Träna själv

Ja jag har börjat träna mig själv igen. Nu är jag snart inne på tredje veckan med joggingpass minst varannan dag! Jag har varvar långa turer med korta och den dagen jag inte har joggat har jag promenerat eller cyklat.

Korta turen är ca 3 km. Då brukar jag springa över naturreservatet ner till rödstensviken. Den går nu så lätt att springa att jag efter bara någon minut är nere i vilopuls igen och benen springer nästan den turen av sig själva. Kan börja öka upp grundtempot på den rundan denna vecka.

Långa rundan så springer jag till stallet. Det är någon kilometer till. Jag har ett ställe på vägen där huvudet brukar övertala mig att jag inte orkar ända fram. Om jag bara övertalar huvudet så springer ju fortfarande benen lika lätt. Det blir mer en psykisk ansträngning just på den rundan. Hela den biten är ju på asfalt också. Det brukar ta ett tag innan kroppen vant sig vid det hårda underlaget. Knän och fötter är värst. I dag vet jag inte vad det var. jag sprang ju sist i onsdags och har vilat kroppen sedan dess. I dag fick jag håll där huvudet brukar lägga av. Håll är något jag aldrig tidigare fått när jag tränat. Vist har jag fått det när jag var liten när man spontant sprang ikapp ibland men inte i något träningssyfte. Det har dykt upp vid ouppvärmd spontan ansträngning.  Kanske hade jag vilat för länge och blivit otränad igen, kanske gick jag ut i för hårt tempo, jag ska springa den rundan i morgon igen om jag hinner, har blivit många korta rundor de senaste dagarna 😄

så här säger Wikipedia om håll: Håll eller mjälthugg är en typ av värk i magtrakten under revbenen och uppkommer oftast vid tyngre fysisk påfrestning.Orsaken är okänd, men håll kan bero på kramp i diafragman, syrebrist och mjölksyra som bildas. Kan även vara symptom på skada eller inflammation.

Vad är då målet? Jag har ju ett mål med allt!!! 😄Målet är att få tillbaka konditionen som man lätt tappar i skolbänken. Nu finns ju både tid och energi att lägga på sig själv, när skolan snart slutar för sommaren. Konditionen har jag redan märkt av att den blivit bättre. Men med mindre ridning och mer stillasittande har jag märkt att jag blivit tröttare och energin har inte varit på topp. Jag mår helt enkelt bättre av att träna. Det vet jag för jag har ju tränat tidigare. Det var ingen match för mig att börja träna igen. Benen känns piggare och smidigare än när de blir sittandes i skolan i flera timmar. De första fyra gångerna jag sprang orkade benen knappt något, så det går sanslöst fort att vänja kroppen vid ansträngning, nu gör det inte ont dagen efter. Men benen ska kännas trötta när jag kommer fram annars har jag legat för lågt i mitt grundtempo.

Jag har inte tagit tider på mina rundor men det är dags att börja göra det nu. Jag tänkte börja i dag, men det sprack ju i och med hållen. När jag springer så springer jag vanligtvis hela tiden utan att vila eller stanna. I dag var jag ju tvungen att gå tills jag kände att hållen minskade.

  • 43 visningar

Gillar