Kom igång med träningen

Det är nu strax över två år sedan jag började träna regelbundet och jädrar vad tiden går snabbt allstå! Jag har egentligen tränat under hela mitt liv men inte på de sättet som jag gör nu utan förut var det fotbillen som tog upp min tid. Men under 2013 (tror jag) slutade jag med fotbollen och tyvärr all träning över huvud taget och hade ett långt uppehåll till hösten 2014, när jag tog mitt beslut för att ta tag i träningen på grund av hur min kropp mådde.Jag tog nu beslutet för att börja träna och har sedan dess träncat 30 minuter per dag 5-6 dagar i veckan, med upphehåll för sjukdom, semester och vila såklart! Och detta har fått mig att bli som en helt ny person. Dessa endorfiner som flyger runt i kroppen under och efter ett träningspass, så magiskt alltså!

Jag vet att många där ute vill komma igång med träning men har svårt att verkligen komma igång. Så därför tänkte jag ge er lite tips på hur du kan komma igång med din träning!

Youtube och bloggar - Här finns mängder med inspiration och tips på övningar. Det är så ofta jag använder internet för inspiration på övningar och jag googlar ofta efter rumövningar och magövningar när man är less på sina vanliga.

Ha bestämda träningsdaar - Något som underlättar otroligt mycket just för att man vet vilka dagar som man ska träna och gör det inte lika lätt att skippa sin träning. Gör ett träningsschema för fyra veckor och bestäm vilka dagar du ska träna under veckorna. Tex jag själv träninar styrka måndag, onsdag och fredag och power walks tisdag, torsdg och lördag.

Planera dina pass - Att utveckla sina träningsdagar till en planering på vad man ska träna och vilka övningar som du ska göra. Detta underlättar när du väl tränar och du slipper stå och fundera på övningar under träningens gång vilket ofta får en att bli omotoverad och passet tar längre tid än det borde. Vet man i förväg vilken övning man ska göra så kommer kroppen automatiskt vara mer positiv till träningen.

Antlita PT - kan vara en bra början för att komma igång och vet hur man ska äträna och hur man genomför övnignarna på rätt sätt. Vill man inte lägga pengar på PT timmar så går det lika bra att använda en vän som kan fungera som din PT som stöttar dig i träningen och hjälper dig med övnignarna.

Testa dig fram - testa maskiner, övningar och testa träna med vikter. När dy testar på nya saker så kommer du lära känna din kropp och vad du gillar att göra. Det kanske känns jobbigt från början att göra saker som man inte tidigare gjort och har en rädsla för att göra bort sig, de behöver du inte oroa dig för, vi alla har varit nybörjare på allt. Känn efter på vikter vilken som passar dig bäst så du inte tränar för lätt eller för tungt osv.

Ett av de viktigaste tipsen är dock att inte gå ut för hårt i början. Ofta är det misstaget som många gör och även jag, det kan vara att man tränar för många dagar i veckan, för långa pass eller att man tränar för hårda och avancerade övnigar. Börja lungt för att jobba dig uppåt så slipper du bli rädd och less på det som du gör. Träningen måste kännas rolig och jobbig på samma gång men inte psykiskt jobbugt och absolut inte i början.

Gillar