiga på att sjunga där, men bäst var nog ändå Lovisa och Elesine ;) Det var lite synd att 70% av låtarna va på swahili så vi förstod inte så mycket men.

Konserten höll på i ungefär två timmar och när den var slut åkte vi direkt tillbaka till internatet och åt. Jag och Tim beställde mat från ett ställe som heter Mediterraneo på Junction som har utkörning. Jag beställde tonfisk med potatismos och den var inte så god. Vi har varit på den restaurangen en gång tidigare och inte heller då var maten så överdrivet god.

Resten av kvällen gjorde vi inget speciellt. De flesta åkte ut med skolan på klubben, men jag och några andra orkade inte så vi stannade kvar och kollade på serier.

I lördags vaknade vi ganska tidigt, eller vid 11 typ. Vi skulle åka till en skandinavisk julmarknad som låg i Lavington, grannkvarteret till där vi bor. Bussen dit gick klockan 13 och när vi kom fram tror jag vi allihopa blev förvånad över hur litet det var. Vi hade förväntat oss att det skulle vara lika stort som marknaden vi var på för två helger sen, men så var det absolut inte. Marknaden bestod typ av tre tält, varav under ett kunde man måla och hälsa på tomten. Men dock kunde man köpa svenskt godis där, som Marabou och skumtomtar. Eftersom Svenska Skolan har en luciakör var det främst därför vi åkte marknaden. Varken jag, Tim eller Jakob är med i den men vi följde ändå eftersom det är skönt att komma ut från internatet så mycket som möjligt nu innan vi ska åka hem.

Då kören sjungit klart gick jag, Tim, Lovisa, Jakob och Emma till Lavington Curve där vi åt på Mambo Italia. Det är en italiensk restaurang där dom har jättegod mat, fast speciellt pizza!! Kommer ni ner till Kenya någon gång, så gå dit!!

Efter vi hade ätit, åkte vi taxi till Lavington Mall. Det ligger typ 500 meter ifrån Mambo men enligt skolan får vi inte gå runt själva i Nairobi och det är jättetråkigt. Såklart förstår jag varför vi inte får gå ut med tanke på oroligheterna, men det är fortfarande tråkigt att inte kunna röra sig fritt som hemma i Sverige.

Senare på kvällen åkte vi till en restaurang som heter About Thyme för vi skulle fira Lovisa som fyllde år i veckan. När vi kom fram till restaurangen fick vi tyvärr inget bord för det var fullt och vi var nio personer. Då bokade vi en ny taxi som körde oss till Westgate (ett shoppingcenter) och där åt vi på ArtCaffe.

Nästa helg ska vi åka till Amboseli som är en nationalpark som gränsar till Tanzania. Det ska bli jätteroligt och så skönt för vi ska bo i lodge.

Länge sedan jag uppdaterade, men det är så att vi inte gör väldigt mycket under veckorna. Dagarna ser ganska lika ut, man vaknar, går till skolan, äter, pluggar och sover. Hur som helst tänkte jag berätta lite grann om hur läget här nere är just nu.

Igår var det fredag och då gick vi i skolan som vanligt. Jag börjar 8.30 på fredagar och slutar 14:00. Efter skolan gick jag och Emma till ett ställe som ligger ganska nära skolan, och mötte upp några fler från skolan och åt lunch. Restaurangen är väldigt fin och ligger längst upp i byggnaden så man har bra utsikt över Nairobi. Efter lunchen åkte vi tillbaka till skolan och började fixa oss inför kvällen. De flesta helger är det ''utgång'' som man kan åka på med skolan. Då åker man skolbussen till den klubb man ska till, än så länge har vi bara varit på 2 klubbar, Casablanca och Gallileo. Innan vi gick ut åkte jag, Vera, Lovisa, Lisa och August till en restaurang som heter Sushi Soo. Där har dom jättegod sushi och dessutom är det ganska billigt om man jämför med Sverige.

Idag har vi varit på Junction en snabbis och köpt lite snacks. Efter det låg vi vid poolen resten av dagen och bara slappade. Som ni säkert vet har det varit regnperiod här nere nu under några veckor, men jag tror att det är på väg att bli bättre väder nu igen eftersom det bara blir varmare och varmare. Om några timmar ska vi åka till Tim och sova där till imorgon. Vi ska nog inte göra något speciellt utan bara se på film typ.

Annars händer det inte så mycket mer. Valet är i alla fall slutfört och det är väldigt lugnt här, som om ingenting hade hänt. Förutom att det var en skottlossning igår på Toi Market, men det vet jag inte om det var på grund av valet eller något annat.

I skolan har vi inte så mycket att göra nu heller. Vi har bara ett matteprov nästa vecka och det är nog inga problem att klara, hoppas jag:))

Har inga passande bilder så lägger in några från senaste :))