Bali

Ja, relax är det rätta ordet för de tre senaste dagarna. Vi har inte lämnat vår villa, och det känns som vi är helt ensamma på jorden i sällskap med vår värd som bor här förstås. Lugnet och miljön här är obeskrivlig och kanske lite välbehövlig. Fast idag tog vi en kort promenad till stranden Nyang Nyang som finns här i närheten.

En kväll när vi skulle laga mat i köket så var det djur överallt. Insikter och kryp har vi haft både runt oss och i våra väskor, men det var så fruktansvärt smutsigt så de samlades sig där. Efter den synen vägrade Jonas att laga mer mat hemma haha. Så nu till eftermiddagarna går vi bort till den enda restaurangen som finns här, har ju nämnt tidigare att vi bor en bit bort från resten av fiken/restaurangerna här i Uluwatu. Men det serveras sjukt god och billig mat, samt att man har havet framför sig. Ljuvligt!

Kram Jonas och Josefine

Den här höjden skojar man inte bort.. Långt där nere är Nyang Nyang Beach, som ni ser är havet mer inbjudande för surfarna. I Bali har vi doppat oss en gång, tycker det är läskigt med de stora vågorna och man ska ha respekt för havet. Det finns några modiga (läs dumma) som simmar en bra bit ut

Lugnet som infinner sig bakom husets murar är oslagbar. Det enda man hör är fåglar och ibland en enstaka moped. Vi har haft en lugn och fin miljö på nästan alla våra tidigare boenden, men här är det liksom bara vi och vår värd. Det blir på ett helt annat sätt då

Det är så trevligt med lite kortspel i eftermiddagssolen

Såklart blir det massor med mys när det bor en sån fin hund här. Trots sin bakgrund är han väldigt snäll och social. Jag var dock rädd för honom första dagen, han var lite hoppig och ville gärna åt mina händer haha. Men nu har vi lärt känna varandra!

På varsin kudde i en byggd liten hydda äter vi vår middag. Det är en väldigt fin plats! Till frukost får vi juice, tallrik med färsk frukt och indonesisk frukost som är ris med kyckling. För endast 25 svenska kronor!

Bali

Redo att fånga dagen gick vi in till byn, så mycket härligare att gå än att ta moppen då avståndet ändå inte var överdrivet långt. Ett par bra skor och man kan traska många kilometer bland det gröna. Tyvärr finns det inte så många fruktstånd längs vägarna här, det kan vi sakna att få köpa en bit ananas eller melon när vi går runt såhär.

Lagom till solnedgången passade vi på att ta en sväng förbi Uluwatu Tempel. Där stod vi tillsammans med 200 andra för att beskåda något vackert, det kunde ju inte bli mysigare än så. Tänk vilken uppmärksamhet en solnedgång drar till sig, och tänk så många vackra sådana vi fått sett.

Vår första destination på promenaden blev Padang Padang Beach

Elva kilometer in på hälsokontot och då gäller det att fylla på med bra mat. Det blev varsin Buddha Bowl, sedan delade vi på en chokladbrownie med karamellsås. Det gäller att välja sina tillfällen när man backpackar haha

Här stod vi på berget. Ser ni hur mycket folk som slingrar sig ända ut på andra sidan?

När man vände sig åt andra hållet såg man det här. Nästan så man tappar andan

Bali

Igår efter frukosten snörade vi på oss skorna för att ta oss till en fin vandringsled i Ubud. Det slutade med att det blev en heldag till fots. Vädret skiftade mellan moln och sol så det var behaglig temperatur att vandra runt i. En oerhört fin sista dag i Ubud och vi är så glada över att få upplevt denna mysiga by. Våra dagar här har varit alldeles underbara.

Idag däremot är det torsdag och vi har tagit oss ned i landet igen, vår sista vecka i Bali ska spenderas i Uluwatu. Vi hyr ett rum väldigt avskilt från resten av byn. Men det erbjuds allt vi behöver. Här kan vi njuta i en fin trädgård, simma några längder i poolen, göra smoothies eller smarriga middagar. Hurra så härligt! Kanske tar vi moppen och upptäcker något, kanske gör vi inte det.. Hur som helst njuter vi av vår sista tid här, och vi gör det på en väldigt fin plats.

Kram Jonas och Josefine

Så obeskrivlig vacker natur att promenera runt i visst!

