UNETTOMUUS

Unettomuus aiheuttaa monia fyysisiä ja psyykkisiä terveyshaittoja. Se voi aiheuttaa ärtyneisyyttä, mielialan vaihteluja ja voi pahimmillaan altistaa myös masennukselle. Unettomuus heikentää myös keskittymiskykyä sekä vaikeuttaa oppimista. Kun unettomuus on jatkunut pitkään, voi pienetkin vastoinkäymiset tuntua ylitsepääsemättömiltä.

Unettomuus voi myös altistaa erilaisille sairauksille, kuten: diabetekselle, sepelvaltimotaudeille, kohonneelle verenpaineelle, ylipainolle sekä sydän-ja verisuonitaudeille. Unettomuudella on myös negatiivinen vaikutus aineenvaihduntaan.

Unettomuudesta aiheutunut väsymys myös lisää riskiä onnettomuuksille ja tapaturmille.

Unettomuus on oikeasti vakava asia!

Mä oon kärsinyt ajoittaisesta unettomuudesta jo vuodesta 2012 lähtien. Unettomuusjaksot voi jatkua jopa viikkoja, silloin olo on kamala. Keskittyminen vaikeaa, unohtelen asioita, oon niin hitsin ärtynyt ja mieli on maassa. Myös ne pienetkin vastoinkäymiset tuntuu todella raskailta. Mulla stressi vaikuttaa eniten unettomuuden syntyyn, illalla on vaikea nukahtaa kun keho on kokoajan ylikierroksilla ja aamuisin herään jo 5 aikaan, kun ei muka nukuta. Nousen ja mietin kuinka paljon ehtisin tehdä esimerkiksi koulutehtäviä ennen töitä.

Olen aina ollut ihmisenä sellainen, että jaksan mieleltäni paljon vaikka keho ei jaksaisi ja yrittäisi mulle antaa hätäsignaaleja. Olen vain aina tottunut suorittamaan, jaksamaan ja kehittymään. Nyt vasta voimakkaampien fyysisten oireiden takia, olen alkanut miettimään kuinka paljon mun keho oikeasti jaksaa suhteessa mieleen. Vaadinko itseltä liikaa? Osaanko oikeasti joinain päivinä vain hengähtää? Olen tullut lopputulokseen, että en. Viimeistään toissapäivänä, kun kuulin sen lääkärin suusta. Pystyisitkö mitenkään hidastamaan tahtia?, hän kysyi.

Mulla on tullut asioiden unohtelun lisäksi kroonista päänsärkyä sekä kroonisia suolisto-oireita. Onko kaikki oikeasti sen arvoista? Entä miltä tuntuisi olla oikeasti levännyt, energinen ja antaa itselleen aikaa myös vain hengähtää? Monesti sanon, esimerkiksi sosiaalisissa kanavissa että sunnuntai on chillaus päivä, mutta iltaa kohden huomaan kuinka olen taas uppoutunut koulutehtävään jota ei edes sillä hetkellä tarvitsisi tehdä vaan ehtisin myöhemminkin. Mutta sitten alan stressaamaan ja unettomuus jatkuu, olen siis oravanpyörässä.

Nyt oon nukkunut hyvin noin viikon ajan, ihanaa. Mutta kaikista univeloista selviytyminen, ei sillä tietenkään korjaannu. Ja välillä tuntuu, että vaikka ns. "tarpeeksi" nukkuisi, olen niin työtä täynnä kaikki päivät että riittääkö se edes oikeasti.

Mun tavoite onkin tälle vuodelle päästä irti oravanpyörästä, hyvästellä unettomuus ja oppia kuuntelemaan kehoa mielen sijaan, ainakin joskus.

Oletko sä kärsinyt unettomuudesta?

  • 545 katselua

Tykkää-merkinnät

Kommentit