Stranden igår kväll

Stranden idag

Jag, jag och Karina

I onsdags åkte vi till IKEA, en resa universitetet (eller uni som man säger här) anordnade i samband med o-week. Egentligen behövde jag inte åka dit då huset jag bor i har i princip allt redan men tänkte ändå att det kunde vara kul att se IKEA i ett annat land och samtidigt umgås med folk. Jag fick ändå med mig lite galgar och matlådor hem och jag passade också på att köpa lingonsylt och gräddsås så att jag kan göra hemgjorda köttbullar till killarna jag bor med. Tänker att det kan vara lite kul! När jag kom hem från IKEA åkte jag in till stan och mötte upp min kompis Karina och åt middag ute med henne och efter det träffade vi lite fler kompisar. Igår gjorde jag inte så mycket under dagen mer än att jag handlade lite mat och ordnade ett busskort. På eftermiddagen åkte jag och Karina till en Cottesloe beach och hängde där tills det blev kväll.

Idag var det o-day vilket innebär en dag på campus då universitetets alla olika klubbar och föreningar samt olika företag hade små stånd på fotbollsplanen där man kunde signa upp för medlemsskap mm. Jag gick med i en grupp som heter UWA Outdoor Club som anordnar olika aktiviteter och sporter varje vecka som man kan signa upp sig på. Det kan t ex vara paddling, klättring, surfing, vindsurfing, hiking osv. På söndag har de en välkomstdag då man får pröva på paddling, "stand up paddling" och vindsurfing som jag tänkte gå på. Det känns som en bra klubb att vara med i så att man får pröva på massor av olika saker under terminens gång! När vi hade sett alla stånd åkte jag och Karina till stranden igen och hängde där resten av dagen. Nu är jag hemma och ska strax gå och lägga mig för imorgon ska vi till stranden – IGEN! Jag kan helt klart säga att jag trivs ganska väl i det här klimatet och alla stränder som finns att upptäcka häromkring.

(Och ja mamma och pappa och alla andra – jag smörjer in mig med solskydd, dricker vatten och har keps på huvudet!)

Invigningscermonin

Citronvatten men citroner från trädet på baksidan!(!!)

Utomhusbio

Igår började o-week och jag startade dagen kl 8:00 med ett yogapass som de anordnade via sportföreningen UWA Sports. De kommer att ha yoga- och pilatespass varje morgon den här veckan som är gratis för alla att delta i så jag ska försöka gå på det. Efter yogan gick jag hem och duschade och sedan vid kl 13:00 var det dags att gå tillbaka till campus för information, möte med olika föreningar, banker och företag samt välkomstceremoni på eftermiddagen. När den var över var vi ett gäng som gick vidare till en bar där det visade sig att de hade quiz-kväll så vi deltog i det och drack lite öl. Det var en ganska tacksam aktivitet när man var ett så stort gäng som vi var (runt 10 personer) som inte riktigt känner varandra men detta gjorde att vi ändå hade något att prata om och engagera oss i tillsammans. Det var en riktigt rolig kvöll!

Imorse skulle jag egentligen upp tidigt för att gå på ett pilatespass men jag var så trött att jag skippade det. Vi har varit igång så mycket senaste veckan och det har hänt så mycket nytt så jag kände att det var bättre att vila så att jag skulle orka med resten av dagen. Vid lunch var det dags för dagens aktivitet med o-week vilket var en walking tour i staden. Vi delades upp i olika grupper och gick runt i stan med en student från universitetet i varje grupp som visade oss runt. Det var trevligt men eftersom jag redan varit runt i stan så mycket så var vi ingenstans där jag inte varit förut, men det var ändå kul att träffa lite nya personer. På kvällen träffade jag en norsk tjej som jag lärde känna igår och vi gick på utomhusbio som de hade satt upp på campus. De hade anordnat med mat, dricka, popcorn och sackosäckar och eftersom det är så varmt här är det bara skönt att vara ute!

De två senaste kvällarna har vi varit ute på två olika barer med en del andra utbytesstudenter och några australiensare som har hand om Perth International (PI). PI är en förening som har hand om utbytesstudenter och ordnar aktiviteter, fester, resor och liknande så att man kan umgås och lära känna nya människor. De har en Facebookgrupp där de lägger upp nyheter och brukar fråga om folk vill hänga med ut och ta en öl eller liknande. Så på så sätt träffade vi de andra som vi umgicks med fredag och lördag. Det var kul att träffa folk för imorgon börjar orientation week (eller o-week som det också kallas) vilket är en vecka med förberedande aktiviteter innan terminen drar igång. Då kommer man få träffa de andra studenterna som också börjar så det är roligt att man nu kommer känna igen lite ansikten.

