Förkylningstider

Som rubriken lyder så är förkylningstiderna här igen, vilket ofta är extremt jobbigt och förödande för många av oss. Jag själv arbeter som lärare i en årskurs 1 och som ni säkert vet så härjar ofta förkylningar runt i dessa åldrar. Vilket gör att detta inlägg känns mycket relevant för min egen del och tror att fler av er behäver lite tips kring hur man lindrar förkylning precis som jag.

Förkylningar är en helt naturlig del i människans liv och den är alltid övergående. Ofta kan man räkna med att få en till två förkylnignar per år, men de med sämre immunförsvar hamnar lätt på de dubbla, vilket tyvärr jag känner igen mig i, och något som jag lider av eftersom det stör så pass mycket i min vardag med min träning.

Det finns en hel del sätt vi kan göra för att förebygga förkylningar, några av dessa är:

  • Tvätta händerna. Ofta får man i sig baciller via händerna och utöver detta är händerna en extremt stor del till hur bakterierna sprids.
  • Nys rätt. Att nysa rakt ut i luften är inte snällt mot de som finns i samma rum då bacillerna skjuts ut i luften.
  • Sov ordentligt och stressa mindre. Sömnbrist och stress ökar risken att åka på förkylning.
  • Ät bra. Får man i sig tillräckligt med vitaminer och närongsömnen så orkar immunsystemet hålla sig i balans. C-vitamin kan/sägs också hjälpa till att minska risken att dra på sig förkylningar.
  • Träna måttligt. Träning har visat ge ett bra skydd mot infektioner. Tränar man istället för hårt har man lättare att dra på sig infektioner.

Skulle man ändra dra på sig en förkylning, vilket man kommer göra eftersom man inte kan slippa dem. Då finns sätt att förkorta och lindra förkylningen. Det som man kan göra för att lindra eller förkorta infektionen är:

  • Sova ordentlig. Kroppen återhämtar sig i sömnen
  • Enhinacea/röd solhatt lindrar symtomen. Den har både antiinflammatorisk och antibakteriell effekt.
  • Drick Grönt te och äta grönsaker.
  • Koksaltlösning.

Nu ska jag själv se till att dricka en stor kopp med grönt te och mixa ihop en grön smoothie som mellanmål för att boosta mitt immunförsvar och hoppas på att jag förebygger det som eventuellt vill tränga sig på.

Foto: Jeanette Leastander

Gillar