Cape Maclear

Hej på er! Vi har varit iväg i några dagar men nu är vi äntligen tillbaka i huset här i Blantyre. Dom senaste dagarna har varit riktigt jobbiga och inte alls vad vi hade tänkt oss, tyvärr blir det ju så ibland när man är ute och reser. I söndags så åkte vi en 5-timmars bilresa till Cape Maclear som ligger vid Malawisjön och redan i taxin så började saker gå snett. Våran taxichaufför fick något i ögat så att det svullnade upp och börja rinna så vi stannade minst 10 gånger för att han inte klarade av att köra. Vi fick liksom titta in i hans öga för att se om vi såg något, vi testade att droppa i mina allergi-ögondroppar och vi dränkte ögat i någon slags smörjande linsvätska men ingenting funkade. Som ni hör så var det en väldigt udda taxiresa. Men efter mycket om och men så kom vi fram till våran lodge som såg mycket fin ut när vi körde innanför grinden. Men när vi hade checkat in och skulle bli visade till vårat rum så gick vi utanför grindarna igen och in på en liten tvärgata och sedan in på någon slags innergård. Och alltså när jag klev innanför dörren och såg den så kallade innergården så kände jag bara hur paniken växte. Det var som ett radhus ungefär men alla små hus var fallfärdiga och saknade tak och hela väggar, förutom fem stycken rum längst bak. Då bröt jag faktiskt ihop, det har varit mycket på den här resan som inte riktigt har blivit som vi tänkt oss eller som inte har fungerat så det här blev lite toppen på isberget. Att vi dessutom inte fick någon middag på hotellet för att det var för sent att ”boka” för kvällen gjorde inte någonting bättre, då var det bara att ge sej ut i den lilla byn för att hitta ett ställe att få lite mat på... vi bestämde oss faktiskt direkt för att korta ner vår vistelse och bara sova tre nätter istället för fem!

Första riktiga dagen spenderade vi bara vid poolen, vi var helt ensamma förutom personalen som satt vid ett bord bredvid och klunkade öl och kedjerökte hela dagen.
Andra dagen så bestämde vi oss för att åka ut till en ö i närheten, fem minuter tog det och sen var vi framme haha. Det var ju absolut inte den bästa utflykten jag varit på och upplägget var ju under all kritik, men det var i alla fall väldigt god mat och våran guide var jättesöt. Dessutom var det skönt att slippa vara på hotellet.

Och idag så hade vi ju då bokat om våran taxi så att den skulle hämta oss klockan 12 och inte på fredag klockan 9. 20 minuter över 12 så ringde vi och frågade om taxin var på väg. Ja fick vi till svar, imorgon klockan 12... dom hade alltså tagit fel på dagar vilket resulterade i att vi har fått en riktigt dålig dag. Tänker inte dra allt för det blir så himla tråkigt att läsa ett så negativt inlägg men alltså fyra och en halv timme senare kom det en taxi som skulle ta oss en liten bit på vägen och sen så skulle vi byta taxi, men då var den nya taxin med i en trafikolycka (allt gick bra med chauffören) så vi fick åka med samma hela vägen. Vilket inte gjorde oss något för han körde så himla bra. Summan av kardemumman, vi kom hem klockan 8 och fick åka nästan hela vägen i mörker istället för att komma hem klockan fem och ha hela kvällen här hemma.
Men vi är hemma och vi mår bra, det är det viktigaste!