Idag är det söndag och min andra dag i mitt nya hem. Jag tog en liten sovmorgon till 10:30, gjorde frukost och satte mig på baksidan och läste i min bok i ca 1,5 timme. En väldigt lugn och skön start på dagen. Efter det tog jag en promenad till campus för att se mig omkring och för att klocka hur lång till det tar att gå dit från huset (vilket tog 15 minuter). Jag gick runt på campus ett tag och försökte lokalisera olika platser och byggnader där jag kommer ha lektioner. Efter det gick jag ner till vattnet som ligger precis bredvid och vid strandkanten såg jag svarta svanar! Jag visste att det fanns i Australien men jag visste inte att det fanns just här så det var väldigt häftigt att se. Efter den upptäckten promenerade jag tillbaka hem igen och har sedan dess inte gjort så mycket. Ikväll har vi grillat hamburgare till middag här hemma. Det blir en lugn kväll för mig för imorgon under o-week har vi signat upp oss på yoga tidigt på morgonen så jag måste lägga mig i tid ikväll.

De senaste dagarna har i princip bestått av att söka boenden och det känns som att vi nu har varit och tittat på ställen över hela stan! Det är kanske inte riktigt sant, men vi har varit runt i de flesta områdena kring universitetet vilket varit bra då vi i samma veva lärt känna dem samt hur vi tar oss runt med lokaltrafiken. Vi har även stött på en massa mysiga caféer när vi tagit kaffepaus i sökandet och svarat på fler annonser.

Jag skrev ju innan att jag hade varit på ett besök som jag verkligen hoppades på och jag fick det boendet!! Det känns så skönt och jag tror verkligen att jag hade tur som fick tag på ett så fint boende och så snabbt! Det var det första huset jag var och tittade på så det känns nästan som att det gick oförskämt smidigt, men det får man bara vara tacksam för. Tidigare idag flyttade jag in och i skrivande stund sitter jag på sängen i mitt nya rum och har precis packat in mina kläder i garderoben. Jag bor i ett litet hus tillsammans med två par (men det ena paret är i princip aldrig här) som ligger på ca 10-15 minuters gångavstånd från universitetet. Det finns citronträd på både fram- och baksida, en uteplats på baksidan och en liten gräsmatta på framsidan. Det är ett relativt nytt och fräscht hus med öppna ytor, fint kök och badrum samt tvättmaskin och andra sådana nödvändiga saker. Huset ligger även nära mataffärer mm och nära till bussen. Det känns verkligen jättebra och jag tror att jag kommer trivas här! När jag får tid ska jag fota stället också och lägga upp bilder här.

P.S. Jag hittade hörlurarna jag trodde jag tappat bort. Efter att jag hade gått och köpt nya...................

Joanna och Fredrika

Idag började vi dagen med att åka och besöka ett potentiellt boende till mig. Det är ett litet hus som ligger i närheten av universitetet som verkade jättetrevligt och de som bodde där var också väldigt trevliga. Jag hoppas verkligen att de låter mig flytta in hos dem! Efter det satte vi oss vid ett café och fortsatte svara på boendeannonser i en timme innan vi begav oss tillbaka in till stan där vi alla hade lite ärenden. Jag tappade bort mina hörlurar för två dagar sen så jag var tvungen att köpa nya vilket är surt för jag behöver speciella apple-hörlurar eftersom deras senaste telefoner har annorlunda uttag plus att jag också behöver köpa en liten adapter till så att jag kan använda hörlurarna till min dator också... Det känns som en väldigt onödigt dyr utgift men man kommer inte undan. Det får bli en läxa att ha bättre koll i framtiden helt enkelt. När vi var klara åt vi lunch vid en uteservering och sen kikade vi i lite affärer innan vi gick tillbaka till vårt hostel. Ikväll är planerna bara att fortsätta leta boende, precis som kvällarna innan.

Elizabeth Quay, The Bell Tower

Jag på Elizabeth Quay Bridge

Fredrika, jag och Fredrika

Nu är jag framme i Perth!! Jag landade igår ca 15:00 på eftermiddagen efter en sex timmar lång flygning och ordnade ett australiensiskt sim-kort på direkten så att jag kunde skicka det obligatoriska sms:et till mamma och säga att allt hade gått bra. Efter det tog jag buss och tåg till mitt hostel The Emperors Crown Hostel som jag enkelt hittade till tack vare Google Maps <3 Väl framme gjorde jag inte mycket mer än att svänga förbi en matbutik i närheten och bekantade mig sedan med tjejerna jag delar rum med. Jag bor i ett rum med tre andra personer, en tjej från Sydkorea och två tjejer från Danmark. Alla tre är jättetrevliga och vi satt igår och pratade sent in på natten så det känns kul att vi kommer bra överens!

