Tips för träning under varma dagar

Värmen håller i sig och gissar att fler av er sitter hemma och vill träna men värmen hindrar en från att göra det man vill. Hur kan man då tänka och göra för att träna även de dagar när det är som varmast? Jag tänkte dela med mig av lite allmänna tips på vad man bör tänka på samt tips på hur jag själv tänker kring träning i värme.

1. Använd mornar och kvällar.
Temperaturen är som lägst på morgon och kväll och under de varmare dagarna är det därför bäst att lägga träningen under dessa tider. Antigen passar man på att kliva upp någon timma tidigare och får klart träningen innan dagen börjat och man har sedan resten av dagen framför sig till annat. Är man ingen morgonmänniska som jag så kan man nyttja kvällarna. Jag brukar träna löpning på kvällar och åker då till en mysig plats med vatten och natur som jag löptränar vid. På så sätt har du hela dagen på dig att göra saker och avslutar dagen med ett träningspass. Vilket du än väljer så får du träning i behagligare temperaturer.

2. Låt värmen styra träningen
På dagen när det är varmt ute så stiger pulsen och kroppen får arbeta extra, därmed behöver du låta värmen styra ditt tempo i din träning. Vilket innebär att du håller ett lägre tempo under de varmare timmarna på dagen. Om du har en dag där du vill hålla ett högre tempo är en rekommendation att träna på morgonen runt 06 eftersom temperaturen då är som lägst. Om inte du är en morgonmänniska fungerar även kvällar runt 20 och framåt mycket bra!

3. Se till att få i dig vätska.
När det är varmt ute svettas du mer under tiden du tränar. Det är därför viktigt att du tar igen det du svettas ut med vatten och salt eftersom svett är vatten och salt. För att få i dig tillräckligt med vätska när du tränar kan du använda sportdryck, vätskeersättning, salttabletter osv.

4. Träningskläder anpassade för värmen.
Svala träningskläder är för mig ett måste när det är varmt ute. Även plagg som både är svala och skyddar dig från solen. Personligen tränar jag gärna i lösa t-shirtar / Linnen och korta shorts.

5. Keps!
Använde keps under Stockholm marathon och gud så skönt det var! Huvudet hålls skuggat under hela träningspasset och när det blev varmt kunde man blöta kepsen för en mer långvarig kyla. Keps fungerar därme bra för både kyla och solskydd.

6. Solglasögon.
Någon som jag själv är dålig på men försöker bättra mig. När det är så pass ljus ute är det jobbigt för ögonen att vistas en längre tid i ljuset och solglasögon låter ögonen vila lite under träningen. Med solglasögon minskar man också risken för solblindhet, något som är ofarlig med svider och gör ont!

7. Solskydd.
Som jag skrivit innan så är keps och plagg som täcker utsatta områden bra som solskydd! Men ska man vistas ute i solen under en längre tid och tränar i kläder som inte täcker mycket, ex shorts och sport bh är alltid solskydd bra för att inte bränna dig under ditt träningspass.

8. Kyl ner dig.
När man tränar utomhus i varmare temperaturer är det alltid bra för kroppen att kyla ner sig under träningspasset. En del som hjälpte mig att klara av Stockholm marathon i 30 graders värme! Det man kan tänka på när man kyler ner sig är att blöta kepsen om man har en sådan, sedan blöta ner handleder, hals och fotleder. Vi har nämligen mycket ytliga blodkärl i handleder, hals och fotleder och genom att kyla ner dessa delar så kyler man blodet i hela kroppen! Testa att spola handlederna i kallt vatten eller doppa fötterna i ett fotbad när det är varmt ute så får du känna hur skönt det är!

Gillar

Kommentarer