Tips på HIIT träning

HIIT träning är för många både jobbigt och tråkigt. För mig är det så och gruvar mig alltid inför HIIT passen även fast jag vet att dessa är fantastiska för förbränningen. Tror att det är det jobbiga och känslan av att vara helt slut som skrämmer mig på ett sätt så jag inte vill köra dem alls, haha! Men visst är känslan helt fantastisk när dessa HIIT pass är slut!? Det som dock kan göra denna träningsform tråkig för många och mig själv är att man inte vet hur man kan utföra den. Ofta har man en tanke kring det, dvs intervallträning ute eller på löpband. Vilket inte alls är så otroligt roligt om man frågar mig. Speciellt inte om man tränar HIIT 2-3 gånger i veckan, då blir ma snabbt less på att göra denna träningsform på ett och samma sätt jämt. Det tar sådan tid känns det som! Jag tänkte därför passa på att tipsa er om olika sätt som man kan träna HIIT på!

Sprinta i Uppförsbacke
At springa på en platt mark gör man ofta och kan va rogivande och ett enkelt sätt att träna HIIT på. Välj i stället nästa gång att träna HIIT i uppförsbacke så kommer du tillföra något helt annat till din träning än på platt mark. Att sprinta i uppförsbacke tränar din kondition på samma sätt som du kommer åt flertalet muskelgrupper på samma gång!
Hitta en kulle, väg, långt dike eller något i din närhet där du kan kuta uppför, backen får inte vara för brant då det kommer bli extremt tungt efter några repetitioner. Börja på den plana marken, några meter från kullen och kuta tills att du kommer till uppförsbacken och då trycker du på lite till ända tills att du nått toppen. Låt detta pågå i 30 sekunder från den platta marken till toppen.

Boxning
En form jag aldrig tidigare testat på mer än på skolans idrott, men jag är otroligt sugen på att börja, eller i alla fall att köpa en boxningssäck och handskar som jag kan ha i hemmet. Detta är en otroligt tuff träningsform och kommer träna hela din kropp och göra slut på dig efter slag åt alla håll på olika sätt. Boxning är också ett sätt för många att ta bort negativa tankar och rensa huvudet.

Hopprep
En träningsform som tränar många muskler och ökar pulsen mycket samtidigt som de tränar din koordination. Hopprep kan man hoppa vart som helst och är också billigt att köpa och de finns på butiker överallt. Ditt hoppande i HIIT stil kan varieras beroende på hur pass duktig hoppare du är. Du kan hoppa vanliga enkla snabba hopp som nybörjare och sedan som van hoppare kan man avancera och lägga till dubbelhopp och andra trix för att höja pulsen ännu mer.

Rodd
Denna maskin hittar man på alla gym och är fantastisk träning då du kan träna styrka som kondition på den. Börja med att värma upp i 5-10 minuter och sedan ror du så snabbt du kan i 30 sekunder och vilar sedan i 30 sekunder. För att lättare kunna hålla en bra takt här så lyssna på favoritmusiken med snabb takt för att ta dig igenom allt. Upprepa dessa 30:30 i 10-15 minuter och sedan varvar du ner med 5-10 minuter sakta rodd.

Crosstrainer
Är en maskin som man rör hela kroppen i. Blir som en springande/skidåkande rörelse där armar och ben rörs fram och tillbaka. En gudomlig maskin som jag själv äger i mitt hem då de är billiga att införskaffa! Perfekt maskin att träna kondition i där man kan köra gång, löpning, intervaller osv.
Börja med att värma upp i 5-10 minuter och sedan kör du så snabbt du kan i 30 sekunder och vilar sedan i 30 sekunder. För att lättare kunna hålla en bra takt här så lyssna på favoritmusiken med snabb takt för att ta dig igenom allt. Upprepa dessa 30:30 i 10-15 minuter och sedan varvar du ner med 5-10 minuter på crosstrainern.

Gillar