Nyttoingredienser för din smoothie

Det är nu ett väldans prat om superfood och man ser på sociala medier runt om att det konsumeras dagligen. Men vad är egentligen superfood och varför ska man äta superfood? Är superfood mode nu för att snart avta? Ja det återstår att se.

Superfood är matprodukter som ger din kropp mer näring men mindre energi vilket betyder att det är färre kalorier i superfood. Saker som hör till denna typen av mat är bär, te, proteinpulver, alger och frön. Superfood handlar egentligen om att man vill ha så näringsrik mat som möjligt och att man kan hitta sådan mat direkt från skogen i stället för att gå till butiken. Väljer man att lägga om sin kost till att konsumera större delar superfood så kan man faktiskt bli friskare eftersom man konsumerar mat som inte är besprutad och så vidare. Dock räcker det inte att man bara äter superfood produkter innehållande antioxidanter för att hålla sig frisk utan man måste se på helheten, dvs mat, sömn, träning, stress och så vidare.

Sammanfattningsvis är superfood bra och hälsosamt för din kropp som tillskott eftersom de innehåller hög näringstäthet i form av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Super för kroppen helt enkelt!
Nedan listar jag några superfoods som jag själv testat och där alla är en perfekt nyttoingrediens för din smoothie!

Spirulina: Är en alg som lever i både hav och sötvatten. Spirulina innehåller en mycket bra blandning av alla näringsämnen om man jämför med andra födoämnen. WHO har även förklarat spirulina som den femte viktigaste livsmedlet i dagens samhälle. Näringsämnena i spirulina är mycket lätta för vår kropp att uppta. Vidare så innehåller spirulina vitaminerna B, C, E, antioxidanter och fettsyror. Den är även rik på mineraler som kalium, kalcium, krom, järn, koppar, magnesium, fosfor, selen, natrium och zink. Vidare innehåller spirulina mycket klorofyll som är antiinflammatorisk och därför mycket gynnsamt för tarmarna, avgiftande och det är även viktigt för att blodet ska kunna koagulera/stelna.

Chiafrön: Dessa frön är rika på Omega 3, fiber, protein, fem gånger mer kalcium än mjölk och innehåller även andra viktiga vitaminer som är viktiga för kroppen tex sju gånger mer C-vitamin än vad apelsiner innehåller. Chiafrön är bra för din matsmältning på grund av den höga halten av kostfibrer. De är även bra för din hud och ditt hår och arbetar stärkande för det.

Chlorella: Är en näringsrik alg, en av de mest näringsrika till och med och består till stor del av vitaminer, protein, mineraler samt andra näringsämnen. Chlorella innehåller Omega 3 och Omega 6 som hjälper till att balansera PH värdet och stärker vårt immunförsvar. Chlorella är också den planta som innehåller mest klorofyll som också är en av de viktigaste näringssubstanserna och bidrar till bland annat rening av tarmar och blod, vilket hjälper kroppen att rensas från alla de gifter vi dagligen får i oss.

Acai: Är ett bär som är Rikt på vitamin E, kalium, kalcium, järn och anmärkningsvärt mycket antioxidanter. Aqai är fungerar positivt för din åldring, dvs uppkomst av rynkor. Bidrar till viktminskning och viktkontroll. Stimulerar din muskeltillväxt. Skyddar kroppen mot infektioner. Bekämpar inflammationer. Och hjälper till att stimulera din blodcirkulation.

Korngräs: Är fullproppat med vitaminer så som vitamin B1, kalium, järn och C-vitamin och innehåller även zink och B12, och mineraler och så även de livsviktiga aminosyror. Korngräs hjälper till att avgifta levern, stabilisera blodsockret, lindra matsmältningsproblem och arbetar antiinflammatoriskt.

Gillar