Mina favoritövningar för ben och rumpa.

Gårdagen bestod av ben och träningsvärken sitter där den ska idag.
Måndagar har för mig blivit en dag för att träna just rumpa och ben just för att Kayla's pass säger det. Idag kan jag dock inte tänka mig att träna något annat än ben på Måndagar. Nu har ni äntligen fått en förklaring på det. Kroppen och huvudet sätter sig i rutiner snabbt helt enkelt som sedan är svåra att ändra på.

Många har säkert problem med vilka övningar man skall göra när man tränar ben för att få det att ta just där man vill, eller så kanske inte inspirationen finns där. Jag tänkte därför tipsa er om mina favorit övningar för just ben och rumpa som man kan köra både i på gymmet och i sitt hem (som jag alltid gör).

Övningar:

Utfall - Gående utfall framåt med vikt i varsin hand eller med skivstång vid nacken.

Sumosquats - Bredbent squats och med vikt i händerna på samma sätt som när man gör en ''Gobletsquats'' dvs vid bröstet.

Hip Thrusters - Skuldror mot bänk/stol/soffa och fötterna på golvet. Lägg en tung skivstång eller tyngre vikt över höfterna och för dem upp (så högt du kan) och ned.

Hip Abduction - Liggandes på sidan på golvet och lyfter de övre benet upp och ned. Är du på gym kan en maskin användas för detta där du är stående och sätter fast foten i ett ''rep'' och drar foten/benet ut och sen in.

Medicine ball crab walk - Går sidledes som en krabba. För varje steg åt sidan man går så gör man en squat sidledes. En gående squat helt enkelt. (Kliver ner i en quat från vänster ben och kliver upp från squat med höger ben.) Ha gärna en tyngre vikt i händerna dvs medicin boll, hantel, mjölförpackning eller dylikt under denna övning

Har man inga hantlar, medicinboll, skivstång eller dylikt hemma så fungerar det lika bra med saker som finns i hemmet sedan innan. Tunga böcker, saker från skafferiet ex mjölförpackning, en tung låda osv. Bara fantasin kan sätta stopp för vad som är möjligt och inte.

Dessa övingar är några av de som jag försöker pumpa mest på för att bygga upp muskler kring hamstring och glutes. Jag Behöver definitivt mer muskler vid fästet av glutes och hamstring och känner att dessa verkligen tar på de ställen jag vill, även fast man inte kan punktförbränna. Testa själva att bygga upp egna sets och reps utifrån dessa övningar. Orkar du mer än 15 reps per set så har du för lätt vikt. Bästa vikt är när du orkar genomföra precis de reps du tänkt dig.
Var inte rädd för vikten, det är den som får dina muskler att växa!

Gillar

Kommentarer

LINNISGOOD,
Super bra tips! 😃 Tack
linnisgood.blogg.se