Det var grönt vart man än vände sig, ibland såg man några villor eller risfält mellan alla palmer och trädblad

Yey we made it to the top! Från där jag stod ned till marken var det 100 meter, vi snackar ju ingen Kebnekaise-nivå men väldigt häftigt ändå

Här bor vi nu! Vi hyr ett rum med säng och badrum. Eftersom köket och tv-rummet är delat privat med vår värd vill vi inte fota därinne. Men här ser ni en bild på hans vovve också, en riktig liten kämpe som hittades fastkedjad och med brutet ben. Finns många bra organisationer som tar hand om djur där man kan adoptera för en bra sak

Den här makalösa platsen har vi en kort promenad från vårt boende. Magiska färger och vågorna där ute var fyra meter höga, vår tuffa värd fångar dessa på surfbrädan

Tänk så mycket vackert jag och denna gullpojke får se, bästa. ♡

Bali

Wow vilka två dagar livet bjudit på! De båda började med att vi blev serverad frukost. Igår efter vi fått i oss pannkakor och färsk frukt, tog vi moppen söderut. Tanken var att gunga på Bali Swing, men kostnaden var löjligt dyr för upplevelsen så målet blev något annat. Tegallalang Rice Terraces, det är en gigantisk risfält som är uppbyggd i en cirkel. Otroligt häftigt!

Idag har vi varit och besökt olika tempel och ikväll ska vi gå på teater tillsammans med familjen vi hyr boendet av. Vi ska se när drygt hundra personer dansar Sanghyang, en dans som ligger långt bak i Balis historia. Ska bli otroligt spännande och roligt. Men först, en bit mat!

Kram Jonas och Josefine

Här är vår mysiga lilla terass, med en liten fontän bredvid som porlar vatten och i finns massa vackra fiskar. Till frukost får vi pannkakor med stekt banan och färsk riven kokos. Samt en skål med olika färska frukter i

Svårt att få hela risfälten med på bild, då det finns mer bakom hörnet på både vänster och höger sida

Ett av de första templet vi såg

Detta vatten tempel hade massa näckrosor runt sig och längs ena sidan fanns en uteservering. Fint att sitta där och ta en bit mat eller något att dricka

Detta tempel är uppbyggd som ett museum inuti och måste vara ett av Ubuds mest populära

Bali

När klockan slog lunch blev vi upphämtade av en taxi. Vi har nämligen tagit oss högre upp i landet, och befinner oss de närmsta fem dagarna i Ubud. Vi blev tagna direkt av den djungel som omfamnar orten, det sägs även vara Balis hjärta av hinduism. Familjen vi hyr villan av har sitt tempel framför vår terass, där dem ber varje morgon. Det är så fint att ta del av deras kultur, och närmare än såhär kommer man den nog inte.

Vi styrde kosan ganska direkt efter vi kommit fram, några meter längre bort till en plats känd för sin flock av apor. Just apor har vi sett många gånger under resan, då på gatan eller hängandes i elledningarna. Men aldrig i en miljö som denna, här slingrade dem mellan träden och bar på små bebisar. Man har ju sett hur apor både attackerat och varit giriga mot människor här nere, trots det köpte vi en klase bananer för att få dem på lite närmare avstånd haha. Men vilken fin stund vi fick!

Kram Jonas och Josefine

Detta är naturen vi har runt oss, påminner mycket från vår tid på Koh Chang. Vi har märkt att vi gillar det här överflödiga och gröna

Han slänger sig från lian till lian mellan träden

Det här var det finaste vi sett! En mamma sitter med sitt barn i famnen och båda sover, ser otroligt rofyllt ut

Visste ni att apor är otroligt kräsna? Om bananen inte är tillräcklig söt så äter dem inte upp den. En annan kul grej är att deras händer och fötter är jätte mjuka, blev lite skraj i början när de klättrade om man skulle bli riven. Men hon var len som sammet

Både den ena och andra apan klättrade på Jonas, han stod kolugn och såg rätt van ut!

Bali

I dagarna tre har vädret bjudit på sol och klarblå himmel, trots att vi är här under regnperioden. Det kom en liten skur igår eftermiddag, men jämförbart med hur det såg ut här i januari är den minimal. Villorna stod med en meter vatten inomhus fick vi veta av en tjej här. Helt galet!

