Träningstips statisk styrka

Här får ni mitt bästa tips på att klara av smärta. Det låter kanske lite brutalt men mycket träning handlar om att utstå mycket smärta. Jag läste en artikel om att löpare är mer smärt tåliga än andra idrottare. Då tänker jag att det inte handlar om slag eller skador. Det handlar om statisk styrka och mjölksyra. Det innebär att man kan öva upp sin smärttålighet (jag utgår ifrån att det är möjligt). Ska man träna någon idrott så får man ju räkna med att det gör lite ont ,om det är en fysisk aktivitet. Jag tänker att det ska göra ont för att träning ska ge något(jag vet att alla inte tänker som jag).

Här kommer mitt tips på att träna sig i att stå/sitta i nittio grader mot en vägg. Sätt upp ditt drömmål på klockan, den tiden du vill kunna stå. Sedan är det bara att träna på att utstå smärta, för ont gör det! Dela först upp din drömtid i etapper,alltså pausa klockan när du känner att du måste vila. Sedan minskar du ner på vilopauserna tills du en dag klarar av ditt mål.

Det här går lättare att träna upp än vad man tror. Jag tror att det kan hjälpa till i situationer där det krävs statisk styrka en längre stund eftersom du lär kroppen att utstå smärta och syra i musklerna. Jag tror att det kan vara bra att öva, oavsett vilken idrott som man väljer att utföra. Av egen erfarenhet så flyttar den smärtgränsen även hos någon som är smärt tålig sedan innan. Det är påfrestande både fysiskt och psykiskt. Men när du nått ditt mål känner du dig oövervinnerlig!

  • 46 visningar

Gillar

Kommentarer

lovisalinnea
lovisalinnea,

Tack för tipset!!

nouw.com/lovisalinnea