Nya favoritövningar för ben & rumpa!

Dagens styrkepass utfördes utomhus i strålande sol, vindstilla och 20 grader varmt. Varmt var det kan jag lova trots att vi bara tränade i shorts och sport bh! Styrkepasset idag var en uppstart av vecka 7 på BBG programmet kayla itsines och bestod utav en klassisk leg day dvs ben och rumpa i 30 minuter.

Övnigar som Burpees, sumo squat med hopp, step up och hopprep var några av dem som genomfördes. Vi avslutade sedan 30 minuter BBG med lite partner träning då vi verkligen fattat tycke för träning som kan eller rättare sagt kräver att man utför dem tillsammans. Eftersom dagens styrketräning handlade om ben passade vi därför på att lägga till två partner övningar för just ben som du kan se nedan. Dessa två övningar blev också några utav våra favoriter utav alla de partner övningar vi hittills testat. Vi beslutade därför att göra dessa övningar minst en gång i veckan med varandra.

Övning nr ett låter hamstring arbeta. Man skall alltså med hjälp av baksida lår luta sig framåt tills att man nuddar marken och sedan dra sig uppåt igen. Från början inan hamstring är stark nog kan man hjälpa till med armarna påväg upp, på samma sätt som i en armhävning.

Övning nr två låter båda parters ben arbeta. Den som ligger ner får samma övning som när man använder sig utav benpress på gymmet. Dvs man tränar rumpa och lår då man skjuter ifrån sin vän och sedan sjunker ner igen. Partnern som fungerar som vikt, tränar lår då den skall sitta 90 grader så mycket det går under övningen och tänka på att hålla låren spända. Är vikten för lätt kan vännen som agerar vikt hålla i en ytterligare vikt.

Vi utförde båda övningarna med 15 reps i 3 set. ​

Gillar