I alla fall, vi har unnat oss sovmorgon sen vi kom hit. Sedan intas frukosten på ett mysigt litet ställe som erbjuder allt möjligt gott. Bananplättar, färsk frukt, smoothie samt juicer, avokadotoast, havregrynsgröt etc. igår bestämde vi oss för att sticka bort till Canggus gata där alla butiker och fler restauranger finns. En halvmara traskade vi ut och in i affärer, shoppingen här är grym. Och butikerna i sig är så vackra.

Trötta i benen slog vi oss ned för att äta en sen lunch. Vi båda valde vegetariska rätter samt varsin färskpressad juice till. Där satt vi i timmar och förtärde medan regnet öste ned. Poff blev det kväll och solen hittade tillbaka, vi begav oss hemåt för att byta om till middag.

Det känns som att all fokus här är mat och att må gott. Jonas uttryckte det så fint som ”Bali fenomenet”, alla vi som är här lever lite på samma band. Man käkar god mat, rör på sig, några surfar, andra njuter av atmosfären och bara är. Gör saker som själen mår bra av. Vi har verkligen förälskat oss i Bali, och är beredd att påstå att detta är den bästa plats vi har upplevt!

Kram Jonas och Josefine

En svampsallad med falafel och hummus till mig. Samt en juice gjord på äpple, selleri, grönkål och ingefära. Och en sallad på kikärtor med ugnsvarma tomater och guacamole till Jonas. Hans juice var en tropisk dröm gjord på kokosnötsvatten, ananas samt apelsin. Allt smakade så gott!

Det är så vackert med alla risfält runt om oss. På kvällarna står män och kvinnor i hattar och plockar, ser alltid lika stämningsfullt ut i kvällssolen

Hej hej!

Titta så fin butik! Ett smycke i sig

Här satt vi och åt middag medan solen sänkte sig över risfälten

Bali

Det är onsdag och i förmiddags landade vi i Bali, närmare bestämt Canggu. Varenda person som man diskuterat Bali med har varit lyriska, och överlag var vi båda väldigt pirriga inför detta resmål. Våra förväntningar var minst sagt höga. Och låt oss säga såhär, Bali har besvarat varenda en. Vilket hippt litet paradis.

Vi bor i en villa tillsammans med tre andra, och det andas Canggu-stil rakt igenom. Utanför på gatan bär folk surfbrädor under armen eller på deras mopeder. Runt om oss har vi risodlingar och en stor grönska. Det finns många caféer och restauranger som erbjuder vegansk, nyttiga och indonesiska alternativ. Maten här är känd för att vara både god och billig.

Och en middagsupplevelse senare var även det ryktet godkänt. Vi har under resan alltid valt asiatisk mat, dels för att det är billigare men också på grund av smaken. Ikväll tog vi in en stor skål med fried rice som var ris, svamp och stekt ägg. Samt en skål med biff som legat i chili och lime. Behöver vi nämna att vi gick på moln från restaurangen?

Ser fram emot att fylla fem dagar på detta ställe.

Kram Jonas och Josefine

Dörrarna till höger bor vi i. Tillsammans med de andra delar vi på en liten trädgård, pool och takterrass samt ett utekök

Trä är ledordet i inredningen här på Bali. Förutom i villan ser man det i restauranger och butiker. Förresten, hur kan man inte låta bli att le åt dessa tre tavlor?

Vi satt i restaurangens nedre del där öppna fönster fick vara väggar, och på rad stod kaktusar utanför

Fried rice har varit en favorit under resan. I Thailand äter man det till frukost, vilket vi såklart hängde på. Dock första gången vi fick smakat med svamp i, gott!

Här är den spicyade biffen. De chilli som alltid ligger i maträtterna äter Jonas numera som dem är

Thailand

Så blev det tisdag och ikväll stiger vi på planet som tar oss till Bali. Vi har haft 30 makalöst fina dagar här i Thailand. Summan av kardemumman, den får ni här!

Kram Jonas och Josefine

Första stoppet: Koh Chang. En tropisk liten ö som var av drömmarnas värld. Magisk natur, vackra djur, få stränder, kontraster mellan fridfullt och fartfyllt. Vi bodde på båda sidorna av ön som båda behandlades oss väl, en plats vi vill besöka igen.

