Instagram jennifereriksson93Instagram jennifereriksson93Instagram jennifereriksson93Instagram jennifereriksson93Instagram jennifereriksson93Instagram jennifereriksson93Instagram jennifereriksson93

Tips för vinterlöpning

Det är alltid svårt att veta hur man ska träna när man tränar löpning under vintern. Jag tänkte ge dig tre tips på hur man kan träna löpning under vinterhalvåret som jag själv använder mig utav.

Korta rundor: Spring kortare rundor i ett behagligt tempo i stället för att köra långa och jobbiga pass. Vid korta rundor får du lättare att hålla kroppen varm hela tiden eftersom du håller ett medelhögt tempo genom varje runga och vid fler rundor får du en chans att både klä av och klä på dig. Ofta blir man kall och nedkyld under längre löprundor och vid kortare rundor kan man undvika detta.

Har du motvind eller medvind? Vind är något som gör att kyleffekten blir större och det gör att du fryser lättare då vinden blir kallare. Försök hitta platser i tex skogen eller dylikt som är lite undangömd från vinden. Finns det ingen möjlighet till vindstila områden för din löptur kan du springa mot vinden under första delen av passet eftersom du då är pigg och orkar hålla ett högre tempo, vilket gör att en nedkylning undviks. Du slipper då springa med en trött och svettig kropp mot vinden som i sin tur kan bli kall och öm.

Träna inomhus är ett alternativ under vinterhalvåret eftersom vädret ofta kan göra att man inte vill eller kan vara ute och träna. Blåser det för mycket eller temperaturen är för kall kan ett pass inomhus vara bättre. Där kan du träna intervaller och tempopass då dessa ofta är svåra att få till under vintern. Passa därför på att köra dina intensivare pass på löpbandet, i trappmaskin, på crosstrainer eller liknande de dagar när du helt enkelt vill vara inne. Det hjälper dig att hålla en högre kvalitet på passen och vid intervallträning är det alltid (enligt mig) skönare att springa i linne och shorts.

Gillar