Desperat pluggande till högskoleprov kombinerat med rastlöshetens mörker. Det är nog som dom säger, att en konstnärs bästa verk skapas i dess mörkaste stunder.

Jag presenterar här med, en melankolisk verklighetsskildring av Andersson, Berggren och Junegard.

Campingen har avfordrat oss på pengar, trots att dess faciliteter tydligen inte skulle stå vid vårt förfogande. Personalen besudlade Elsa i offentligenheten när hon diskade, så till den mildra grad att hon fick lust att kasta en chiffonjé i huvet på dem. Den lilla dignitet hon fortfarande hade ville hon dock bespara sig själv, så hon övervägde istället att ansöka om eutanasi. Hon ångrade sig dock i sista sekund, och stegade som en furie till resten av husbilens gastar. Dessa låg och frös i den nollgradiga kylan, och drömde om att istället få vara på en solig hacienda.

Elsa hade vid lunchtid fortfarande mycket svårt att släppa den imbecilla campingföreståndaren medan hon kokade ihop den jolmiga konservsoppan. Frida åt, och drog sedan sitt täcke av kalikå över huvudet och berättade om sin potentiellt lukrativa affärsidé för de andra. ”Nä du e för mjäkig”, sa Elsa, ”och inte alls tillräckligt nyter”, sa Amanda som gjorde en snabb okulär bedömning av Fridas hållning. ”Men nirå era fjolliga patrask” kontrade Frida.

Samtalat gled sedan över till att diskutera andra quislingar vi mött på vår resa. Allt från den rudimentära mannen som nekade oss en dusch till den sardoniska kvinnan som ville få oss uttorkade trots vårat trugande om att hennes syn på det hela var ytterst unilateral diskuterades. Vi pratade även om händelsen för några dagar sedan, när vi lika oförutsägbart som en vråk i en ishall blev varse den ymniga cyklonen som snart skulle anta landet. En liten ådring i den grå stormen blev dock den varma chokladen som tillsammans med tanken på att sova i en ässja var det närmsta vi kom värme under tre dygn. Den tropiska stormen var trots allt en slug jävla överlöpare.”

Vi hörde av en slump av en kvinna i turistinformationen att det skulle komma en storm. Vi kände väl ”hur farligt kan det va” men de fortsatte att snacka om potentiellt avstängda vägar och sen när ”stormen” började benämnas som ”Cyklonen” kände vi väl ändå att det var dags att dra. Vi sket i allt vi hade tänkt göra längst västkusten och drog direkt ner till Wanaka. Vi hjälpe en backpacker att evakuera och satte henne i vår soffa utan säkerhetsbälte. Vi drog även med henne på en löprunda till en glaciär där vi sprang ifrån henne, kan ju absolut inte offra ett träningspass? Men tro inte att vi är hemska nu hon var med på det! Vi tog oss iaf till wanaka och väntade in stormen. Mycket till storm blev det inte, men vi hörde om förödelsen på västkusten på radion och vilade lugnt i vårt beslut att ta oss hit. Gårdagen och idag har dock bjudit på oavbrutet regn och ett lågtryck utan dess like. Vi fryser med andra ord ihjäl. Imorgon kommer solen. Vi fortsätter leva i missar fram tills dess.

Vi åkte mot Westport som mål men efter flera timmars åkande kom vi fram och konstaterade att det va det mest deprimerande stället vi någonsin sett och drog därför lika fort som vi kom. Vi åkte istället vidare till ett ställe som hette Punakaiki. Bland det bästa vi gjort då vi hamnade typ 3 dagar fram i planeringen och på ett mycket mysigare ställe. Vågorna var sinnessjuka så det blev inget bad här, men mycket annat skoj. Vi var lyriska över asfaltscamping! och att den var plan!! Enda problemet var alla mygg och sandflugor som på riktigt har ätit upp mina fötter. Vaknar på natten av klipsykoser. Med ett tiotal nya bett vaknade vi nästa morgon och sprang långpass. Väldigt cool omgivning var det, kändes som in Trazan. Sen på eftermiddagen gick vi och tittade på pancakerocks. Själva stenformationerna i sög var väl inte så coola men däremot var vågorna brutala och slog in i typ hålrummen och det var väldigt häftigt.

