STRESS

Hej på er! Hur är läget?

Jag själv har mått sådär de senaste dagarna. Har känt mig stressad och haft grov ångest ca varje morgon och innan jag ska sova. Det känns som att jag har alldeles för mycket grejer som snurrar i huvudet just nu och väldigt många grejer som jag känner att jag måste göra. Då blir det såhär. Sen är jag ju mycket känsligare mot stress efter att jag var sjukskriven för utmattningssyndrom i höstas/vintras. Är ibland orolig att det ska bli för mycket igen. Speciellt nu när jag ska börja plugga och sen jobba parallellt med det. Att få ihop vardagen osv utan att det ska kännas stressigt.

Små grejer blir lätt stora grejer för mig. Men jag minns att läkaren sa att det kunde bli så efter utmattningssyndrom. För vissa kunde det ta flera år innan man ”var sig själv” igen. Fan. Blir stressad bara jag tänker på att jag är känslig mot stress.

Om det är någon som också varit/är i liknande sits som mig så får ni gärna berätta om hur ni tog er ur stressen!

Gillar

Kommentarer

artist
artist,
Hej, jag har haft utmattning... har fortfarande inte återhämtat mig helt. Men saker som hjälper mot stress är att promenera/eller bara vara i naturen, meditation eller avslappning (finns mycket på Youtube), yoga, lugnande te (alltså utan tein typ örtte eller rött te) att stänga av tv telefon dator en timme innan sängdax och tex läsa en bok. Läs gärna böcker med positivt innehåll. Finns ju mängder av självhjäls böcker. Mia Törnblom har ju skrivit flera böcker om självkänsla. Det kan vara bra att läsa om sådant. Att ägna tid åt att bygga upp sig själv och sin självkänsla
Jag vet att det kan ta tid efter en utmaning då självförtroende och självkänsla lätt får sig en törn. Men det går att må bättre. Kan rekommendera mediyoga, finns yogapass på Youtube. Är en lugn yogaform där man kommer ner i varv. Yoga med Helene brukar jag göra yoga efter på Youtube. Hoppas att något av detta kan hjälpa dig. Stor Kram.
nouw.com/artist
johannakjell
johannakjell,
Försök stanna upp och andas ut. Lätt att säga, men försök❤️❤️
nouw.com/johannakjell
Toril
Toril,
Usch vad jobbigt, relaterar så mycket ❤️ Man får inte glömma bort att stanna upp och andas hela vägen ner i magen då och då, så viktigt ❤️
nouw.com/toril
Tiobarnsmamman
Tiobarnsmamman,
Jag har haft ångest sen jag var barn,försökte säga det när jag kom i lagom ålder att förstå att det var ångest trots flera läkarbesök och även Bup besök så fick jag höra att sånt hade man inte när man va så liten,sa dom,men nu i vuxen ålder så vet jag nu att jag hade det redan då.
nu har det äntligen börjat bli bättre men kommer nån dag i veckan fortfarande💖
nouw.com/tiobarnsmamman
Chanapha
Chanapha,
Kan verkligen relatera till det du skriver. Testa gärna yoga, tror att det kan hjälpa. Kram <33
nouw.com/chanapha
Emma
,
Var också sjukskriven för utmattningssyndrom/stress och känner verkligen igen mig i din beskrivning.
tillslut insåg jag att jag var tvungen att bli lite med ”självisk” och sätta mig själv i första hand. Det går inte att vara alla till lags och göra alla nöjda hela tiden. Jag fick tex tacka nej till saker som gjorde mig stressad/var för jobbiga, även om det kanske gjorde folk besvikna. samtidigt förstod ju de som stod mig riktigt nära att jag behövde och fortfarande behöver göra så för att må bra.
Att sätta gränser var det som hjälpte mig mest. Hoppas du mår bättre snart❤️
jenniferpersson
jenniferpersson,
♥️♥️♥️♥️♥️
nouw.com/jenniferpersson
Cornelia
,
.
ellenholmberg
ellenholmberg,
menderley
menderley,
Åh, vad ledsen jag blir när jag nu ser att min kommentar bara blev en punkt..
Jag ska försöka sammanfatta det jag skrev i punktform nu istället! Detta hjälpte mig när jag var längst ner på botten.

- Medvetenhet. Du är medveten om din situation, och därför har du också möjlighet att påverka den. Det låter klyschigt, men det första viktiga steget för att kunna göra något åt sin stress och ångest är att vara medveten om den situation man befinner sig i. Du har symptomen för stress och ångest, men du är inte dem. Låt inte dessa begrepp definiera dig, för du är mycket mer än så. När kroppen går på helvarv är man också väldigt mottaglig för yttre påverkan och då är det viktigt att ständigt påminna sig själv om att du är mycket mer än bara stressad och ångestladdad. Du är en inspirerande, klok, vacker och driven tjej.

- Somliga dagar vaknade jag och kände att jag klarade av allt och jag var solskenet själv, medan somliga dagar kom jag inte upp ur sängen. Hela jag var i obalans, och obalansen i sig gjorde mig ännu mer stressad.. det blev en ond cirkel. För att bryta de onda cirklar jag har, oavsett vad de än består av (ångest, stress, ilska, sorg etc..) börjar jag varje dag med att skriva dagbok. Det behöver inte vara många rader, men ge dig själv en stund på morgonen som bara är din stund. Skriv om saker som gör dig glad, tacksam just nu. Drömmar, funderingar.

- Kommunicera med din omgivning. Var uppriktig i hur du mår, och be om hjälp. Ofta tänker jag ”jag ska klara mig själv”, men det är viktigt att våga släppa sina medmänniskor inpå den situation du befinner dig i. Hjälp dem hjälpa dig.
nouw.com/menderley
jenniferpersson
jenniferpersson,
Tack snälla snälla du! Ska verkligen ta åt mig av dina tips♥️
nouw.com/jenniferpersson
menderley
menderley,
- Struktur, gör en prioriteringslista och markera de allra allra viktigaste punkterna du behöver göra. Ganska snart inser man att man tror att man hinner med allt, och blir i stället stressad när man sedan inser att man inte hann med hälften.. Ett dygn har bara 24h och av dem är det jätteviktigt att du fokuserar på din sömn. Jag lever lite efter Skalman-principen. Sömn och kost är det absolut viktigaste för mig, och att planera matsedel i förväg så att jag garanterat vet att jag får i mig alla näringsämnen och en allsidig kost. En stressad och nedstämd kropp har oftast ett nedsatt immunförsvar, så var generös med matintaget. Unna dig bär, grönsaker, allt gott för kropp och knopp.

Testa att stänga av mobilen, eller lägga den i ett annat rum, när du genomför din lista för dagen. Forskning visar att stressade människor tenderar att ständigt söka sig till mobilen oavsett aktivitet, för att vår fokus redan är ”störd”.

- Yoga, mer tid i naturen, stäng av sociala medier, skriv, måla.

Jag hoppas att allt är väl med dig, och att du får en go helg.
Ta hand om dig!
nouw.com/menderley