30-31 januari

Dags att åka vidare till Koh Phangan, en ö som ligger mitt emellan Koh Tao och Koh Samui. Vi hade bokat boende i förväg på grund av att vi inte ville bli utan boende just denna vecka på grund av full moon partyt den 31/1. Det hade nog inte behövts egentligen men vi ville vara på den säkra sidan! Vi checkade in i ett rum på en resort som låg precis vid stranden. Familjen som äger resorten har haft det i 35 år. Där åt jag en utav de godaste phad thaierna under resan hittills! De hade även underbara pannkakor till frukost 😍

Vi checkade ut dagen därpå och åkte till nästa boende som låg 5 minuter västerut med bil. Där lämnade vi ryggsäckarna och åkte fort som busen till Haad Rin beach. Det var ganska lätt att åka fram och tillbaka till ”centrum”. Massor av taxibilar körde längs den stora vägen som kunde plocka upp folk som ville åka. Dock satt man på ett flak med bänkar och det var helt öppet baktill. Inget konstigt egentligen förutom att sträckan var som en berg- och dalbana och chaufförerna körde som fa-a-a-n! Skräckblandad förtjusning 🎢 det gällde att hålla i sig ordentligt!

Stranden var redan full med folk när jag och Stina kom dit. På kvällen skulle det nämligen vara full moon party vilket innebär att tiotusentals människor samlas på just den stranden och festar. Denna fest sker en gång per månad och verkar vara lika populärt varje gång.

När vi åkte tillbaka till boendet så träffade vi Emma och Pontus igen som vi skulle bo och hänga med i två dagar, så otroligt roligt😁♥️

På kvällen fick skjuts till full moon partyt av en grymt trevlig kille som jobbade på resorten. Han heter Ram och berättade att det är ”patti” hela tiden på Koh Phangan. En månad var det något slags party varje dag förutom 7 dagar.

Väl framme möttes vi av glada människor klädda i färgglada kläder, det var bodypaint överallt, eldshower på stranden och musik av olika slag. Det var såå sjukt mycket folk! Vi träffade ett par från Kanada dagen efter som sa att det var mellan 20 000-30 000 personer där. Häftig och rolig upplevelse! 🥂🎉💃🏼🕺🏻

1 februari

Dagen därpå fick vi tips av Ram att vi kunde åka till en strand som heter Mae Haad. Han körde oss dit och hade massor att berätta under färden. Vi gjorde upp att han skulle hämta oss senare på kvällen också.

Mae Haad var riktigt fint! 👌🏻 Det klaraste vattnet vid stranden hittills på resan. Vi solade, badade och hade det gött. När tidvattnet blev lågt så kunde man gå över till en mindre ö bredvid.

På kvällen gick vi till en utsiktsplats som vi fått tips om av Ram. 360 bar heter stället. Vägen dit var riktig blöt, himlen öppnade sig totalt när vi gick där i flipflops och badkläder. Men det gjorde inte så mycket, det var ändå varmt och skönt i luften. Väl uppe på toppen möttes vi av att solen tittade fram igen och vi fick se en jättefin, något molnig solnedgång. Med bra sällskap, kall öl och fin utsikt kändes detta som ett bra avslut på dagen.

2-3 februari

Idag skulle Emma och Pontus resa vidare till Koh Samui så vi kramades hejdå på förmiddagen. Tack så mycket för att vi kunde ses här. Underbara dagar med er, som alltid! Dags att testa inrikesflyg till Skellefteå, eller hur Patrik? 😎

Jag och Stina åkte norrut till Haad Yao som ligger på östkusten, riktigt mysigt och vackert! Tack för tipset E&P! Vi checkade in på ett hostel för 40kr natten.

Vi chillade på stranden och läste massor i våra böcker. Det roligaste var nog att ett vildsvin bodde på stranden. Först trodde vi inte våra ögon men jo da, en livs levande gris! Jättestor och jättesöt! En riktig softare helt enkelt!

Vi passade på att få varsin helskroppsmassage när solen gått ned. Den första på resan. Vi var sandiga efter en hel dag på stranden och massören påtalade det några gånger. Så massagen blev lite som en peeling, inte helt fel ändå! Kan inte fatta att det kostar 75kr för en timmas massage här jämfört med hemma i Sverige, där det kan kosta 1000kr för 50 minuter!

På kvällen hade tidvattnet blivit lågt och då ställde alla restauranger ut möbler så att man kunde sitta på stranden och äta. Det var så fint! Ljusslingor lös upp hela stranden och ååh så fint det var.