Känner att jag slutar alla inlägg så drastiskt. Men skriver ju ofta flera i rad så blir liksom lite fortsättning följer. Så jag skriver det nu. FORTSÄTTNING FÖLJER!

Minns faktiskt inte vart jag avslutade i första inlägget med tror det va med att vi skulle åka till andra sidan av able tasman till Golden Bay. Här kommer iaf bilder från våra dagar där! Vi badade i svinkall flod, sprang på sanddyner och badade vid ännu fler stränder!

Sedan gick vi upp för todigt för att åka ner längst västkusten

Blandade bilder från våra dagar vid östra sidan/delen av nationalparken Able tasman. Det har varit fina dagar med mycket sol och mycket aktiviteter! Häng med

Första dagen blev det att hyra SUP, inga bilderna på det, men kul! Lättare än jag trodde det skulle va, samt lite upptäcksfärd

Fina kvällar vid havet

Nu mina vänner ska jag visa er det sjukaste tidvattnet

samma plats, olika tid! Tydligen var det här det var som mest tidvatten på hela NZ. Skiljde upp till 6 m i höjd och upp till 200 m i längd.. sinnes

Ser ut som en tönt, men checkade iaf av att rida på strand från bucketlisten

sen blev det paddling!! Vi hade det så sjukt fint och härligt. Bildena representerar kanske 20 procent av finheten. Vi såg massa SÄLAR! Dom var jättefina och vi såg flera ungar som verkligen rev ut ens hjärta för de var så söta

Oklart vad som försiggår

Nu är vi påväg till den västra sidan av nationalparken. Där väntas mer stränder och förhoppingsvis mer sol!

Regn suger, MEN man kan ha kul ändå. Vi har faktiskt haft tur med en massa varma soliga dagar så ”lite” regn är väl något att förvänta. Igår var en riktigt seg dag, men vi hade det trevligt också. Vi gick på vinprovning. Man hoppas ju man gjorde lite rätt, luktade och höll på sådär som man gör. Vi hittade ett vin som vi alla tyckte var jättegott så det köpte vi! Lycko oss var det det billigaste. Vi har ju unnat oss lite väl mycket och måste nu spara lite... går ju sådär, men man lever bara en gång ju!? Mycket mer hände inte igår. Jo vi gjorde jättegoda pizzor, jätteenkelt och billigt. Man behöver faktiskt inte leva på bara pasta och tomatsås när man reser, det är en myt.

Regnskydd plus wi-fi, bra lösning

Ett mästerverk

Idag så har det REGNAT. Alltså det har runnit floder längst vägarna. MEN solen återkommer imorgon eftermiddag och då ska vi börja vår vistelse i Able tasman. Kommer bli grymt.

Idag så gick vi faktiskt på ett gym! Jättekul. Det var gratis också. Amanda körde på med tröskelintervaller och Elsa körde ren styrketräning. Starkt av båda! Jag själv var ju lite krasslig fortfarande (skjut mig, hatar att va den personen) så jag tog det lugnt (spyr). Men körde på med en del ändå, och det kändes bra. Att gå på gym kommer vi göra fler gånger. Speciellt skönt med dusch! Och att få befinna sig på mer än 4 kvm när det öser ner ute var också en befrielse. Nu ska vi titta på den ända nedladdade filmen vi har och äta popcorn!!!

Igår så började vi med att ta färjan över till Sydön. Vi behövde vakna omänskligt tidigt och sen langade jag mackor i kön till färjan. Fick en fin ide att jag skulle gå ur bilen, sådär som man gör i bilkön till en färja. Gick lite för långt, var lite för döv, tittade tillbaka och så ser jag dom långt fram åka utan mig? Så nu är jag kvar på nordön själv.. skoja jag sprang efter, pratade med en vakt som tyckte jag va dum i huvudet, sprang lite till, dom stod och väntade, jag hoppa in och it was all well in the world.

