9 Tips att göra om du inte kan somna.

Mina funderingar & viktigtiga ämnen

Ni som brukar läsa min blogg, kanske redan vet att jag brukar kunna ha problem med sömnen. I alla fall till och från i perioder ibland.

Därför tänkte jag skriva lite om just sömn, och vad man kan göra när man har svårt att somna. Och lite andra saker att göra för att sova bättre.😊


🐑Skapar kvällsrutiner du gör varje kväll innan du lägger dig för att sova. Och kanske något du gör i sängen innan du sluter ögonen för att somna. Många säger att man inte ska ha mobil, tv eller surfplatta i sovrummet. Men jag personligen kan inte slappna av på ett bättre än att kolla på någon serie i sängen tills jag somnar. Sen innan jag lägger mig i sängen brukar jag alltid fylla i min bullet journal för dagen, och redan där brukar hjärnan komma in i tänket dags att sova.


🐑Stressa aldrig dig själv till att sova. Undvik att kolla på klockan, och tänka tankar som ” nu måste jag sova” tänk istället då nu vill jag sova. Hur vi tänker kring saker gör mycket för vad för känslor vi får av vad vi tänker. Tänker jag måste tanken reagerar hjärnan direkt i press och stress mönster. Och följd tankarna blir stresstankar. Tänker jag istället jag vill tanken, reagerar hjärnan mer på ett positivt sätt och följd tankarna hamnar mer i så mysigt det ska bli att sova.


🐑Om du ligger i sängen & det är fullt omöjligt att somna. Ligg inte kvar om du ändå inte är trött. Gå upp och gör något för att trötta ut dig själv lite. Gå sedan och lägg dig när du känner dig trött igen

🐑Skapa en bra relation till din sov plats som ett ställe där du är trygg där det inte finns ett ända måste där du istället bara ska slappna av och må bra. ” arbeta på detta mentalt”


🐑Försök kolla om du känner att du har en bra miljö du trivs med där du sover. Om inte gör om sovrummet så det blir en bra plats för dig att slappna av & sova i.


🐑Prova att lägga dig i sängen & tänka tanken att du inte får somna. Så som man brukar tänka när man lägger sig för att vila. För av min erfarenhet somnar jag aldrig snabbare än när jag tänker att jag absolut inte ska somna. ” lite omvänd psykologi”.


🐑Drick någon varmdryck innan du går och lägger mig. T.ex. Varm mjölk, Tea, gärna kamomill Tea som har en lugnande effekt att dricka. Kamomill Tea kan vara bra att till dom kvällar man känner sig extra spänd & stressad. ( har dock för mig att kamomill inte är bra att dricka varje dag, regelbundet, men är bra att dricka lite då & då. Så drick det kanske bara vissa kvällar när du är som mest spänd som sagt)


🐑Undvik att ha saker som hindrar dig från att slappna av i ditt sovrum. Detta anser jag dock kan vara personligt. Så tänk efter själv vad för saker du har i ditt sovrum som tar ditt fokus åt annat håll än sömnen.


🐑Prova ligg och fundera in i detalj, på något oviktigt typ en händelse i en film. Dock kanske inte en komedi eller skräckfilm. Utan mer något som går att slappna av till som inte leder in till läskiga tankar eller ett ”skratt anfall”.


Vad brukar ni göra för att kunna somna ?😘📩


Gillar

Kommentarer

JuliaElisabeth
JuliaElisabeth,
Riktigt bra tips 😊 jag har sömnproblem till och från. Och jag har ju sömnmedicin utskrivet. Men nu tar jag som inte när jag ammar. Men har oxå efter jag blev gravid och Thea kom ut lättare att sova nu än innan nouw.com/juliaelisabeth
Jessicaburman
Jessicaburman,
spännande att du fick enklare att sova sen thea kom, kan det ha något med rutinerna man får när man skaffar barn med att göra tror du? 😊 <3nouw.com/jessicaburman
Michelle
Michelle ,
Vilka bra tips . Jag brukar oftas va hungrig om jag inte kan sova så då går jag o äter el lagar mat o efter det då somnar jag av trötthet michellefrandell.blogg.se
Jessicaburman
Jessicaburman,
ja nu när ja tänker efter har det ju hänt jag varit hungrig ibland när ja haft svårt att sova , i alla fall ibland, dock brukar ja inte orka göra någon mat då haha kanske borde göra det ändå, tack så mycket för tipset 😊 <3nouw.com/jessicaburman
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229