Vilken mysig och äventyrlig dag vi har haft! I väntan på vår hyr bil skulle komma tog vi en fika inne i en liten mysig gränd. Efter ett tag rullar en gul bubbla in på den smala vägen och det var tydligen vår hyrbil! Supergullig!! Åkte först till ett slags torp/lantställe som var sååå mysigt!!! Dem sålde blommor, ljus, bakverk, middag, hudvårdsprodukter, tvålar och mycket mer!

Sedan drog vi vidare, upp upp upp på ett högt berg, på små dåliga grusvägar med en sån fin utsikt över ängarna. Åkte till två vattenfall, var av ett som vi badade i. Väl tillbaka har vi ätit vår gratismiddag på hotellet och nu sitter jag och Marcus och skriver på hans CV som han skall sända ut i Melbourne! Imorgon skall vi upp tidigt så vi kan ha bilen innan vi behöver lämna tillbaka den sedan tror jag det blir surfinglektioner!
Puss och hej, inte långt kvar tills jag är hemma i kalla Sverige igen!

Returned to mysiga Brisbane! Varit supermysigt dagar!

Jag och Emma gick promenader efter promenader och var så välförtjänta ett bad i lagunen efter 1h omväg i staden haha!

Jag, Emma, mackan, ellie och catte hade bbq kväll nere vid en park. Grillade hamburgare och kollade på fina Brisbane, mysig kväll!

Och imorse vid halv åtta gick jag upp för att tanken lång promenad runt Brisbane, 2,5 h senare var jag tillbaka. Gick och gick, var så otroligt skönt! Gick förbi lagunen och simmade runt där och sedan fortsatte min promenad. Hittade en gräsplätt med underbar utsikt där jag gjorde lite intervaller (BARFOTA) då jag efter ca. 20 minuter in på promenaden fick skoskav. Väl tillbaka i lägenheten såg jag mina blåsor haha! Imorgon åker jag och mackan till Byron bay och möter upp Emma igen och hennes kompis. Skall vara där tills den 4e sedan blir det Sydney!

• 227 Readers

Efter dykbåten har vi varit här i Carins i två nätter. Igår hyrde jag och Emma bil och åkte ut på vattenfalls jakt. Åkte till 3 olika ställen och vattenfallen var jättefina, men vad det ÖSTE ner regn. Innan vi ens badat var vi dyngsura haha! Vilket i sig var ganska kul haha! Marcus har haft matförgiftning så han låg hemma. På kvällen firade vi att det bar Australia day med gratis bbq på vårt hostell och efter det gick vi till Gilligans, ett hostell/utställe. Stannade inte så länge för Marcus fick ont i magen igen så följde med honom hem.

Idag har inte gjort så mycket. Varit fint väder så har tagit promenader runt om i Cairns. Gick förbi en matmarknad där vi köpte grönsaker till vår tacos middag. Sedan har vi solat och badat vid lagunen här i Cairns. Imorgon morgon åker jag och Emma till Brisbane! Marcus åker ikväll. Sedan är planen att stanna där i några nätter och sedan dra vidare till Byron Bay!

• 311 Readers

Äntligen i Cairns och jag och Mackan har nu checkat av dykning i barriärrevet! Så otroligt häftigt. Bodde på en stor båt i tre dagar, dykte, åt riktigt god mat, och njöt av att vara ute till havs. Såg revhaj, sköldpaddor, cowtailed ray, gigantiska musslor, och massor med fiskar i olika färger! Gjorde 8 dagsdyk och 1 nattdyk.

Nattdyket var jag så nervös för, grät en skvätt inne i hytten och sen tog jag på mig min stingersuit, hoppade i min utrustning och tog ett kliv ut i det kolsvarta vattnet där det var fullt med äckliga stora fiskar simmandes på vid vattenytan. Usch vad läskigt men ångrar mig inte alls, var riktigt häftigt (faktiskt!!!) inte så mycket bilder utan mest videos som jag får visa när jag kommer hem.

Men vi hade det super och nu skall jag gå och lägga mig. Imorgon är det Australia day, och då skall vi ut och kolla vattenfall och världens äldsta regnskog!

• 339 Readers

Fördröjt inlägg!! Dagarna har bara flugit förbi här och inte hunnit uppdatera. Just nu är vi i Cairns men tänkte visa lite bilder ifrån Magnetic island först så det blir i rätt ordning. Bodde alltså på ett hostell/ koala reservat så fick krama, gosa och hålla koalor!!!! Dem tog även hand om de koalor som inte fick plats på koala sjukhuset i närheten, så dem skall få det så bra som möjligt! I Magnetic stannade vi i två nätter, hyrde bil och tog långa promenader upp på topparna på ön för att se fängelsehålor, utkikstorn osv från andra världskriget. Riktigt mysig liten ö, med vilda koalor och massa wallabies.

