Uppbyggnad efter vila

Att sätta igång efter en längre viloperiod och hur jag tänker kring det. Först tänker jag att vilan är lika viktig som all träning. Och att det liknar litegrann att sätta igång efter en skada. Det är viktigt att anpassa sig efter individen tror jag. Jag tänker egentligen på två vis beroende på ålder och deras normala träning. Det är en sak att sätta igång en yngre häst som har mer regelbundna vilor inlagda på en till två veckor ibland och har längre vilor på sommar och vinter. De rids kanske inte mer än 20-30 min i vanlig träning och har inte hunnit bygga någon direkt egen styrka och kondition. Då tar det kanske två dagar med basic jobb i skritt och trav innan jag börjar rida de som vanligt igen.

En äldre häst som är över 15-16 år skulle jag nog bara dra ner på arbetsdagarna men rida och hålla igång kroppen som vanligt. 30min träning räcker för att jobba igenom hästen om man är effektiv i sin ridning. Varannan dag träning passar ofta äldre hästar tycker jag. Efter två veckor av denna träning så hade jag successivt trappat upp till min normala träningsmängden igen.

Min tävlingshäst ger jag alltid 6-8veckors hel vila på vintern. Det är många som rider fälttävlan som tänker så. Våren handlar om uppbyggnad för att vara redo för sommarens tävlingar och hösten är styrketräning och grundjobb. Man får inte glömma att de ofta tävlas i tre grenar och gör ofta tre starter på en och samma tävlingsdag. Efter vilan så skrittar jag och joggar mycket första veckan. Mycket ridning i skogen på grusvägar. Det är viktigt att förbereda senor och leder för kommande arbete. Den lätta träningen kan göras varje dag utan att det blir slitsamt. Andra veckan lägger jag in mer trav men skrittar mycket grusvägar. Tredje veckan ökas träningen lite till med mer trav jobb(inte bara jogg) men inte varje dag kanske 3-4 dagar veckan. Fjärde veckan lägger jag in galopp i samma pass som veckan innan. Femte veckan ökar jag på antal pass per vecka men inte fullt ut. Sjätte veckan går jag in i min normala träning och sjunde veckan kan jag styrketräna och konditionsträna. Så egentligen kan jag säga att jag vilar hästarna lika lång tid som det tar att sätta igång efter en vila igen. I år har inte min häst tappat så mycket muskler som hon har gjort andra år. Då ska jag nog lägga lite mer tid på att förbereda leder senor och ligament. Det handlar om att anpassa sig tror jag.

Jag försöker tänka likadant med min egen träning främst löpning då det handlar mycket om att vänja leder senor och ligament. Styrketräning är lite annat tänk, där måste man utmana sig med jämna mellanrum för att styrkan ska utvecklas.

  • 38 visningar

Gillar

Kommentarer