Dagen därpå åkte vi till stranden norr om där vi bodde, Haad Salad beach. Det var också en sjukt fin strand med klart vatten. Palmer omringade viken. Så fint. Det blev en riktig lugn dag igen, med massor av bad och sol och icke att förglömma - bokläsning! Ska verkligen försöka läsa mer böcker till vardags när jag kommer hem igen. Började läsa bok nummer två för resan och fastade direkt, läste 2/3 under dagen.

På kvällen skulle vi bestämma hur och när vi skulle åka till Bangkok igen. Efter många om och men så bestämde vi oss för nattåg söndag-måndag.

23 januari

Utflykt till stranden Shark Bay. Hela gänget åkte dit och chillade hela dagen. Sola, bada, snorkla, läsa. Härliga alternativ. Semester helt enkelt! Första lugna dagen för mig på resan, välbehövligt! 💆🏼‍♀️

När vi snorklade såg vi två stycken små rockor ”blue spotted stingrays”. Pontus och Seb simmade ut lite längre och lyckades få syn på två havssköldpaddor 😍

På kvällen tog vi en avskedsmiddag eftersom vi alla skulle splittras dagen efter. Vi fick sällskap av två trevliga tjejer från Umeå som Pontus och Emma lärt känna under deras resa.

Tack hörni för en grymt bra vecka 😘♥️

Koh Samui

24 januari

Stina och jag tog färjan över till Koh Samui på förmiddagen. Väl framme så tog vi taxi ner till Lamai på östkusten. Där bodde vi två nätter. Första kvällen sprang vi på ett gäng svenskar från Göteborg och Kungsbacka. Vi hängde med dom den kvällen, riktigt trevliga. Några av dem har rest sedan november och besökt några av de länder som vi ska till. Fick många bra tips👌🏻

25-29 januari

Vi stannade en natt till i Lamai. Sedan åkte vi norrut, till Chaweng. Stina hade tyvärr otur och åkte på influensa så resten av vistelsen på Koh Samui blev lugn. Skönt och välbehövligt!

Dagen innan vi skulle åka vidare tog jag en liten eftermiddagstur till norra delen av ön, Fisherman’s Village. Där var det riktigt mysigt. Om jag någonsin åker tillbaka till Koh Samui så blir det fler dagar där!

21 januari

Tidig morgon och dags för dykning i havet!! Vi hann bara kliva ombord på båten innan det var dags att kontrollera, skruva och koppla ihop utrustningen. Vi satte på oss våtdräkterna och gjorde iordning viktbälten. Efter lite kort repetition av tecken under vattnet 🙆🏼‍♀️👌🏻👍🏻👎🏻🤘🏻så gjorde vi oss iordning för första dyket som skulle ske i en vik som heter Mango Bay. Havet var helt lugnt och stilla. Sikten var riktigt bra, ca 10-15 meter.

Det första vi såg när vi väl var i vattnet var en Barracuda! Ganska direkt efter det så släppte vi ut luften ur BCD:n och sjönk sakta ner till 5-7 meters djup. När vi landade på botten så kändes det verkligen som att vi var på en annan planet! Så coolt och häftigt! Vi dök ner på 12 meter som djupast. Vi gjorde övningar och simmade runt i 40 minuter, fast det kändes som 5.
Anna sa att när man väl är under ytan så tänker man inte på så mycket annat. Inte på vad som sker uppe på land iallafall. Så är det verkligen! Någon hade sagt till henne att dykning kan jämföras med yoga. 🧘🏼‍♀️

Vi gjorde ett till dyk på samma djup denna dag och efter det mötte Jessica och Stina upp oss vid stranden! På eftermiddagen var det lite mer teori, quiz och slutprov. Låter mycket svårare än vad det var 🤪

På kvällen så åt vi allihopa middag igen och efteråt spelade vi skip-bo på Emma och Pontus balkong!

22 januari

Dagen började tidigt idag igen, dags för de två sista dyken. Pontus som redan har open water certifikat kunde också följa med och göra ett ”fundive” med oss.
Vi började första dyket med att göra C.E.S.A 🤘🏻 (kontrollerad nöduppstigning) från 5-6 meters djup. Det innebär att man ska ta ett djupt andetag, släppa ur all luft ut BCD:n och simma upp mot ytan samtidigt som man säger ”aaaaah”. Vid ytan skulle vi blåsa upp BCD:n manuellt (annars gör man det lätt på en knapp). Jag tyckte att det var många moment att hålla ordning på samtidigt så jag fick göra om två gånger 😂

Vi dök ner på 14 meter första dyket och 16 meter på andra dyket. Pontus och Seb var som fiskar i vattnet!

Tillbaka på land så var vi så glada över att vara färdiga! Open water certifikat check ✔️ ett av mina mål med resan! Hoppas jag kan använda dessa kunskaper längs vägen också! 😃

Vi hade med oss Lara under dagen som filmade våra dyk. Hon klippte ihop en jättefin film som vi såg tillsammans på kvällen 😃

Hela gänget gick ut och åt efteråt. Totalt var vi 9 stycken, så himla trevligt!!

