Hälsa

I mina mål för 2019 så var steg 1 att ändra min kost och äta bra.
Jag har nu ätit en annan kost sen 25 januari och det går riktigt bra. Mina tarmar mår mycket bättre och jag har mycket mer energi.
Det har vi alla här hemma då vi alla äter samma mat (förutom Kian förstås).

Jag dricker alltid en smoothie till frukost samt en smörgås med grönsaker på.
Smoothien består alltid av naturell mild yoghurt, 1 banan, 3 jordgubbar och sedan antingen 1dl hallon eller 1dl blåbär.

När det gäller middagar så gör vi så att vi skriver matlista inför kommande vecka.
För att göra det mycket lättare och smidigare så har vi skrivit upp en lista med 7 olika kategorier.
Kategorierna är då Kött, köttfärs, kyckling, fisk, korv, vegansk och övrigt. Under varje kategori så finns det maträtter vi äter och alla tycker om.
När vi skriver matlistan så tar vi en maträtter från varje kategori så vi får en variation och så att vi får i oss allt under en vecka.

Till varje måltid som lunch och middag så har vi alltid en kall sallad sen brukar vi variera mellan brocoli, ärtor och spenat som vi då också har med. Då får vi i oss massa nyttigheter med.
Vi äter alltid mellan mål. Mellan frukost och lunch blir det i form av frukt och mellan lunch och middag blir det knäckemackor eller smörgås.

Vi har också bytt ut de flesta mejeri varorna mot veganska alternativ.
Vi använder oss av vegansk matgrädde, creme fraiche och smör än så länge men mer ska det bli.

Vi äter enbart godis, snacks, läsk och sådant på lördagar och då högst 2 lördagar i veckan.


Jenka

Gillar

Kommentarer

Fobibella
,
janielindahl
,
Men så fiffigt att få variera maten på så vis! Heja er 😊❤️nouw.com/janielindahl
Jenka
,
Ja det har funkat riktigt bra under de 3 veckor vi kört så nu. 😃nouw.com/jenka
IP: 82.99.3.229