Varför BCAA?

Något som är riktigt hett på markanden och inom träningsvärlden just nu är aminosyror i form av BCAA eller EAA. Det som dock är svårt för flertalet av oss att veta är vad det är för skillad på BCAA och EAA, vad är egentligen BCAA och vad gör dessa aminosyror i vår korpp? Är det ett måste att dricka aminosyror när man tränar? Jag vill nu försöka klargöra frågorna kirng aminosyror, BCAA och EAA för er som är intresserad om detta!

Jag själv använder mig av BCAA och aminosyror på de dagar som jag tränar styrka, ca 3 gåner i veckan och fullkomligt älskar smaken av alla de som jag använder. Kanske bara haft tur hittils, haha.. Har tyvärr inte hunnit testa så många fler märken än FEMIMAL, Aldrig Vila och SISUNUTRUTION (som ni kan se på bilde ovan) så kan tyvärr inte ytta mig om smaker på andra märken, vilket jag dock skulle vilja göra i detta inlägg. Jag dricker BCAA för att få i mig de amonosyror som jag känner att jag behöver för min muskeltillväxt eftersom jag inte är helt säker på att jag får i mig tillräckligt utav dessa i min kost, eftersom jag inte dricker mjök eller äter speciellt mycket av någon mejeriprodukt.

Det som vi kan vara överens om gällade BCAA och EAA är att de båda är unika och att de tas upp direkt av vår kropp utan att behövas delas upp utav vårt matsmältningssystem. Detta för att aminosyrorna är fria, dvs inte uppbundna med andra syror. Det resulterar i ett snabbt upptag i kroppen, till skillnad från mat och proteinpulver där maten och pulvert måste delas upp i mindre delar för att kroppen skall kunna ta tillrätta på det. Eftersom att BCAA och EAA är lättupptagliga för vår kropp är de viktiga för muskeluppbyggnad.

Vad är då aminosyror? Aminosyror är byggstenar för våra muskler, hormoner och enzymer och har en extremt viktig roll för vårt immunförsvar och för vår energi. Totalt sett finns det 20 stycken aminosyror och kroppen kan själv tillverka 11 stycken. Det betyder att kroppen inte kan tilverka 9 stycken av dessa och är något som vi måste få i oss på andra sätt. Aminosyrorna kallas för essentiella (de är livsnödvändiga), och icke essentielle (de är icke livsnödvändiga). De som kroppen inte kan tillverka själv är de essentiella aminosyrorna (kallas också för EAA) utan vi måste få i oss dessa syror på annat sätt, dvs via mat. Av dessa 9 essentiella aminosyror så kallas tre utav dem för grenade aminosyror, dvs BCAA.

Om du vill äta rätt mat för att få i dig aminosyrorna i stället för att använda kostillskott i forma av BCAA och EAA så hittar man aminosyror i de proteinrika livsmedlen så som fisk, fågel och mejeriproduketer. Men på grund av allergier, dieter eller att man äter vegetariskt så kan det vara svårt att få i sig tillräckligt av aminosyrorna via kosten. Därför tycker jag att kostillskott kan vara till god användning. Jag vill dock inte påstå att du måste köpa tillskott för att få i dig dessa aminosyror eftersom kosten ofta röcker till. Men vi resonerar alla på olika sätt om vad som är bäst gällande kostillskott eller mat och det är upp till oss själva att avgöra vad vi själva anser behövs för vår kropp. Detta inlägg riktar jag till er som vill veta mer kring dessa aminosyror och varför jag väljer att dricka BCAA.

BCAA som är genererade aminosyror och har funnits längre än kostillskott som kreatin. BCAA är faktiskt ett utav de bästa kostillskotten som man kan använda sig utan nör det gäller muskeltillväxt, fettförbränning och uthållighet. BCAA är som jag nämde tidigare genererade aminosyror och innefattar tre olika aminosyror, leucin, isoleucin och valin. Dessa aminosyror som BCAA innehåller är syror som kroppen inte kan tillverka själv utan man måste på på ett eller annat sätt få i sig dom själv. Är målet att få en muskeltillväxt eller bättre fettförbräning så är faktiskt BCAA ett måste för kroppen.

BCAA har under flertalet studier visat sig fungera som en prestationshöjare och är därför en ultimat källa för arbetande muskler som behöver energi. Men BCAA fungerar inte bara som en energikällan utan den hjälper din kropp att öka intaget av fettoxidationen som gör att du kan träna hårdare och längre utan att vli trött lika snabbt. BCAA utgör 35% utav din muskelmass och är därför en avgörande faktor för muskeltillväxt.

EAA heter de essentiella aminosyror som innehåller leucin, lysin, fenylalanin, treonin, valin, histidin, isoleucin, tryptofan och methionine. EAA innehåller alltså alla den 9 essentiella aminosryror som kroppen inte kan skapa själv. Dvs EAA fungerar på samma sätt som BCAA men innehåller som sagt 9 aminosyror i stället för 3 som BCAA gör. Men både EAA och BCAA innehåller aminosyran leucin som enligt studier skall vara den prestationshöjande syran.

Skillanden mellan BCAA och EAA är dock inte helt framkommen än och om skillnaden av dem spelar någon större roll. EAA är dock ofta känt för att ha en speciell smak och att priserna för EAA är hägre. BCAA frastår därför som ett bättre alternativ i både smak och prisnivå eftersom de ofta smakar mycket bättre och priserna är oftast lägre. Vad som är bäst för dig och din kropp behöver därför inte handla om fördelar eller skillander på dessa priduker utan hellre om dina personliga förkärlek.

Gillar

Kommentarer