Löpning

Just nu löper jag i skogen med lite olika fokus. Jag tänkte berätta om hur jag kan lägga upp det. Det handlar egentligen om jogging, löpning på tid eller intervaller på lite olika distanser.

Distanserna är nu 5 eller 10km. På femman så varierar jag oftare än på 10 km. På 10 km väljer jag antingen att jogga eller att springa på tid.

På 5km varierar jag mellan att jogga, löpa på tid eller intervaller.

När jag joggar så väljer jag mitt bekvämaste tempo. Just nu 6min/km. Det är det tempo som känns att jag kan springa hur länge som helst i.

När jag löper på tid så handlar det om att hålla mig på ett tempo under 5min/km från start till mål. Ibland så kan jag övergå från jogg till löpning på tid under själva passet. Då handlar det om att rycka och springa snabbare mot slutet.

Intervallerna gör jag oftast 4x4 det vill säga fyra min maxat tempo så fort jag kan och sedan fyra min jogg. Så varierar jag det så hela passet. Ibland kommer dessa pass gå snabbare än att springa på tid. Men det gör främst att jag får upp löptempot och att jag kan bli snabbare.

På 10 km skiljer det sig inte så mycket. Ska jag jogga väljer jag 6min tempot och springer jag på tid så väljer jag att springa så länge jag kan runt 5min tempo. Jag kör inte intervaller på 10 km. Det är för tufft för mig.

Nästa tränings inlägg kommer att handla om hur jag har lagt upp min träning på semestern.

Gillar