Sommarträning: Långa intervaller

Inlägg i samarbete med Hunkemöller

Sommar. Den tid på året som jag trivs bäst i. Jag är helt enkelt en tjej som gillar sol och värme. Utöver detta är jag också en tjej som verkligen älskar alla de olika aktiviteter som sommaren har att erbjuda. En av de allra bästa sakerna med sommaren är utomhusträning i alla former. Jag menar, bara känslan av att ta en löptur i skog och mark, med ljudet av fågelkvitter och fötterna som slår mot marken är något som fungerar som meditation för mig. Löpning är just en av de träningsformer som jag nyttjar sommaren mest till. Jag fullkomligt hatar att springa på löpband. Men fullkomligt älskar att springa ute i det fria. Helt kravlöst och bara njuta av livet, naturen och nuet. Något som jag också ser positivt med sommarträning är att det bara är denna tiden på året som jag faktiskt tränar i shorts. Jag är vanligen en rätt frusen tjej så därmed blir det träningstights resterande del av året och jag får helt enkelt passa på att njuta av bara ben under sommarmånaderna. Och tro mig, jag nästan bor i träningsshorts och sport-bh under dessa månader! hehe...

Ett träningspass som jag tänkte tipsa om idag är ett löppass bestående av långa intervaller.
Med långa intervaller går tiden snabbt och man blir inte uttråkad. Vilket är viktigt för mig när jag tränar löpning.
En annan fördel med långa intervaller gör att du blir mer uthållig. Samt om du kombinerar fart och längd på intervallerna på en sträcka/runda du ändå du skulle sprungit så blir din totala tid samma eller kortare än om du hade sprungit samma fart hela tiden. Vid långa intervaller ska du därmed hålla ett högre tempo än när du är ute och springer en längre runda men ett lägre tempo än korta intervaller. Testa dig fram för att hitta en hastighet som passar dig.
Ett tips gällande hastighet: Om du har en tävlingsfart på 10 km på 45 minuter så är 4.30-tempo lämpligt att hålla i de långa intervallerna.

Passet: 50 minuter total träningstid
Uppvärmning 10 minuter: lättare jogging.
Passet: 4 minuter löpning följt av 1 min promenad - detta repeteras i 6 omgångar.
Nedvarvning: 10 min lättare jogging.

Plaggen på bilderna kommer från Hunkemöller och du hittar deras sportkollektion här! (Klick)

Gillar