Träningsvecka

Jag lovade ju att berätta lite om hur min träning ser ut en vecka. Det kan variera lite och passen har varit tätare och tuffare än de är nu. Nu tränar jag på att få upp mitt löptempo och bli mer explosiv. Konditionen är riktigt bra!

Först vill jag tipsa om två appar : Runkeeper och MyFitnessPal. Jag använder dessa appar varje dag(endast gratis versionen). Runkeeper använder jag för att mäta sträckor och tid, intervaller och splits i mina pass. Den talar även om hur mycket kalorier jag gör av med och hur mycket mina skor är använda. MyFitnessPal redogör jag för hela mitt kaloriintag varje dag, jag skriver in allt jag äter och försöker hålla mig till mitt kalori mål varje dag. Jag kan även se tex protein kolhydrater och fetter i procent av dagen.

En veckas träning består av minst
1pass 11km ca 50 min.
1pass 5km jogg 6min tempo. Ibland 2 pass.
1pass 5km intervaller 4x4 ca 25 min. Ibland 2 pass.

Jag försöker variera mig mellan lång distans, endast långsam jogg och maxpuls intervaller för att inte köra för hårt! Det som har givit mest resultat till konditionen är helt klart intervallerna. Såhär kan antalen pass variera per vecka. Varje stapel är ett löppass.

I dag va det fuktigt på järnvägsspåret!

Denna träning är utöver all ridning och jag känner att jag har nytta av min kondition och styrka i ridningen.

Efter varje löprunda kör jag ett stretching program som jag fått av min naprapat och lite styrketräning för core.

Lår, vad, rumpa och ljumskar är fokus på stretching. Rygglyft, sit-ups, ”magdödaren” och ”kissande hunden” är fokus på muskel träning. Kan gå in på det lite mer i ett eget inlägg en annan gång.

  • 104 visningar

Gillar

Kommentarer