Imorse kom Fredrika fram till vårt hostel. Hon studerar också vid Uppsala Universitet och ska studera vid samma universitet som jag här i Australien. Vi lärde känna varandra och en tredje tjej Joanna genom att vi alla tre ska på samma utbyte och har haft lite kontakt under hösten. Vi bestämde att vi alla skulle boka samma hostel så att vi smidigt kunde mötas upp när vi alla kom till Perth. Joanna kommer lite senare ikväll. Jag och Fredrika gick idag runt i stan och bekantade oss med området samt skaffade ett sim-kort till henne. På bilderna ovan hade vi tagit oss till Elizabeth Quay som ligger vid vattnet i den norra delen av Swan River som ör en flod mitt i Perth. Där ligger den berömda Elizabeth Quay Bridge och The Bell Tower. Efter det gick vi tillbaka till hostlet där vi nu har spenderat lite tid vid datorn och letat boende. Imorgon ska jag besöka ett potentiellt boende som ligger nära universitetet. Det verkar jättefint på bilderna och jag hoppas det är lika fint i verkligheten!

De sista dagarna spenderade vi likt alla andra dagar. Vi gick till stranden, tog massager, åt god mat, läste böcker osv. Det har varit riktigt härligt att vara i Hua Hin och bara tagit det lugnt utan krav eller måsten. Malin tyckte att det var så skönt att hon förlängde sin resa med en vecka. Istället för att åka hem reste hon vidare till Koh Tao för att chilla där. Bra beslut tycker jag!

I söndags reste jag och mamma till Bangkok samtidigt som Malin då reste till Koh Tao. Tidigt på morgonen tog vi en taxi (alltså en bil med säten på flaket, men tro inte att chauffören åker långsammare på motorvägen för det...) till busstationen där vi sedan tog en buss till Bangkok. Vi var framme vid vårt hotell runt kl 13:00 och åkte sedan in till Bangkok där vi shoppade lite och besökte gamla butiker och andra ställen mamma brukade gå till med mormor och morfar när de bodde i Bangkok. En del av ställena har jag också varit på tidigare så det var kul att jag ändå hade lite koll på saker och ting. Efter att ha spenderat resten av dagen i stan åkte vi tillbaka till hotellet och packade om våra väskor inför våra resor dagen efter. Mitt flyg gick kl 07:20 på morgonen och mammas kl 09:20. Vi åkte från hotellet kl 5:00 och åt frukost på flygplatsen tillsammans innan det var dags att skiljas åt! <3

Förra veckan gick vi och tittade på thaiboxning så att vi kunde se hur det går till på riktigt! Det var sex matcher totalt mellan viktklasserna 35 kg - 70 kg vilket innebar matcher med både små barn och äldre som var mer professionella. Det var riktigt kul att se, särskilt efter att jag och Malin prövat på det själva. Vi såg matcherna dagen efter att vi varit på första passet och dagen innan vårt andra vilket var bra för då såg man vad våra instruktörer försökte lära oss och kunde förbättra det dagen efter! Förutom att det var roligt att se matcherna var det också en jäkligt härlig stämning i lokalen överlag. Det var fullt av folk som bettade på matcherna, både på barnens matcher och de vuxnas och alla var helt inne i det. Att se sådana här matcher är definitivt något vi måste göra igen.

I fredags började jag och Malin dagen med vårt andra thaiboxpass. Det var lika roligt som första gången bara det att vi nu var ganska möra i kroppen sedan förra passet. Efter det hängde vi vid poolen innan vi begav oss till Apberget! Det är ett berg som ligger knappt 10 minuter bort med tuktuk där det, ja som det låter, bor en massa apor. Det var jättehäftigt att se och som bonus stötte vi även på en liten hundfamilj med två valpar(!!!!). Det var det bästa med utflykten enligt mig heheh. När vi varit där i ca en timme begav vi oss tillbaka och tog en eftermiddagsöl på stranden. Då stötte vi på en till hund som höll oss sällskap vilket gjorde det hela 100 gånger bättre!

Maträtter från vänster: Fishcakes, duck sallad, friterat fläsk med vitlök, fried rice med räkor

Härom kvällen åt vi middag på Djungelrestaurangen som är en restuarang som ligger på gångavstånd från där vi bor. Den heter egentligen inte Djungelrestaurangen men vi kallar den det för man sitter och äter mitt bland jättemycket växter så det känns lite som att man sitter i en djungel. De har jättegod mat där, speciellt deras duck sallad som är en av deras paradrätter. På bilden ovan är rätterna vi delade på som även är de maträtter vi alltid brukar beställa när vi äter där.