Jag, Stina, Emma och Pontus fortsatte kvällen med beerpong. Stina och jag var ute tills sent, dansade lite och fick tag i färg som lyser i UV-lampor. Kul kväll!

19 januari
Vi checkade ut på morgonen & gick till Ban’s diving resort. Boendet där blev riktigt billigt eftersom vi även skulle dyka.
På dagen chillade vi i poolområdet och 17.30 var det dags att träffa vår dykinstruktör Anna. Trevlig och glad tjej från Uppsala. Hon har jobbat på Koh Tao sedan hösten 2016.
Vi hade teori på kvällen i tre timmar. Vi satt i ett litet klassrum och jag kan säga att AC:n fungerade alldeles utmärkt, lite väl bra hehe ❄️

20 januari

Började dagen med ännu mer teori. Film, quiz och övningsfrågor. Efter lunch var det dags för dyk i poolen. Vi började med att prova ut utrustning och lära oss att sätta ihop den från grunden. Sedan var det bara att plumsa i vattnet. Det är många som tar sitt certifikat på Ban’s, vilket innebär att många grupper behöver samsas om utrymme. Både i pool och hav kan jag tala om😅 I poolen befann sig säkert runt 15 andra människor också, phuuu! I poolen gjorde vi massa olika övningar i ca 2 timmar, bland annat fick vi lära oss hur vi blåser upp BCD:n (västen) och hur vi tappar den på luft, andningsövningar och maskövningar på grunt vatten. Efter en stund gick vi till den djupare delen där vi fick försöka hitta neutral flytkraft under vattnet. Jättekul men trixigt! 👌🏻 Jag kände mig som en sjöjungfru! 🧜🏻‍♀️

Hunden på översta bilden är en av många fina hundar på ön!🐶

När vi var färdiga så skulle vi gå ner till dykcentret med utrustningen igen. I poolen nedanför den vi dök i satt det två bruna, fina norrlänningar och vinkade hej! Jag visste att Emma & Pontus skulle komma till ön denna dag men inte att de skulle befinna sig där just då! UNDERBART att ses igen! 🤩

Vi åt middag tillsammans, satt och pratade och hade det gött! Vid midnatt var det dags att lägga sig för dagen efter skulle vi göra vårt första dyk i havet på 12 meters djup.

18 januari

Vi startade dagen med frukost vid stranden. Klockan 9 blev vi hämtade av en pickup-taxi, vi fyra fick sitta på flaket tillsammans med fyra andra. Dom kör verkligen som dårar i Thailand! 😅 Snabbt går det, moped- och motorcyklister utan hjälm, ibland befinner det sig även små barn eller djur längst fram.

Snorkelturen var fin. Vi var nog totalt 25-30 personer på båten. Först stannade vi på en jättefin ö, Koh Nang Yuan. Man kunde vandra upp till en utkiksplats med vy över ön med den kritvita stranden och det turkosa vattnet. SÅ FINT! Men på tok för mycket folk!

Efter en svettig vandring var vi välförtjänta av ett bad, så skönt! Det kändes som vi badade i en pool. Sedan åkte vi vidare. Fyra stopp med 30-40 min snorkling vid varje stopp. Såg mycket fina fiskar och koraller. Det näst sista stoppet Auw Leuk var riktigt fint! Även sista stoppet på Shark Bay var toppen. Där fick vi se en sköldpadda🐢 Så coola och avslappnade att titta på.

På kvällen åt vi tillsammans och bokade kurs för att ta Open Water certifikat. Det finns så många dykcenter på Koh Tao, mellan 40-60 st. Många små och några större. Vi valde dykcentret Ban’s, som är ett utav de större. Vi kunde nämligen få en svensk instruktör plus en mindre grupp och det kändes gött! 😊

Här nedan är vårt första boende på Koh Tao. En bungalow med sänghimmel (även kallat myggnät hehe). Fläkt, lite hål/glipor i väggarna och öppet fönster i badrummet. Så på toan hade vi ibland sällskap av små ödlor😊

Mormor, tusen tack för sidenlakanet. Det är superbra och jag har använt det nästan varje natt! Grönt är skönt! ♥️

Koh Tao

17 januari
Morgonbuss + färja från Bangkok till Koh Tao gick smidigt. Vid 16-tiden hade vi checkat in i en bungalow på ön och mötte upp JESSICA & SEBASTIAN! 😃♥️ Dom är också på resande fötter i Asien och åkte ungefär en vecka innan oss. När vi träffades så satt dom vid en strandrestaurang och mådde gött i solen. Så häftigt att ses! Vi satt på stranden till solnedgången, som var riktigt fin.

