Benlyft med höftlyft

En av mina favoritövningar för mage är absolut benlyft med höftlyft! Efter några veckors kontinuerlig träning med denna övning både ser och känner man skillnad i mage, rumpa och höft. Övningen är både tung och krävande men mycket rolig att utföra!

Övningen omfattar inte bara låt, höftböjning, nedre magmuskulaturen utan också gluteus (rumpa). Liggande benböjningar med höftlyft formar låt, rundar höfter, tonar magen och definierar gluteus. Övningen är också positiv i fettförbrännande syfta då den hjälper till att bränna extra kalorier.

Du kan börja med enkla liggande benupphöjningar och sedan lägga till höftlyft för att hitta rörelsen i benupphöjningen och sedan sammankopplat med höftlyftet. MEN! Om du har problem med ryggen så ska du inte utföra höftlyftet för att vara säker på att undvika skador.

Tänk på att liggande benupphöjningar med höftlyft är mer fördelaktiga när du utför dem långsamt!

Testa att utföra övningen i 30 repetitioner (15 på varje sida om du utför twist) i 2-3 omgångar, 4-5 dagar i veckan under minst 4 veckor! Eftrer de fyra veckorna med kontinuerligt genomförande av övningen kommer att ha gjort denna övning i flera veckor kommer du troligtvis både se och känna skillnad på mage, låt, höfter och rumpa.

UTFÖRANDE:
1. Ligg ner på golvet eller på en bänk med din rygg platt och din ben liggandes mot golvet.
Ligger du på golvet lägger du händerna under rumpan med handflatorna vända ner mot golvet.
Ligger du på en bänk kan du hålla fast dig i bänken i huvudhöjd.
2. Lyft dina ben i en 90 graders vinkel (fötterna upp mot taket) med lätt böjda knän.
3. Lyft din rumpa/höft med hjälp av magmuskulaturen när du kommit upp i en 90 graders vinkel.
4. Sänk ner rumpa/höft och benen ner mot startposition och upprepa.

För att göra övningen lite tyngre kan man göra en twist när man lyfter rumpa/höft, vilket innebär att du vrider underkroppen mot ett håll, med hjälp av magmuskulaturen likt bilden ovan!

Gillar