Sen åkte vi färjan i 3 h som hade gratis wi-fi! Dock hade inte telefonerna obegränsat med batteri. Väldigt synd. Vi såg delfiner!! Jättemånga jättenära jättelänge, två gånger!

När vi kom fram åkte vi till en parkering och jag stekte pannkakor som faktiskt blev perfekta. Samtidigt passade vi på att tömma smutstanken, fylla rentanken och så tankande vi också bensintanken. Alla tankar fyllda, alla magar fyllda. Så sen drog vi till en strand.

Den hette Government Bay och var jättefin. Klart vatten och fina vyer. När jag badade en gång ställde sig en gubbe och bara pekade bakom mig. Trodde ju såklart att det var en haj som skulle komma och äta upp mig, men det visade sig vara en stor rocka! Den bara simmade där, 2 meter från stranden. Halvt skärrad.

• Resor

Vi vandrade in till stan, åt fallafelrulle, Amanda pierca sig, Elsa lämnade tillbaka byxor. Sen gick vi till den botaniska trädgården där jag på vägen dit spräckte min telefon :) igen :). Sen åkte vi hem (till parkeringen vi bor på), storhandlade, badade, åt jättegod middag + efterrätt och nu ska vi sova. Bra och solig dag. Imorgon går färjan till Sydön 8:00.

Idag har vi spenderat hela dagen i Wellington. Har varit jättetrevligt och staden har verkligen varit en positiv överraskning. Vi tog bussen in för att slippa krångla med bilen inne i stan och sen gick vi och åt lunch det första vi gjorde. Det var något fish and chips ställe som Amanda hade läst om som tydligen skulle vara gott. Det var det också.

Efter lunchen letade vi upp shoppinggatorna och jag gick loss. Kunde verkligen inte hejda mig själv, var så mycket fint! Efter flera timmar i affärer gick vi in på några toaletter och bytte alla om till en nyinköpt outfit. Sedan gick vi längst en sjukt nice gata som hette cuba street för att hitta något ställe att äta på. Cuba street var verkligen the place to be. Aldrig varit inne på så många bra secondhand affärer, ville ha allt. Samt massa mysiga barer och restauranger. Vi började med att ta en drink innan middagen. Sen gick vi och åt på ett annat ställe som också det va väldigt mysigt. Efter middagen letade vi efter ett ställe med lite typ drag? på. Det va ju inte helg, men ändå onsdag och vi hoppades på att lillördag inte bara var ett svenskt fenomen. Var tydligen det. Så blev inte riktigt något. Vi gick in på en bar som tydligen snart stängde och va där ett tag men gick sen och tog bussen hem. Vi hade det trevligt ändå, fast det va ganska dött. Vi hade iaf inte några planer på någon festkväll så spelade ingen roll. Trevlig dag iaf och älskar alla kläder jag köpte. Imorgon åker kepsarna på och kartorna fram för då ska vi turista!

Idag när jag vakande gick jag ner för att ta ett dopp. Det var jättesvårt för det var så sjukt stenigt. Amanda och Elsa stack ut och sprang men jag har känt mig lite krasslig sen vi gjorde Cave raftingen (inser att jag glömt nämna det, får bli i ett annat inlägg), och 9 h bergsvandring blev lite nog. Men i skrivande stund så mår jag redan bättre så hoppas det förblir så. Vi lämnade staden New Plymouth med vemod. Ingen av oss kunde sätta fingret på vad det var men vi älskar detta ställe.

Sjukt mysig camping också som var gratis. Massa trevligt folk!

Sen satte vi oss och körde i 5 timmar mot Wellington. Vår färja till Sydön går på fredag så vi ska nu ha 2 hela dagar i huvudstaden innan vi lämnar Nordön. Verkar redan som en jättefin och rolig stad så det ser vi fram emot.

Känns överlag vemodigt att lämna Nordön. Kanske för att en del av resan tar slut liksom. Kommer sakna alla fina stränder och det varma vattnet och tropiska klimatet. Men vet att mycket vackert och roligt väntar på Sydön. Kan dock inte gå ifrån att jag är mer för havet än för berg.