Header

Vaknade tidigt upp med Rasmus i morse för att se på herrarnas 50km klassiska OS-tävling. Att börja dagen med att Iivo Niskanen tar guld händer inte varje dag. Skyndade oss därefter in till stan för att se på jägarjubileet. Firandet av att det är 100 år sedan finländska män kom hem från jägarutbildningen i Tyskland. Häftigt, stämningsfullt och vackert att så många åskådare var där, fastän det var riktigt kallt. Paradmönstring, förbimarsch och en flyguppvisning som jag ärligt talat tyckte var lite obehaglig. Tanken att någon också sitter i planet och styr stridsplanet tycker jag att är läskigt, haha. Men otroligt mäktig upplevelse!
En god lunch på Venn innan vi kom hem för att vara ute en stund i det fina vädret. En bra dag med bra sällskap!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Äntligen sportlov! En kort skoldag och väl hemma tog jag mig direkt till skidspåret i det fina vädret för att inleda sportlovet med skidning. Spåret var inte pistat vilket drog ner på humöret en aning, men jag uppnådde ett delmål kilometermässigt, det gillas!
Dagen fortsatte med lite städning innan jag och föräldrarna drog in till stan för att inleda sportlovet ytterligare med restaurangbesök. Natten spenderas hos Rasmus och kvällen har bestått av tapetsering hos honom. Ha ett bra sportlov!

Likes

Comments

Torsdag! Började skoldagen med gymnastik innan dagen fortsatte med matematik och en kortare geografi lektion för min del, då jag avslutade dagen lite tidigare. Hade inbokat idrottsmassage idag och för att få det möjligt att genomföra tog jag den tidigare bussen.

Cirka två veckor sedan jag senast var på massage och fick idag veta att om jag inte skulle ha tagit kontakt för massage skulle min rygg ha kunnat bli inflammerad, så spända är musklerna.
En timmes massage och jag kan ju inte direkt säga att det var skönt, för det var det verkligen inte. Skulle nästan säga att det tog lite mera ont idag än förra gången men känslan att veta att jag nu antagligen inte kommer ha något problem i någon veckas tid framöver är skönt.

En promenad hem och du som varit på massage i rehabiliteringssyfte vet hur slutkörd man är efteråt. Somnade och sov någon timme för att sedan fixa några saker. Tillsägelserna efter idrottsmassagen var att inte träna på kvällen men jag var tvungen att ta mig till skidspåret nu då det äntligen visade lite varmare på graden och jag hade det inplanerat. Skulle nog ha gått i taket ifall jag inte skulle ha fått skida.

Lätta, sju kilometer skidning med baktanke att ta ett lugnare pass efter massagen. Bästa jag gjort. Härligt väder, perfekt spår och en bättre känsla skulle det inte gått att ha. Ännu bättre när jag avslutade passet tidigare och kände att jag skulle ha orkat mycket mera. Bättre att avsluta passet så och spara krafterna inför sportlovet som jag imorgon inleder efter fredagens skoldag. Nu ska jag så småningom lägga mig i en säng med nytvättade lakan i ett nystädat rum, men före det; avrundning av dagen. Kramisar!

Likes

Comments

Känslan när jag så gott som idag har tagit sportlov är obeskrivlig. Avklarade onsdagens skoldag som bestod av två presentationer och tandem lektion, så otroligt skönt att ha det över. Två skoldagar återstår nu tills jag på riktigt tar sportlov, men dagarna framöver är jag läxfri och skolfri på fritiden vilket gör att jag mentalt har tagit sportlov redan nu.

Annars då. Jag drar runt med en förkylning som jag inte vet om den ska bli värre eller om det är på väg att bli bättre, i och med det är det otroligt svårt för mig att veta hurudan träning som lämpar sig bäst för tillfället. Som att jag inte haft tillräckligt met motgångar och krämpor på senaste tiden så går jag även runt med en skadad tumme. 

Ur min synvinkel som aktiv skidåkare påverkar även kylan som vi har just nu något enormt. Temperaturen har visat omkring -15 grader dygnet runt de senaste dagarna och ja, klart man kan skida på sandpappret som det blir i spåret när det är kallt, det gjorda jag förut när det var ännu kallare. Men med mina problem med känsliga luftrör som förra skidsäsongen resulterade i sjukhusvistelse, så anser jag inte det är värt att chansa. Det är inte värt att förlora veckor av skidning. Men det känns surt just nu. Du som har en sport som utövas inomhus ska vara glad.

Under dagens styrketräning i hemmagymmet var fokusen så långt ifrån den kan komma och det enda jag tänkte på var hur mycket hellre jag skulle vilja stå i skidspåret. Funderade även starkt på att helt sluta se vad det är för temperatur utomhus, dra till skidspåret och hoppas på det bästa, kan man göra så? Ännu sämre känns det också när det just nu känns omöjligt för mig att uppnå mitt mål för denna skidsäsong. Det var tänkt att jag redan förra veckan skulle ha avklarat ytterligare ett delmål, men här sitter jag, fortfarande med inget framsteg efter att jag i helgen drog på mig förkylningen.

