Hur man blir morgonpigg och effektiv

Som ni säkert har förstått vid det här laget så är jag en extremt morgonpigg människa då jag går upp 04.30 varje vardag. Men jag har inte alltid varit morgonpigg, jag var en så brutal kvällsmänniska förut att jag var tvungen att äta sömnpiller för att komma ner i varv och sova och somnade oftast inte fören 2-3 på natten. Men allting handlar om inställning och vad du tror att du är kapabel till så helt plötsligt bestämde jag mig för att helt enkelt bli morgonpigg istället. Hur? Det ska jag berätta för er!

1. Sluta oroa dig för att du inte ska kunna sova och gå bara och lägg dig och blunda. Blunda, blunda, blunda, stäng av alla tankar som smyger sig på (om och om igen om det behövs) och till slut kommer du att somna, kanske efter 5 timmar ja. Ta inte fram telefonen för att du tror att du inte kan sova, gå inte upp igen, börja inte läsa. Utan ligg där tills du somnar och blunda. Efter några kvällar kommer du somna fortare och fortare för att din hjärna är inställd på att i sängen sover man och då varvar den snabbare ner. Jag somnar så fort jag lägger mig i sängen haha. I början kan det även vara bra att sova lite för lite några nätter för att då kommer du att vara tröttare när du går och lägger dig (Såklart)

2. Gå och lägg dig bara. Ja, det kanske är trist att gå och lägga sig tidigt men du kommer att tacka dig själv varje dag och självklart kommer du att bli piggare överlag. Just do it.

3. Gör klart så mycket du kan kvällen innan. Gör i ordning din smoothie, packa matlådor, väska, lägg fram kläder och så vidare. Ju mindre du har att göra på morgonen desto mindre stressigt blir det = Perfekt!

4. Börja ej dagen med att gå igenom din insta feed eller facebook. Låt det gå minst 30 minuter innan du kollar mejlen eller bloggar och börja dagen med att brygga en stor kopp kaffe eller te eller något annat simpelt som inte stressar dig på samma sätt som smartphones gör. Det finns faktiskt en hel bok om varför du inte ska kolla mobilen det första du gör varje morgon, se HÄR.

5. Träna! Ta en promenad! All fysiskt aktivitet och frisk luft gör oss tröttare och mer mottaglig för harmonisk sömn.

6. Att gå upp 4 varje vardag och sova till 13 när du är ledig låter kanske skönt men i praktiken är det inte bra. Jag går oftast och lägger mig samma tid (kanske 1-2 timmar senare) på helger och vaknar då pigg redan vid 7-8. På så sätt bryter jag inte min rutin och kan fortsätta vara en morgonpigg människa. Och ja, väckarklocka på helgen är kanske inte jätteskönt men helt ärligt vaknar jag före den nästan varje dag så jag störs inte av den.

7. Egentligen finns det ingen genväg till disciplin, du kan alltid förbättra dina förutsättningar med tipsen ovan men kort och gott finns ingen annan genväg än att bara get your ass out of the bed. Som allt annat blir det lättare när du gjort det till en vana, samma sak som med träning. Det är jobbigt i början men i slutändan blir du piggare och får mer gjort varje dag.


Gillar

Kommentarer

amandaheurlin
amandaheurlin,
Tack för bra tips 😊nouw.com/amandaheurlin
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229