Som det står i min beskrivning så har jag spenderat tre av mina år i en ledande ställning på en flyktingförläggning två mil norr om Alingsås.

Jag tycker nu att det är dags för mig att dela med mig ett par erfarenheter därifrån. Förutom mina erfarenheter från de höga bidragsnivåerna, svårpenetrerade arbetsmarknaden, och de systematiska kompetensutvisningarna, så fanns det en strukturell hedersproblematik. Främst den som uppstår mot kvinnor. Det fanns vissa mammor som ALDRIG fick lämna sina rum. Det fanns män som blev helt ursinniga på mig och min kollega när vi pratade med deras fruar i enrum(tänk om vi hade prat-sex liksom?). En av de jag lärde känna allra bäst blev bombarderad med våldtäktshot och kukbilder pga. att hon vägrade slöja. Det fanns små 5-åringar som tvingades bära niqab varje dag. Jag såg hur 10-åriga bröder såg till att syskonen inte umgicks med killar. För att inte tala om den transsexuella personen som slussades runt mellan olika flyktingförläggningar för att tillslut hamna på vår för det va där det va minst förjävligt.

Ett citat som fortfarande går på ångestladdad repeat i mitt huvud är "Jag trodde jag flydde från det här"

Som ni förstår kan man skriva en mindre bok med upplevelser likt dessa. Men då har jag ännu inte ens hunnit nämna den andra formen av ”heder" som existerade i flyktingförläggningen korridorer. Den som jag inte sett en enda artikel om, någonstans!

Den heder som utmynnar sig som en hierarki mellan olika kulturer. Det är väldigt lätt för oss svenskar att prata om de nyanlända som en ensam homogen grupp, utan att inse faktumet att det bland de nyanlända finns flera subkulturer, med ensam gemensam nämnare att de betraktas vara olika högt i en hierarki av kulturer. T.ex. kunde Syrier, och afghaner inte bo i samma rum pga. Syriern skulle sätta sig på afghanen(nästan bokstavligen). Syriern ville inte bo med afghanen för det va under hans värdighet. Och afghanen ville inte bo med syriern av ren rädsla. Finns ett par fall där man bokstavligen valt att sova ute framför sitt tilldelade rum. Det finns fall där syrier stängde ute afrikaner från second hand-shoppen som fanns på anläggningen(upprättad av vår fantastiska volontärförening), för att enbart släppa in ”sitt eget folk". Varför? De va afrikaner. Finns fall när afrikaner betett sig lika illa mot andra.

Ingen är oskyldig från det här fenomenet kulturrasism. ”Inte ens afghaner?” frågade en vän en gång. Nej, inte ens afghaner. För det fanns nämligen en grupp som låg längst ner i hierarkin. Kan ni gissa vilken? Rätt svar är iallafall kurderna! Jag tror jag han träffa ca. Sju kurdfamiljer under min tid på flyktingförläggningen. INGEN av dem hade det riktigt enkelt. Framförallt en familj, som inte kunde hänga upp kläder för torkning eftersom andra kom och drog ner dem på golvet. Ett kurdiskt barn fick efter att en annan pappa gett honom en örfil, sagt till sig ”ser jag dig leka med någon av de arabiska barnen igen så dränker jag dig sjön därborta". Det kurdiska barnet i fråga va alltså 10 bast, och barnets lekkamrater ville bara leka likt barn leker. Men icke sa Nicke.


Jag vet vad jag ger mig in i när jag skriver det här! Och förmodligen kommer jag behöva stänga min fb-profil för meddelanden ett par dagar! Men jag tycker verkligen att det är viktigt att föra problemen till ljuset så att de kan lösas.
Den spontana frågan ni som läser det här bör ställa mig är, ”men vad gjorde ni åt de problemen som ni såg?” ”försökte ni ens lösa dem?”


Svaret är Ja! Och några av metoderna vi använde oss av går direkt att applicera på större nivå. Bl.a. så sket vi mer eller mindre i när vissa inte ville bo med varandra. Har folk kommit till Sverige i flykt från förtryck så kan vi inte vara de som accepterar de premisser som skapat allt förtryck. Den metoden funkade ypperligt! Många av de som bodde tillsammans är än idag vänner och den fobi de haft för varandras kulturer är som utraderat.
Ett annat system vi införde va sätta en regel om att samtliga skulle hämta sin post personligen. Vad gjorde det? Jo det gjorde att alla de kvinnor som förut inte fått lämna sina rum nu va tvungna till det. Och när de väl va ute ur rummet, fick kontakt med dem, om ens 2 minuter per dag, gav oss chansen att vi med vår kvinnliga kollega kunde hjälpa henne att förstå att hennes mans äckliga sharia-lagar inte gällde i Sverige och att hon i vårt land va en fri individ likt alla andra. Det var jätteeffektivt! Många fick kontakt med kvinnogrupper och vissa fick faktiskt modet att ta av slöjan, eller t.om. lämna maken.
Att ha en bra balans av kvinnor och män va väldigt effektivt för att kunna nå ut till så många som möjligt med svenska värderingar.
Ett annat steg som kanske inte låter så tungt spontant men som faktiskt hade en betydande symbolisk effekt va att vi serverade mat från alla olika kulturer (ink. Svensk) vi hade matmöten med alla möjliga som fick påverka matsedeln. Applicerandet av det gjorde en del irriterade men skapade även en annan slags gemenskap efter ett tag.


Men vad vi gör på en flyktingförläggning i Alingsås har långt i från den bäring att det kan påverka den strukturella hederskultur som breder ut sig i Sverige! Att en betydande majoritet av tjejer i förorten inte får umgås med killar, eller att ca 70 % sällan får gå på bio eller besöka fritidsgårdar är faktum som säger åt oss att vi måste agera! Att nära 80% uppger att de är osäkra på var de kan söka hjälp är ett starkt tecken på att vi har misslyckats fatalt!

Jag tänker dock inte sitta här och påstå att jag har svaren på alla problem, eller att de lösningar vi använde oss utav va de optimala! Däremot är jag bombsäker på att lösningen inte ligger i att stoppa huvudet i sanden eller göda extremism likt Bah Kunkhe (https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/kulturministern-maste-sluta-goda-extremister/) Att fortsätta att relativisera problemen som finns idag med påståenden som ”det finns svenskar som också har flera fruar” ”stränga föräldrar finns i Sverige också” gör mig så jävla trött och jag har sett alldeles för mycket genom åren för att köpa dem.

Jag lovar att mitt politiska engagemang inte är över förrens hedersproblematiken är det.

Gillar

Kommentarer

Patricia
Patricia,
bästa lösningen på problemen är att sluta importera såna människor
IP: 82.99.3.229