Verktyg man får på en stresskurs

Jag tänkte i detta inlägg skriva lite om vad för verktyg man får i en stresskurs. Som man sedan ska arbeta med och få in i sin vardag för att hitta balansen. Och att ta sig ur en utbrändhet är inte lika lätt som det låter. Och jag vill gärna kunna inspirera folk att stressa ner i livet, och prioritera ert eget mående, hälsa och välbefinnande först alltid.

Nedan är lite av dom saker jag försöker få in i mitt liv nu. Men tro mig jag har långt ifrån fått in allt än. Meditationen är nog den jag hittills lyckas hitta mest, men även går det vissa dagar då jag helt glömmer bort den. Men det får var okej det med. Speciellt om jag fått in mindfulness istället för meditation för dom ger faktiskt ändå ungefär samma resultat.

Så hoppas jag det kanske kan inspirera eller vara till hjälp för några av er också. bättre att stanna upp i tid och prioritera sig själv än att gå rakt in i vägen. För vägen är hård och det tar tid att slå sig los ur den. 💕

Mikropauser

Detta innebär att man ska stanna upp lite då och då under dagen. Och fokusera på sin andning i 3 inandningar och 5 utandningar . Man ska göra det allt från 5 - 10 gånger om dagen.

Meditera

Avslappnings övningar helst varje dag, finns massor av såna bland annat på Youtube, Spotify och Nextory. Det räcker med att man gör en meditation på 10 minut på en dag. Allt är ute efter behov men minst 5- 10 min om dagen.

Randiga dagar

Detta handlar om att skapar balans i vardagen mellan ens hjärna , hjärta och kropp skulle man kunna säga. När man ansträngt hjärnan ska man vila den genom att göra något fysiska istället tex träna eller städa.

När man gjort något fysiskt ansträngande kan en bra balans vara att göra någon aktivitet för hjärnan. Och när man gjort något känslosamt kan en mindfulness aktivitet vara hjälpande, för att stimulerar våra sinnen och bara vara i nuet ett tag, och med det få en liten återhämtning från ens känslor och tankar.

Det handlar alltså om att skapa balans mellan aktivitet och återhämtning.

Mindfulness

Att ägna minst 30 min om dagen i en mindfulness aktivitet.

Compassion

Att lära sig att ha självmedkänsla med sig själv i vardagen.

Analysera sitt eget stressmönster

Att fylla i olika listor och moduler för att analysera sig själv. Och också observera sina egna tankar och beteende mönster och jobba för att förändra dom. Man ska alltså lära sig mer om sig själv, vad gör en avslappnad, vad som gör en stressad osv. Vad i ens liv man mår bra av, och vad som inte gör det som man kan ändra på.

Medvetna val.

Få in mer medvetna aktiviteter, och analysera vad man gör när man inte gör dom. Och ställ ständigt frågan vad ger det en att göra det man gör, och om det är något som man behöver. Och ta bort aktiviteter som inte är nödvändiga, och som bara skapar onödig stress.

Gillar

Kommentarer