Träningsövning - lucka 5

SQUAT - BENBÖJ

20 reps * 3 set

I dagens lucka ska vi träna benböj, även kallat squat. Denna övning kan du göra med eller utan vikt beroende på hur pass mycket dina muskler orkar eller beroende på om du vill träna musklerna större eller mer uthålliga.

Ska du använda dig av vikt så placerar du stången över din kappmuskel, dvs precis nedanför nacken.

Sedan ställer du dig axelbrett med benen och har tyngden på mitten av foten. Andas in ett djupt andetag samtidigt som du spänner magen och bålen för att ryggen skall bli stabil. Du ska försöka hålla ryggens linje rak och neutral genom hela övningen, dvs inte svanka för mycket eller bukta ut för mycket. Skjut bak rumpan och böj samtidigt på knäna. Du ska arbeta med knäna i den riktningen som dona tår pekar mot. Gå sedan så pass djupt ner att du klarar av att hålla ryggens linje rak och neutral och så du inte fäller ryggen framåt för mycket. Pressa nu dig uppåt med hjälp av rumpmuskler och lårmusklerna och andas ut när du är uppe i startposition.

Tänk alltid på att
Knäna ska hålla samma riktning som dina tår. Se till att tyngden ligger mitt på foten så du inte deller inåt med knäna på grund av felbelastning.

Håll ryggens linje rak och neutral från start till slut.

Gillar

Kommentarer

Tilda,
Hoppas du har en superfin tisdag, kram ✨🌸
tildas.itgirls.se