Håll träningsmotivationen uppe

Det kommer alltid dagar när även eliten tappar sin motivation. Jag tappar själv ofta mottivation men har hittat små kryphål för att lura kroppen och på så sätt hitta igen den. Jag ska nu ge dig några tips på hur du kan ändra ditt tänk och utifrån det, hitta tillbaka till motivationen!
Dagarna kommer och går. Ena dagen är din motivation i topp och andra dagen finns den inte alls. Problemet som vi ska försöka lösa är hur man kan ta sig igenom dagarna när motivationen inte alls finns utan man befinner sig som i ett djupt hål där man bara står och trampar. Det som är vitkigt i detta är att ta sig ignom dessa tunga tankar och omotiverade huvudet för det är då som du stärker dig själv. Alla kommer att ha dippar under sitt liv och det är inte slutet på din träning utan det är bara en händelse på vägen mot ditt mål!
Vi hittar alltid ursäkter för att inte träna ''Jag har haft en sådan jobbig dag på jobbet idag så jag varken orkar eller hinner träna'', det är förmodligen en replik som många av er känner igen. En replik som fått er att stanna hemma och låtit huvudet vinna över er. För att övervinna denna tanke finns det olika sätt du kan tänka på:

- Tränar jag på min lunch så kommer jag att ha grymt med energi resten av dagen och orka med jobbet.
- Dessa saker (dvs de som verkar mycket vikigare än träningen) kan jag göra i morgon!
- Träning tar bara en timme och på den korta stunden hinner jag inte halka efter

Ytterligare en ursäkt som jag tror flera av er känner igen, och absolut jag själv är:

'' jag känner mig trött idag, kanske lite hängig till och med, jag kanske håller på att bli sjuk''. En replik som jag drar allt för ofta och tyvärr känner efter lite väl mycket ibland. Men även fast man ska vila flera av dessa gånger så kan man ändå vända denna negativa tanke till något mer positivt som gör att vi vinner över våra negativa tankar.
- Jag kan ta en skön och lung pormmenad utomhus i stället. Då får jag i alla fall röra på mig.
- Det är helt okej att vila idag, jag lägger ju inte av för det.
- Då kan jag ta had om mig extra mycket idag med att äta god och bra mat, slappna av framför en film och böcker.

En annan ursäkt som själv dök upp i mitt huvud första gången jag gick på gym och speciellt på pass var ''Tänk om alla som är med tittar på mig och tycker jag är klumpig, vad gör jag då?''. En känsla som jag tror är jätte vanligt hos många människor som går till gymmet och hos de som aldrig vågat ta sig dit. Jag själv som arbetar som instruktör kan med ärlighet säga att de inte har tid att titta på dig! Du kan därför tänka så här

- De har inte tid att titta på mig, de har själva varit här för första gången en gång.
- Får dom känna sig duktiga när jag är med så är det bara roligt.
- Det är alltid roligare att träna för att bli bättre än att kunna allt från start.

Visst finns det många ursäkter? Jag själv är expert på att hitta dem med har också börjat bli en liten expert av att hitta lösningen till det. En annan tanke som jag hört och upplevt att många har är när man pratar om hur många gånger i veckan som man ska träna. ''Jag orkar verkligen inte träna tre gånger i veckan, det är supermycket!''. Jag kan erkänna att jag själv varit där massor av gånger och är där fortfarande. För att överlista huvudet kan man vända tanken till detta
- Jag går iväg och tränar idag så ser jag hur det blir de andra dagarna, då har jag i alla fall varit iväg en dag.
- Ja visst tar det emot nu, men jag vet att det kommer inte göra det när jag väl är där.
- Idag är en perfekt dag att träna hårt på gymmet, då kan jag passa på att träna lugnare genom prommenader och streching de andra dagarna!
Dessa tips ovan är några av lösningarna som brukar kunna hjälpa mig när allt känns tungt och jobbigt. Jag hoppas att några av dem kan hjälpa dig och din motivation att komma tillbaka även de dagar när du står på botten och trampar vatten!

Gillar