• Thailand

Efter en höst med plugg om makro- & mikroekonomi, kurser i bioenergi, säker vård och läkemedelsrapportering samt 6 veckors jobb på avd 136 är jag nu i Asien för 11 veckors semester.

Jag reser framförallt med två nya vänner, Stina och Jenny, som också bor i Göteborg. Vi träffades via hemsidan reseguiden.se, känns roligt! 😊 Stina och jag reser tillsammans från början och Jenny kommer till Bangkok i början på februari.

De länder vi har planerat att besöka är Thailand, Kambodja, Vietnam, Filippinerna och Indonesien.

Jessica och Sebastian från Sunne är också på resande fötter genom Asien och dom ska vi möta i början på resan i Thailand. Förhoppningsvis kommer vi ses flera gånger, ev i Vietnam, Filippinerna och Indonesien! 🤩 Såååå roligt!!!

Emma och Pontus från Skellefteå är också i Thailand på semester så dom kommer vi även träffa där, det var ett halvår sen sist så det blir jättekul!

I mars när Jenny åkt hem så kommer Cecilia från Stockholm att resa till Bali för att möta mig (och ev Stina beroende på hennes reserutt). Så himla kul!!!

9 april har jag och Cecilia bokat flyg hem till Sverige🏝

16 januari
Vaknade med blandade känslor. Roligt att äntligen få börja resa men samtidigt tråkigt att säga hejdå till Patrik. Så gött att det går att kommunicera bra trots distansen!

I alla fall, när jag var mitt uppe i att packa ner det allra sista i ryggsäcken så plingade det till i telefonen. Ett sms från Norwegian där det stod att flyget mellan Landvetter - Arlanda var inställt och det innebar även att vi skulle missa flyget mellan Arlanda - Bangkok. Det inställda flyget berodde på dåligt väder enligt flygbolaget. Efter några timmar, många samtal och velande hit och dit så lyckades Stina och hennes pappa omboka våra flyg så att vi ändå kunde få flyga samma dag, bara lite senare! GRYMT!

Väl framme på Landvetter så kunde vi pusta ut och stressa ner litegrann. Vi fick sitta på flyget i 40 minuter innan det lyfte till Stockholm på grund av dåliga väderförhållanden på Arlanda. Det gjorde oss ingenting, dels för att vi hade gott om tid tills nästa flyg plus att vi satt bredvid en jättetrevlig kvinna från Kalix som vi pratade mycket med.

Väl framme på Arlanda så käkade vi mat och sen var det dags för nästa flyg till Doha. Vi ville gärna sitta bredvid varandra och det gick att ordna! Och vi fick sååå platser i flyget, precis vid nödutgångarna i mitten vilket innebar att vi inte hade några flygstolar framför oss (extra benutrymme tjohooo!) Dessutom satt vi bredvid ett trevligt äldre par från Dalarna som brukar vara i Thailand varje år. Dom brukar hyra motorcykel och köra, modigt!
Vi kände oss nöjda och glada över att dagen slutat såpass bra.

Efter 6 timmar landade vi i Doha och checkade in på nästa flyg som skulle ta oss till Thailand på 6 timmar. Stina och jag satt inte bredvid varandra denna gången men när vi sågs igen så visade det sig att båda var så trötta att vi somnat innan planet lyft.

Vi landade i Bangkok vid 19-tiden och där väntade en superduper lång kö för passkontroll.. Det tog säkert 1,5 timma vilket vi inte räknat med. Vi trodde att vi skulle ha hunnit med en nattbuss/nattåg till Chumphon men det förstod vi efter ett tag att vi inte skulle lyckas med.
Vi gick ut från flygplatsen och möttes av tropisk värme ♥️ Vi tog en taxi till backpackergatan Khao San Road och bokade en morgonbuss + färja till Koh Tao. Vi insåg att vi är lite ovana att pruta, hehe.

Både jag och Stina var vid denna tidpunkt hungriga, trötta och svettiga så vi checkade in på ett hotell. Vi mättade hungern med phad thai och en god iskall öl. Sen gick vi runt lite i området och kollade på allt. På Khao San Road var det party överallt och ljudnivån var helt galen. Det såldes även lite gött snacks: skorpioner, KACKERLACKOR, spindlar och någon slags lång tusenfoting på spett! Fy bubblan, va gött tänkte vi ...

Tiden drog iväg till 02.30 innan vi släckte lampan. Så skönt att få duscha och organisera packningen i ryggsäckarna.

04.30 ringde larmet igen. Vi fick sova kört men gött! 06.00 hoppade vi på morgonbussen mot Chumphon.