Vidare tog flyget oss till Koh Lanta. Vi checkade in på den mest turistvänliga ön i Thailand. Här finns både lösgodis, svenska skolor, kvällstidningen och många svenskar. Kanske i en dos för mycket i vår smak..

Koh Lipe. Den tredje ön vi besökte och som tog oss mest med storm. Ni måste ta ett plan dit för att förstå känslan. Tyvärr väldigt dyrt, när man reser med budget och ska vara borta länge räckte fem dagar. Men i framtiden vill vi hit igen och semestra längre!

Där vi befinner oss just nu, Phuket. Som en riktig storstad. Full aktivitet med trafik och människor dygnet runt. Det finns mycket att se och göra plus många stränder att välja på.

Thailand

Idag startade vi dagen med ännu ett styrkepass på gymmet. Det gäller att passa på, gissningsvis lär det inte bli boende i framtiden som bjuder på den tillgången.

Sen blev det en heldag i Phuket Old town. Vi ringde en man som körde oss från hamnen till vårt boende första dagen. Han var så snäll. Gav oss tips och erbjöd sig att köra oss för en mildare peng än vad stadens taxi skulle kostat oss. Verkligen lyllo oss som korsat vägar med fina människor under denna resa, vi har haft tur. Men vad är det man säger? ger man kärlek, får man kärlek.

Nåväl. En dag i Old Town var det. Det kändes som vi vandrade runt i en stor karamellbutik. På lördagar och söndagar anordnas det dessutom en kvällsmarknad. Prick hela dagen har vi strosar runt bland grönsaker och frukt, kläder samt souvenirer. På kvällen kom mannen och hämtade oss, precis som lovat. Fina människa!

Ännu en fin dag i livet.

Kram Jonas och Josefine

Visst vill man dra målarpenseln i byggnaderna hemma när man ser detta

Färgen på frukten är så stark och klar. Kolla bara in vindruvorna, såg ut som plast först

Den frukt som stal mest av vår uppmärksamhet var denna lilla håriga, rambutan. Tydligen den mest populäraste i Thailand

Såklart var vi inte sena med att testa. Man bröt upp den på mitten och åt alltså den lilla bollen inuti. Smaken? Som en riktig söt honungsmelon

Frågan är varför det står ett självporträtt av Jonas till vänster på hyllan.. Skämt o sido. Många i min familj tycker att Jonas är lik skådespelaren Leonardo DiCaprio, så det var tvunget att knäppas en bild

Thailand

I torsdags anlände vi med båt i Phukets hamn. Vi hoppade av lycka när vi fick se vårt boende, Jesus vilket fint område. Vi hyr en liten lägenhet av en fransk kille, via AirBnb. Det är privata bostadsrätter så det är rent, lugnt och ordning. Trevligt att känna sig lite egen och hemma på något vis.

Det var så lyxigt att somna i ett svalt rum, utan att bli myggbiten och höra ljudet av syrsor. Vilket resulterade i att vi vaknade halv nio, sov alltså i tolv timmar(!). Galet skönt! Pigga och glada på livet bestämde vi oss att hänga i området hela dagen. Körde ett styrkepass på gymmet och sedan var vi vid poolen tills klockan slog middagstid. Simmade några längder och låg på solbäddar i solen.

När kvällen kom kröp vi ned i vår soffa och satte på en film. Det roliga är att lika mycket som vi trivts med att bo i bungalows, ha badrum där väggarna inte går ända upp till taken, hitta kryp i vårt bagage, höra olika läten av djur. Så trivs vi lika bra i en liten modern lägenhet. Trevligt med kontraster!

En riktig tiopoängare till dag.

Kram Jonas och Josefine

I huset till vänster bor vi i. Hyran på en lägenhet här är 10 000 bath i månaden. Då ingår gym, pool, trädgård och bommar in till området samt vakter dygnet runt. Ungefär lika mycket som ett årskort på gymmet i Sverige kostar, runt 2000 lappen..

Det är en avslappnad plats samtidigt som miljön bevittnar om lyx. Man känner sig påfylld av energi bara genom att vistas här, och att simma några vändor var ren och skär magi

Visst ser trädgården vacker ut? Under dagen går det personal som plockar löv och gör det fint. Efter lunch var det ett par som tog bröllopsbilder i trädgården här, valet av plats är helt förståeligt