Träning på semestern

Denna sommar har jag snart haft fyra veckors semester. Jag lägger alltid in mer träning när det finns mer tid. Så jag har försökt hålla mig till träning sex dagar i veckan. Söndagar är vilodag och jag tränar inte de dagar som det är tävling. När det är tävling så vill man samla all energi till sina starter.

Upplägget har varit varannan dag löpning och varannan dag cykel och gym. Det innebär var tredje dag lång löprunda och var tredje kort. Eftersom jag har velat träna sex dagar i veckan väljer jag att inte bara löpträna utan jag väljer att varva med styrka. Det är dels för att inte överanstränga min ena fot och för att jag tror att styrkan är bra i löpningen. Nu sista veckan kommer det mest att bli intervall rundor för att bli snabbare.

Trots att jag har tränat många fler pass än vanligt under semestern så känns det inte som att jag är mer sliten. Kroppen känns nästan bättre av att inte ha lika många tuffa intensiva intervallpass. Efter semestern så är det tillbaka till vanlig träning med ca fyra pass/veckan och då blir det tuffare.

Något som jag har lagt märke till är att många väljer att inte träna på semestern, jag menar att det är ju då som tiden verkligen finns. Där emot så lever jag efter att är man ledig och har semester så kan man unna sig lite andra godsaker som man kanske annars väljer bort. Egentligen har jag inte valt bort så mycket godsaker jag väljer att träna hårt istället.

En del studier pekar på att man är i bäst form runt 30 års ålder. Jag har i alla fall inte varit i bättre form än jag är nu och då har jag tyckt att det varit ganska kul att träna länge. Eftersom jag ser ett gott resultat så tror jag nog att jag har mer att ge och kan bygga upp min styrka lite mer. Ska bli spännande och se hur jag ligger till om ett år. Kanske blir det samma upplägg av semesterträning nästa sommar.

Gillar