Konditions träning

Jag tänkte berätta lite hur jag lägger upp mina konditionspass och vad jag tycker är viktigt att tänka på.

Innan konditionspasset kollar jag att hästen är i sitt normala tillstånd, pigg och fräsch för att orka med ett lite tuffare träningspass. Det gör jag genom att visitera benen och känna igenom hästens kropp för att upptäcka eventuella svullnader eller sår i tid.

Jag föredrar att ha hästens ben lindade när jag tränar kondition eller styrka i sand. Så i dag blev det lindor fram. men inga bakbensskydd eller boots. Det är individuellt anpassat till vilken häst jag tränar. Othello är inte van att bli riden med boots eller strykkappor bak så jag valde att inte ha det på honom.

När jag satt upp valde jag att korta stiglädren ett hål. Vanligtvis i terrängen kortar jag två hål, men även jag ska ha lite mjukstart på ryggen 😁.

Uppvärmning ca 15 min. Skritt trav och galopp med mycket halvhalter. Försökte få traven i en långsam takt och flyttade honom undan skänkel. Uppvärmning i lägre form än i det andra arbetet. Enligt mig är uppvärmning och ned varvning A och O för att förebygga skador på hästen.

När han känns redo lägger jag upp ett lagom tempo efter styrka och kondition med galopp i 5 min. Jag försöker hitta "flowet" i galoppen med rätt tempo så fort som möjligt. Min häst är oftast mycket taggad till en början så att jag får hålla igen honom lite för att spara på energin. Jag valde ett tempo på 480 m/min vilket motsvarar debutant klass tempo i fälttävlan. För mig ett ganska lätt tempo att känna mig säker på att kunna hålla med Othello.

Tempo Tabell m/min H90 480, H100 500, CNC1* 520, CNC2* 550, CNC3* 570, CCN1* 520, CCN2* 550, CCN3* 570.

Jag galopperar på en vall. Önskvärt hade varit lite backar och kullar eller en slinga i skogen alternativt en rundbana att träna på. Men jag tar vad jag har och då blev det en liten vall.

Det jag tänker på i galoppen är att finna en lätt sitts som jag har balans i. korta tyglar för att inte få hästens huvud för lågt i det låga tempot. 480m/min tempo är inget tempo man behöver sitta och driva hästen och öka på galoppen hela tiden. Den lägger sig själv i det tempot, tycker jag. Huvudet bör då vara högre för att ha hästen mer på bakbenen, där med de kortare tyglarna. Jag reglerat tempot mycket med min sits och ökar aldrig på en häst som börjar bli trött. Det är när hästen blir trött som skador sker. Jag galopperar självklart i båda varven och jobbar på hästens svagheter.

Efter 5min galopp är det trav som gäller. Travar några minuter tills mjölksyran börjar släppa. Skrittar sedan tills hästen gått ned i puls. Jag har ingen pulsmätare  men brukar kolla på hästens andning (näsborrarna) och checkar av välbefinnandet. Innan jag lägger in ytterligare 5min galopp i 480m/min tempo.

Efter andra rundan med galopp räckte det för min häst och jag börjar nedvarvningen. Han började bli ordentligt trött på slutet. Då blir jag försiktig med att pressa honom ytterligare. Det är hans första pass och gör det på så vis inte för tufft för honom. Detta kan man succesivt öka på efter att styrkan och konditionen börjar falla på plats. Jag tror på att känna in individen.

Något att tänka på är att man ska göra kloka av saktningar och inte bara ta tillbaka i bromsen. Sitt upp med överlivet, driv hästens bakben in i trav så att den inte tar all sin vikt på frambenen. Detta förebygger snubblingar och eventuella vrickningar när hästen är trött.

Nedvarvning i trav. Låg och rund form. Lägre än i början på passet jag låter hästen sträcka på halsen ordentligt och joggar honom långsamt till han kommer igenom i kroppen och får bort mjölksyran. Ca 5-10 min.

Jag sitter av och skrittar hästen från marken i ytterligare 10 min. Att sitta av hästen när man skrittar av får hästen att slappna av i ryggen och den trötta hästen slipper skritta runt med ryttaren på ryggen. För min egen det är det skönt att gå lite sista minuterna och få lite blod i vaderna och benen igen. Att stå i en lätt sitts tar lite på ryttarens ben också 😜.

När jag kommer in efter ett pass som detta försöker jag kyla av hästens ben och kropp för att minska risken för inflammationer. Fram med vattenslangen och låta honom stå en stund och spolas. Det älskar han. Jag drar sedan av vattnet med en vattenskrapa.

Stretching. Den rutinmässiga stretchingen behövs verkligen efter ett pass som detta. 480m x10min= 4800m lätt matte. Stretchingen har jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

Avslutar med massage av rugg och bakdel.

Ungefär så ser ett lättare konditionspass ut för mig. Det ökas på efter hand och är något som inte görs allt för ofta. Max en gång i veckan och inget jag gör under perioder med mycket tävlingar. Jag har någon månad nu som jag inte kommer starta någon klass och väljer nu att lägga in det som lite extra träning.

I morgon kommer Othello att gå ett lättare lösgörande pass på ridbanan för att minska på träningsvärken.

  • 66 visningar

Gillar