lockdown

Desperate times needs desperate measures.

Då jag är bosatt i Spanien så har jag hittills suttit i karantän i ca 6 veckor. Alla restauranger, barer, skolor och andra företag har sedan länge stått tomma och nedstängda. Det som är öppet är mataffärer och apotek, och vi har tillåtelse att gå dit när det behövs.

När man går till mataffären så ställs man i kö utanför då de inte får släppa in mer än ett visst antal samtidigt. När man köat ett tag och det är dags att gå in så delar personalen ut handskar och sprutar även handsprit PÅ handskarna innan man får gå in i affären. Väl därinne ska man hålla avstånd från varandra, i högtalarna uppmanar de oss att inte drabbas av panik och bunkra mat- då de kommer att hålla öppet genom krisen.

Förutom dessa trevliga promenader till affären har jag inte varit utomhus alls, eftersom man kan få böter och till och med fängelse om en polis skulle åka förbi.

Klockan 8 på kvällarna går jag och grannarna ut på balkongen för att applådera för vårdpersonal och andra insatsstyrkor som kämpar på för att vi ska klara av det här.

Det är jobbigt men det går väldigt upp och ned. Jag har turen att bo granne med min bästa vän så vi går över till varandra och jobbar hemifrån tillsammans.

Här vill jag nu lista några positiva saker du kan göra om du som jag befinner dig i lockdown just nu:

  • Lär dig ett nytt språk, ladda ned appen "duolingo" och börja öva. Håll igång hjärnan!
  • Var kreativ, pyssla, måla eller skriv dagbok om hur dina dagar ser ut (då får du lufta känslorna och har någonting att minnas tillbaka på i framtiden)
  • Ring familj och vänner med videosamtal om du känner dig ensam.
  • Laga goda maträtter för dig själv. Det är lätt att det blir mycket skräpmat, så låtsas om att du har middagsbjudning varje dag när du lagar mat.
  • TRÄNA, det är så viktigt att hålla igång kroppen nu när vi inte får de dagliga promenaderna. Ladda ned en träningsapp eller kolla på träningspass på youtube. Rekommenderar att du tar på dig riktiga träningskläder och sätter ett stoppur på kanske 30 min- 1 timme så att du vet när du är klar.
  • Kolla på gamla barnfilmer, jag har ingen forskning på detta men jag tror att det får oss att känna oss trygga.
  • Rutiner! Gå upp samma tid varje dag, ha fasta "raster" för mat under dagen t.ex och lägg dig i tid. Det är superviktigt att hålla igång rutiner, detta har jag också läst från människor som genomlevt krig, att det gör att man tar sig igenom dagarna bättre.
  • Läs böcker
  • Ta på dig kläder varje morgon, sminka dig om det är vad du brukar, duscha- och ta hand om dig själv.
  • Uppdatera ditt CV, så att du kan skina på arbetsmarknaden när detta är över.

Det här kommer inte att vara för alltid, hoppet är det sista som lämnar oss så stay positive :-)


Gillar

Kommentarer