Känna in natten

Det är viktigt med sömn när man idrottar. Min sömn har varit varierad under åren. Jag har alltid varit väldigt lätt väckt. Under mina tonår sov jag riktigt dåligt och vaknade flera gånger undre varje natt. En period jobbade jag natt och sov på förmiddagen. Det har gjort att jag kunnat analysera mitt behov ganska väl. Jag tror också att jag skulle ha kunnat använda mig mer av sömnen som ett verktyg i prestation utifrån min analys.

🧐sex timmar tillgodoser mitt faktiska sömn behov.
🧐att sova utan mörkläggning/rullgardin får kroppen att följa dygnet.
🧐ökad träningsmängd ger bättre sömn.
🧐en bra säng för ryggen skapar lugn och ro.
🧐att sova bort halva dagen gör mig tröttare, inte piggare.

🧐motion ger bättre sömn. Ju mer jag tränar ju mer sömn behöver jag.

🧐det kan vara värdefullt att gå och lägga sig tidigt ibland.

🧐något jag ångrar är att jag inte använde mig av sömnen på bästa sett under min tid i skolan.

🧐fokusera på vad du kan göra bättre istället för att fokusera på varför du inte kan sova.


  • 48 visningar

Gillar