Att vara tacksam

Ingen har väl missat den pågående tågstrejken? Jag brukar ha förståelse för strejker då de som strejkar gör det för att få bättre villkor för att de vill jobba vidare inom sitt yrke, men denna gång tycker jag att strejken är helt befogad.

Jag började mitt första arbete när jag var 19 år, hade aldrig ens sommarjobbat innan utan alltid fått allting hemifrån. Trots det har jag från dag 1 på mitt första jobb (på operatören 3) varit så tacksam för att jag har ett jobb. Jag har alltid givit 100 %, ställt upp för företaget jag jobbat på och gjort mitt allra bästa. Det absolut värsta jag vet är människor som är till exempel tillsvidare anställda som klagar på att de måste gå och jobba. Ja, jag är inte perfekt, ibland vill jag också hellre ligga hemma och sova. Men har man ett arbete har man även trygghet som är ovärderlig.

Dessa tågstrejkare är timanställda vilket innebär att de sällan vet om de kommer få möjlighet att jobba så mycket som de behöver för att klara existens minimum. Jag kan inte riktigt tänka mig hur jag skulle klara av den stressen, jag jobbar övertid nästan varje månad dels för att det behövs på min arbetsplats ibland och dels för att det gynnar mig. Jag älskar att ha mitt skrivbord som jag går till alla vardagar och gör mitt jobb. Jag älskar att känna att jag gör något bra om dagarna. Jag forskar absolut inte fram ett botemedel mot cancer, men jag är en del av att driva min arbetsplats framåt.

För mig är det inte de yttre belöningarna som gör att jag är motiverad i mitt arbete utan det är den känslan jag har när jag gör mitt bästa och presterar. Den känslan är väldigt viktigt då man spenderar största delen av dygnet på sitt arbete och därför måste man finna ett sätt att hitta den där känslan i magen så att man är stolt över sitt jobb, oavsett om man städar toaletter eller är VD på Ericsson.

Jag ska ge er mina bästa tips för detta;

1. Var öppen med din chef. Berätta om vem du är, var du vill nå och vad du motiveras av. Till mina chefer säger jag att jag är en arbetsnarkoman, jag motiveras inte av guldstjärnor och högre lön utan av prestationer, mer ansvar och förtroende av min chef. Be din chef om hjälp och var övertydlig med att du vill klättra och prestera på topp. På så sätt kan din chef hjälpa dig. Jag brukar säga att jag tänkte bli VD om några år, haha. Det är kanske är lite orealistisk såhär innan jag har utbildat mig men då förstår min chef att jag vill till stjärnorna. En öppen dialog med sin chef är så fantastiskt!

2. Ta ditt jobb på allvar. På jobbet jobbar du och du presterar så bra du kan. Saknar du kompetens så be din chef att hjälpa dig. Sitt inte och skvallra och fika hela dagarna och blanda inte privat med jobb. Jag är tillsammans med en kollega, men på jobbet så är vi bara två vanliga kollegor, detta är superviktigt för mig och även av respekt för min arbetsplats.

Du är anställd på din arbetsplats för att din insats behövs, du är viktig för företaget, annars skulle du inte ha ditt jobb.

Var inte rädd för att ta upp saker du vill ska förbättras eller behöver förändras, din chef och kollegor kommer att uppskatta det (om det är något bra det vill säga ;) ) Du spenderar så mycket tid på din arbetsplats att du måste engagera dig i vissa frågor men även i ditt arbete så att du arbetar för din egen skull och inte för att få ihop brödfödan.

3. Kom. i. Tid. Jag blir så förbannad när vuxna människor dagligen har så förbaskat svårt att komma i tid. Vad är erat problem? Respektlöst, omoget och ansvarslöst.

4. Klä dig välvårdat oavsett arbetsplats. Korta shorts, kjolar, trasiga jeans, linnen osv får ni har på er fritid. Superviktigt om ni vill bli tagna seriöst.

5. Ha respekt för ditt arbete och var stolt över vad du jobbar med. Din inställning är vad som styr hur din chef ser på dig och hur du själv presterar på arbetet. Tänk på alla människor som inte har ett jobb men som söker jobb hela dagarna. Att ha ett arbete är inte en självklarhet, och det är inte OK att inte vara tacksam för det arbetet man har. Att du missköter ditt jobb kommer i slutändan bara att påverka dig själv.

Jag är inte en expert i detta område MEN jag har läst många böcker om företagande och ledarskap, jag läser en kurs om ledarskap nu och ska även läsa flera efter och jag är väldigt intresserad och insatt i ämnet. Men framför allt är jag innerligt less på otacksamma människor som klagar på att de har ett arbete. Ni borde skämmas!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229