Men ärligt. Vad kan man? Le, var glad och träna det jag kan, tills det är dags att stå i topp form i skidspåret igen när vädret tillåter. Kanske det är redan imorgon? Kram.

Likes

Comments

Propuds nyaste släpp har jag äntligen smakat; choco n´nuts. Helt okej smak men en bismak som gjorde att den endast får 2 av 5 poäng. Propud passar perfekt som mellanmål, före eller efter ett träningspass. Utan tillsatt socker, laktosfritt och extra protein!

Likes

Comments

Ytterligare en sak jag testat den senaste tiden! Salty peanut proteinbar från barebells. Som namnet lyder, saltade jordnötter med choklad överdrag. Inte min favorit men helt klart ätbar. 3,5 av 5 poäng. 20 gram protein och inget tillsatt socker.

Likes

Comments

Första skoldagen för veckan är avklarad. Började dagen med en finska lektion följt av samma visa som förra veckan. Gick till simhallen och avklarade ett styrkepass innan det var avslutning med lätt simning. Riktigt härligt att få en del av sin träning gjord mitt på dagen. Efter detta hade jag bara en matematik lektion innan pappa hämtade mig från skolan.

Kvällen har varit lugn men har bland annat lagat mat åt familjen. Helgen gick otroligt snabbt och det känns inte ens som att jag haft helg. Efter fredagens trip till Umeå, åkte Rasmus hem på lördag eftermiddag och föräldrarna var på begravning hela dagen. Söndagen flög iväg troligtvis på grund av att hälsan inte var på min sida. Men nu återstår endast fyra skoldagar och därefter väntas ett skönt och välbehövligt sportlov. Kram!

Likes

Comments

Tack för inläggstipset! Jag fick en kommentar på mitt inlägg om motståndsbanden, som frågade hurudana övningar man kan göra med banden. Jag tänkte ta tillfället i akt och nedanför har jag listat några övningar jag själv brukar utföra i gymmet med dessa. Själv brukar jag använda dessa till hjälp när jag tränar ben, därav är övningarna inriktade på det. Men var kreativ och kom på egna sätt att använda dem på, all träning är bra träning, men förstås är det viktigt att ha någorlunda koll så man inte får skador eller överbelastningar.

Glute kickbacks och "kissande hunden" är favoriterna att utföra med motståndsbandet runt låren. Det gäller att utföra övningarna långsamt och känna efter att du får kontakt med dina glutes och hamstrings. Du kan välja att göra stora rörelser eller att du pumpar och gör mindre rörelser i högläge. Känner du för att använda vikter till dessa övningar går det riktigt bra att ha en fotvikt runt fotleden eller att du spänner fast foten i cable, samtidigt som du har på motståndsband. Stort tips.

Sumosquats är en utmärkt övning att använda motståndsbanden runt låren för att få mer kontakt och ett tillfälle att fokusera mera på tekniken. Av egna erfarenheter gäller det att ha en lite mindre vikt på skivstången för att inte knäna ska bli i fel riktning (inåt). Även hipthrusters är en favorit. Motståndsbandet runt låren, brenen brett och en vikt på magen och du kommer känna hur kontakten glöder.

Du kan även använda motståndsbanden när du går på löpband och utföra till exempel gående utfall på löpbandet. Extra effektivt om du bär på hantlar.

Jag hoppas du fick mera vetenskap om hurudana övningar du kan göra med motståndsbanden. För mig är det något som jag aldrig skulle klara mig utan idag. Du blir definitivt nöjd ifall du köper ett par.

Likes

Comments

En perfekt start på helgen med Rasmus som resulterade i vågrät läge i sängen med förkylning. Resten av helgen blev ju inte direkt som jag hade planerat, men vad kan man, är riktigt besviken men självklart är jag tillbaka fortare om jag lyssnar på kroppen. Känns som jag sovit konstant i ett dygn nu men obligatoriska OS stafetter har jag i alla fall sett på och annars bara fått några småsaker gjorda. Vila är verkligen bästa medicinen. Jag kände mig piggare till ikväll och valde därför att få igång kroppen lite och svetta bort det sista av förkylningen. 10km på inomhuscykeln och ett 30 minuters lätt träningspass. Nu hoppas jag att kroppen reagerar positivt på detta och inväntar sista skolveckan innan sportlov, låt dagarna gå fort fram tills det!

Likes

Comments

Motståndsband vid träning är ett måste för mig idag. De senaste träningarna när samma band i medium motstånd har kommit till användning har jag inte känt någon speciell kontakt, därför blev det ett inköp av casall rubber bands hard. Som jag har längtat. Redan testade och känslan när det är tyngre, jobbigare och svettigare är guld värt i såna här fall. Som det även står på förpackningen så går banden att använda vid återhämtning och uppvärmning, men enligt mig går det utmärkt att använda dem i vanliga övningar med vikter eller teknikträning också, för att få mera motstånd. Det här är en sån där liten extra sak som jag inte skulle vilja vara utan i gymmet.

Likes

Comments