Endelig fredag og endelig helg! Et personlig mål for 2018 er å kutte ned på mengden kjøtt til måltidene jeg spiser, så hva er vel bedre enn fredag og vegetarisk hamburger?

Kjapt, enkelt og godt! Alt du trenger:

(Dette blir ca 4 store hamburgere, eller 6 små. Kan også fryses og tas opp igjen og stekes når man selv ønsker)

♥ Ris - enten grov eller fin, alt etter hva man foretrekker (1 dl)

♥ Små havregryn (2 dl)

♥ Purreløk (Nesten en hel)

♥ Paprika (en hel)

♥ Valnøttkjerner ( Hel / halv boks etter hvor mye du vil)

♥ Hamburgerbrød laget av surdeig (valgfritt selvfølgelig)

♥ Kikerter (1 boks = 3,5 dl ca)

♥ Vegansk buljong (2 spiseskjeer)

♥ Flere valgfrie grønnsaker etter hva man syntes er godt

♥ Krydder og smakstilsetninger som man selv ønsker, man kan også smakstilsette med hvitløksfedd etter behov


Slik gjør du:

• Kok opp ris
• Bland purreløk og paprika i en bolle
• Bruk en stavmikser så purreløken og paprikaen blandes
• Bland inn buljongen, valnøttkjernene og kikertene (evt også de andre grønnsakene man vil ha i). Bland dette med stavmikseren.
• Bland inn ris og bruk stavmikseren enda en gang
• Bland inn havregrynen til slutt. Denne kan røres inn.
• Fyll på med krydder etter ønske, kikkoman kan også være et godt alternativ. Rør om.
• Lag runde former på massen og stek de i stekepannen, samtidig som du varmer hamburgerbrødene i ovnen. Stekes med olje (typen olje velger du selv)
NYT!!!!

Det som er så utrolig deilig med disse burgerne er at man kan putte oppi det man har lyst til! Risen og havregrynet gjør de faste og gode. Her er det bare å være kreativ og prøve seg frem. Utrolig mettende og utrolig godt. Og ikke minst kjøttfritt!

God helg fra nybegynneren (og mobilversjon) 

Likes

Comments