• 336 Readers

I land igen efter bott på segelbåten ”spank me” haha! Båten har vunnit ett stort race från Sydney till Hobard 1980 som jag nu inte kommer ihåg.
Vi snorklade på olika rev, tyvärr hade det varit en stor storm som gjort att stora delar av reven var döda. Så tråkigt när man på andra ställen ser så mycket olika färger och att allt är i rörelse, stora färgglada fiskar och massor med olika former på korallerna.

Sedan åkte vi såklart till... whitsundays whitheaven beach!! Världens finaste strand, då de var som att gå runt på mjöl. Så otroligt små och fina sandkorn. Den sanden använde dem faktiskt när man byggde Nasas teleskop! Jag och Marcus var dem första som kom dit, efter några timmar så var den delen fullt med människor så riktigt uppskattat att vi fick chansen att vara där och se på allt det fina innan alla kom!

Det som var tråkigt var att besättningen var riktigt arga och skällde ut alla efter noter av de mest oklaraste anledningarna. Men det gjorde att gruppen kom lite närmare iaf haha!

Nu är vi på en 5h buss som skall ta oss till Magnetic island, Townsville !

• 461 Readers

Halli hallå!!

Vi har lämnat Agnes Water, åkt 12 h nattbus och kommit fram till Airle beach. En lite met flottigare stad. Känner lite USA feeling haha! Första dagen låg vi vid en allmän pool i gräset nästan hela dagen, sedan gick en promenad runt staden. Igår natt åskade, mullrade och öste ner regn!! Och idag har det varit mulet väder så har mest spelat kort, fikat och bara gått runt. Imorgon skall vi åka till Whitsundays så hoppas verkligen vi får en blå himmel imorgon!

Bilderna tagna i Agnes Water

Förresten!! Vi tog en surf lektion i Agnes Water. Var såååå kul! Fyra timmar i vattnet och försökte ställa oss upp. Klarade ca 3 gånger haha!!

• 537 Readers

Vilka dagar jag har haft!
Fraser island var verkligen över mina förväntningar. Sett så otroligt vackra ställen och njutit av miljön varje sekund. Åkt runt i jeepar på stränderna för att komma fram till de olika ställerna vi skulle kolla på. Vinden i håret, musiken på högsta volym och de vita stränderna och de turkosa havet som vy när vi susade fram i stranden. Älska de!

Vi var förbud på att bada på de kilometer långa stränderna pga hajar och de farliga maneterna så inga människorna på stränderna förutom några locals som fiskade från strandkanten. Istället bada vi i olika laguner på ön.
Världens största sandö resulterar i väldigt mycket promenader i tung, stekhet sand men även små delar i djungeln där jag och Marcus såg en halv meters stor ödla. Djuren här i Australien är så himla olika ifrån i Sverige.
Alltid något som skiljer sig, vissa flugor är lika stora som en pingisboll, om dem inte är det så är dem i en lysande grön färg. Spindlarna har lila prickar på sig haha!

Våran grupp bestod av ca. 25 pers. Vi sov i tält och gjorde mat under en pressening. Var en jätterolig upplevelse!

Nu laddar vi om batterierna för att åka 6h i en buss till Seventeen seventy för att ta en surflektion!

• 600 Readers

Nu är vi i Rainbow Beach och skall ut tidigt imorgon bitti för att åka ut till Fraser island. Skall vara där i 3 dagar och två nätter. Kommer förmodligen inte ha någon service på ön.

• 657 Readers

Nu är vi i Noosa. Vaknade vid 6 tiden och väntade tills Mackan vaknade. Efter vår delikatess frukost beståendes av havregrynsgröt med äpplemos och banan så begav vi oss på en herrans lång promenad. Vi båda fatta inte hur långt vi egentligen skulle gå, och i denna värmen!!! Gick i 2,5 h!! Var heeeelt slut när vi äntligen kom fram till Sunshine Beach haha! Slängde oss efter vattenkranen och sedan ut i havet. Trots våra sönderbrända kroppar var det helt klart värt det! Vilken utsikt det var där vi gick! Helt otroligt.

Sista bilden är på vårt hostels kök, där vi lagar vår mat. Imorgon bär de av till Rainbow beach där vi möter upp Marcus kompis Emma! Sedan är tanken att vi tre sakta med säkert tar oss upp till Cairns!

Hoppas ni har det bra där hemma!! Kram