PLYO a la Aspenskog & Stålnacke

PLYO stod på dagens träningsschema från Caroline Aspenskog. Tog med mig min vän Louise på gymet för att utföra passet tillsammans. Vilket var en bra ide för att orka pressa sig igenom hela passet och inte låta hjärnspökena övertala en själv om att ge upp. Trots att jag bara kört PLYO 1 gång innan dagens pass tycker jag att det är en helt underbar träningsform och utvecklar så pass mycket i mig som jag inte innan lyckats med. Visst, jag ska inte understyrka om att PLYO är extremt jobbigt men det är också helt perfekt för alla mig (och alla människor) eftersom man kan anpassa takten efter sig själv och sin förmåga, vilket innebär att man kommer att orka mer och mer desto fler gånger man kört passet. Jag tror att om några veckor så kommer min PLYO träning att ha gett grymma resultat, för det tar så extremt bra i HELA kroppen! En annan fördel jag ser med PLYO är att passen går att utföra vart som helst eftersom att du egentligen inte behöver någon utrustning!

Vad är då PLYO?
PLYO är en träningsform uppbyggd av rörelser som ökar din spänst och är känd som hoppträning. PLYO Innefattar övningar där musklerna utövar maximal kraft under kortare tidsintervaller (t.ex 30 sek) med målet att öka kraften, spänst (hastighetsstyrkan). I PLUO lär man sig att flytta från en muskelförlängning till en sammandragning på ett snabbt eller "explosivt" sätt, såsom i specialiserad upprepad hoppning för att förbättra prestanda.


I PLYO passen använder man en stepbräda som man använder för att hoppa upp och ner på och i vissa fall en vikt-platta användas för att öka intensiteten och belastningen. PLYO är en mycket bra träningsform för att bli starkare, snabbare och mer explosiv!

Dagens PLYO pass bestod av 5 olika övningar med 30 sekunders aktivitet och 30 sekunders vila under 4 omgångar.
Varje övning utfördes i 4 omgångar (30 sek vila mellan omgångarna) innan man går över på nästkommande övning. Detta avslutades med 15 minuter power walk på löpbandet.

I följande video kan ni se ett PLYO pass tillsammans med Caroline Aspenskog och Anna Stålnacke. Dessa två tjejer är en grym inspiration och kan inte skatta mig mer lycklig att få ha Caroline som coach!

Gillar

Kommentarer

helenaoeberg
helenaoeberg,
Jag åker m Carro och Anna till Marbella i januari. Ska bli grymt skoj. Körde plyo-pass med Carro i somras, och hade problem att gå i 3-4 dgr efter haha, och då är jag ändå instruktör. MEN hade kört bandmaskinen som Anna just tagit in - som man driver på själv. Och det var nog det jävligaste jag gjort. Läpparna var blåa och benen skakade. så körde jag PLYO direkt på hehe, men vilken krigarkänsla det är. Och vilken grupp och coach! Även Anna. Bor bredvid Liljeholmen så är perfekt för mig! Ska se om jag hinner med något mer innan jan och resan 😃 Lycka till vidare med Din träningsresa! Kram // H
nouw.com/helenaoeberg