Att komma igång med träningen

Nu inför sommaren vet jag att det är många som vill komma i form och börja träna, oftast är detta de som får många i vår omgivning att känna sig illa till mods för att de själv inte kan, vill eller orkar. Att börja träna bara för att få den perfekta kroppen inför denna sommaren är sällan ett hållbart mål då tiden inte riktigt räcker till. Att då börja träna inför denna sommaren men ha mål fram till nästa sommar är något som kan få oss att verkligen vilja hålla igång kroppen under ett helt år. Men hur gör man då för att komma igång med träningen och för att verkligen vilja fortsätta träna? Med några smarta tips nedan så kan du lättare hitta din egen väg till rolig och bra träning. Skriv ner det som dyker upp i ditt huvud när du läser nedan så kanske du skapat dig ett eget komma igång schema för detta året.

Ställ inte för höga krav/mål på dig själv.
Att ställa för höga krav och mål på sig själv är något som kan få din träning att gå rakt ner i graven på bara några dagar. I stället för att ställa för höga krav, välj ut lägre mål som du vet att du verkligen kan uppnå ex träna 2 gånger i veckan. Hinner man då med fler pass än så, ja då är det ju bara positivt och du själv kommer att känna dig överväldigad på grund av det. Gäller ditt mål en vikt så strunta i att sätta en målvikt som ett mål, sätt upp små delmål med några kilon emellan bara. När man uppnått de första kilona så sätter man ett nytt mål osv. Detta kommer att ge dig känslan av att vara en vinnare flera gånger om!

Hitta en träningsform som du gillar.
Innan du direkt bestämmer dig för vad du skall träna så försök att testa på lite olika sätt att träna på. Jag själv gillar hemmaträning skarpt och då efter Kayla Itsines program. Kolla runt på youtube efter filmer på träningsövningar som du tycker ser roliga ut och skriv ner övningar på ett papper, så har du helt plötsligt massor med övningar som du själv valt ut att träna efter. Man kan köpa träningsscheman så som jag gjort och då finns en hel del sidor som säljer sådana, priserna på dem kan dock vara ett problem, men är man beredd på att gå all in så är dom värd det! Ta en tur in på ett gym och be om att få se dig omkring för att se om det är ett sätt du skulle gilla. Anmäl dig på ett gruppass (detta brukar man kunna få testa en gång innan man blir medlem på många gym) som låter intressant för att se om den träningsstilen intresserar dig. Det finns också en hel del utomhusgym som är gratis runt om i hela Sverige. Tycker du om att träna utomhus så kan detta vara ett perfekt sätt att variera din konditionsträning med. Är du en människa som gillar dans så finns det en hel del övningar som innehåller dans. All typ av träning ar bra träning, det är bara fantasin som sätter stopp! Utforska, testa på och våga, så hittar du din rätta träningsform!

Hitta en tid som är bäst för dig.
Vi alla jobbar olika tider och många av er har säkert en familj hemma som skall tas hand om och så är det andra aktiviteter som skall hinnas med. Testa på olika tider på dygnet för att se vilken tid som du gillar mest och vilken tid som du känner att du kan prestera bäst på. Vissa kliver upp 1 h tidigare innan jobbet för att träna, har man längre lunch kanske man hinner med ett kortare pass på den, direkt efter jobbet och innan middagen, efter middagen eller senare på kvällen till ditt favoritprogram. Vilken tid som passar alla oss individer bäst är något som vi själva får utforska. Jag själv tränar oftast mellan 20:00-21:00 då de är under den tiden som min kropp presterar bäst.

Träna med en vän.
Jag själv har under tidens gång bara tränat för mig själv i vardagsrummet. Vissa gånger har jag fått med mig P på övningarna och vilken skillnad det blir när man tränar två. Att hitta en vän att träna med utgör peppning för er båda två. Ni bestämmer tillsammans vad ni skall träna och i vilket tempo, sedan kommer ni automatiskt och omedvetet att pusha varandra så ni klarar mer än vad ni egentligen trodde. Att hitta en bra träningspartner kan få dig att komma längre i din träning och snabbare till de målen du satt. Har du ingen vän som vill träna med dig så finns det forum i sociala medier där människor söker efter träningsvänner, det finns någon där ute för alla! Har man lyckats få ihop ett gäng med vänner, ja då kan man prova att hyra en gympasal någon gång och ha en träning allihopa någon gång ibland eller kontinuerliga träffar varje vecka. Något som jag själv skulle älska att delta i.

Gå till personlig tränare.
Just delen med att komma igång med träningen brukar vara den svåraste delen och också den delen som utgör om du kommer att fortsätta träna framöver eller inte. Därför är det viktigt att man kommer igång på ett sätt som man gillar utifrån de jag nämnt ovan. I vissa fall kan detta vara svårt att göra själv då man vill ha någon som är där en fast tid och pushar och styr vad man ska göra. Att hyra en personlig tränare på ett gym kan då vara ett ultimat verktyg för att komma igång. Här kommer du få lära dig tekniken, massor av övningar och får en guidning genom hela träningen varje gång du kommer dit. Vet det personliga tränaren om dina mål så kommer du få vägledning för hur man kan uppnå dem och hjälpen finns där hela tiden. Hur länge man vill gå till en personlig tränare, det väljer man själv. Ibland behövs bara en gång för att din kropp skall känna att den själv vill eller så trivs du så bra med denna typen av träning så du väljer att gå hit kontinuerligt i flera år.

Sätt upp ett mål för din utveckling.
Detta skiljer sig mycket från dina krav och mål. Denna delen behandlar mål du kan sätta på din utveckling under träningens gång som sedan i sin tur hjälper till att nå dina riktiga mål. Mål för att din egna utveckling kan vara att springa 5 km på 30 minuter i stället för 35 minuter, eller att göra 10 armhävningar i stället för 5 osv. Dessa mål kan man se som små etapper som hela tiden kommer att uppnås och för varje gång man uppnår dessa små mål i din utveckling så växer man som person. Jag själv har under min gång satt upp mål för min egna utveckling och de har hjälpt mig mycket. Även om det personliga målet som man vill uppnå inte kommer närmre så kan målet för din utveckling komma närmre. Ett smart sätt att lura hjärnan helt enkelt, även fast man egentligen inte lurar den

Gillar