Att lyckas nå sina mål...

Alla har vi väl flera gånger i livet misslyckats att uppnå det vi velat åstadkomma, och inte får det oss att må bra eller höja vår självkänsla. Ändamålen kan vara många, men jag vill prata om träning och att må bra med sig själv och sin kropp. För min egen del så är det verkligen så att kropp och själ hänger ihop. Jag har under många år alltid tränat som ett freak på våren. Stressad, måste gå ner i vikt, kan inte visa mig på stranden (enligt mig själv) och sedan när hösten kommit, krupit i "bekvämkläderna" latat till mig, gått upp fem, sex kilo, känt mig obekväm, fått sämre självkänsla och sedan börjat om. Någon som känner igen det ekorrhjulet? Men VARFÖR?! Jo av ren lathet, och vet ni, jag har bestämt mig för att så vill jag inte ha det mer. Det är ju helt onödigt när man kan trivas med sig själv hela året istället för tre, fyra månader per år. Fatta hur dumt det låter!

Men hur ska man göra då? Det handlar ju om att skapa goda vanor som sedan blir till en livsstil. Men det tar lång tid att bli av med latmasken, så det är kontinuitet som gäller. Man har ju oftast ett långsiktigt mål, t.ex till nästa sommar vill jag se ut si eller så. Men det är för långt borta! Man kan så lätt tappa fokus, slappa till sig, tänka att det tar jag sen, jag har så lång tid på mig och innan du vet ordet av det har man helt kommit ut gängorna och får istället "börja om". Hur många gånger har inte det hänt?!

Jag vill inte bli en soffpotatis igen, någonsin. Då gäller det att ge sig själv delmål. Som t.ex, om två veckor ska jag på ett jättestort bröllop! Min kära kollega Alexandra ska gifta sig. Är inte det ett tillfälle om något då man vill känna sig extra fin?! Perfekt morot. Men än en gång, även delmålen kan vara för långt borta. Så dela upp det ännu mer!

Gör t.ex så här. Varje söndag "laddar du om". Tar ett litet planeringssnack med dig själv, kollar kalendern, BOKAR IN dina träningstillfällen. Just det där att boka något är väldigt viktigt har jag fått lära mig. Har du inte helt bestämt dig kommer du säkert heller inte göra det. Då kan man finna tusen "bra" anledningar till varför man t.ex inte hinner gå till gymmet. Så BOKA in dig på pass eller skriv in i din kalender att på onsdag kl 18 ska du ut och springa eller gå en pw med en kompis. Då kommer det bli av!

Lite tips på hur jag tänker för att hålla fokus på min träning. Ibland tappar man suget och då är det perfekt att ta en ny vecka som en "nystart". Ny vecka, nya möjligheter heter det ju, och det stämmer, om du vill att det ska vara så!

Mitt mål för denna veckan är att hålla en strikt kost och träna massor. Vill bli av med lite underhudsfett och slimma till mig. Då är det kaloriunderskott som gäller. Alltså göra av med mer kalorier än jag stoppar i mig, men samtidigt se till att få i mig bra med protein och näring så kroppen kan behålla och bygga muskler.

Mitt långsiktiga mål är att minska en hel del i kroppsfett, bygga mer muskler och få en snygg, slank, stark, välmående kropp med snygga konturer. Det kommer verkligen ta sin tid! Mage och innanlår är för mig det svåraste. Tålamodet kan tryta ibland, men då får jag fokusera på att se de små framstegen som jag ju faktiskt gör hela tiden. Det är så himla kul att träna! Hoppas ni tycker det med, och har ni inte kommit dit än, så hoppas jag kunna inspirera er.

Ett par peppbilder från kvällens träning, var på BodyPump. Ni som har följt mig ett tag vet att det helt klart är ett av mina favoritpass. Det är det av den enkla anledningen att det är en grym träningsform. Du tränar både styrka och får en rejäl pulshöjare, bästa kombinationen! Har du inte testat, så gör det, det är så himla kul.

Jag har en jättelång väg kvar innan jag nått den form jag vill vara i. Men det är viktigt att kunna berömma sig själv, annars kan det lätt bli destruktivt och inte alls kul! Så våga tycka ni är duktiga och bra, oavsett hur stora eller små era framsteg och mål är. Ingen kan jämföra sig med någon annan, alla har vi våra personliga förutsättningar och ambitioner. Men vi KAN välja att inspireras av varandra och använda andra människors framåtanda som sitt bränsle. Let´s do this!


Kram /J

Gillar

Kommentarer

Helena
,
Hej Johanna!

Vad roligt att läsa din blogg. Att planera sin träning och kost är a och o. För några år sedan tränade jag en hel del men åt massor med kolhydrater och tyvärr en hel del annan skräpmat, godis osv. Sedan tog jag tag i kosten och började äta mera "nyttigt". Tog bort bröd, pasta osv och började äta mera grönsaker. Jag gick ner 12 kg på 6 månader. Jag mår jättebra idag och träningen har också blivit roligare, nu ser jag ju resultat på ett helt annat sätt. Som sagt, att planera in sin träning varje vecka är jättebra. Lyckas man även få till ett extrapass är ju det en bonus.

Att ha något att träna tillsammans med är också roligt, man peppar varandra. Jag och en kompis ska åka Öppet spår nästa år. Jag har inte åkt längdskidor på 30 år så det blir en utmaning men kul ska det bli.

Ha det fint Johanna. Kikar in här varje dag.

Kram Helena
johannarenfors
johannarenfors,
Jättekul att höra Helena. Tack för att du delar med dig! Ha en toppendag du med. Kram
nouw.com/johannarenfors

Instagram @johannarenfors