30:30 intervaller

Regnet öser ner utanför fönstren och dagen har bestått av tårtbak, bullbak och kakbak inför systers födelsedag i morgon. På nått sätt får detta mig att bli avslappnad och tänka på annat så det är rätt skönt med en helspäckad bakdag ibland. Tyvörr har inte min förkylning lagt sig än så jag håller mig i från träning i ca 1 vecka till framöver och hoppas på att börja komma igång lite lungt till helgen. Har tråkigt nog fått ställa in mina två första pass på gymmet men det känns samtidigt bäst att vila mig frisk i stället för att hetsa något nu. Till er som tränar idag så kan jag tipsa om 30:30 intervaller som du kan göra ute i naturen genom löpning, eller inomhus på en crosstrainer, ett löpband osv. Denna typ av intervaller är den som jag kör offtast eftersom det är en bra längd på intervallerna så man hinner aldrig rikrigt hata dem, och sedan tar inte passet så extremt lång tid. Har du inte testat 30:30 intervaller? Då tycker jag att du ska göra det och berätta gärna hur det gick och vad du tyckte om dem.

30:30 Intervaller innebär att du arbetar 80-90 % av din maxpuls i 30 sekunder för att sedan i 30 sekunder ha en aktiv vila där du fortsätter din aktivitet men mycket lungt. Du varvar sedan dessa 30 sekunder med aktiv och vila i 10-12 rundor! SJälklart ska du värma upp ca 10-15 minuter innan genom power walk eller dylikt och sedan nedvarvning 10-15 minuter efter intervallerna där kroppen får en chans att varva ner med en lätt aktivitet så att kroppen inte får ett chock slut på dina intervaller.

Gillar